Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur veta om laptop stulen?


VenusAndMars

Rekommendera Poster

Hej,

 

jag fick ett erbjudande häromdagen att köpa en begagnad laptop av en privatperson som jag bara känner sådär.

Hur/var kollar jag om maskinen är anmäld stulen innan jag slår till? Jag har fått serie/tillverkningsnummer för detta ändamål.

 

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Olle Munter

Han kan väl tala om var han fått eller köpt den, På den vägen skulle det gå att kolla varfrån den kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många vet vilket serienummer deras bärbara har om den blir stulen? Inte många skulle jag tro så det låter ju inte som något säkert sätt. Men ring Polisen på 114 14 och hör vad de säger.

http://www.polisen.se/sv/Kontakta-oss/

 

Man brukar ju fråga om kvitto, garantibevis och/eller bruksanvisning för att kolla upp om något är stulet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är osäker på om datorn är ärlig, hur kan du då vara säker på att serienumret/tillverkningsnumret är det rätta, om du inte själv har fått sett det på datorn?

Har du själv fått sett det på datorn, och fått skriva ner det, då är ju chansen större att personen är ärlig.

 

Är priset rimligt mot vad det är för dator, har du kollat upp att en sådan dator har det "riktpriset" på andra ställen?

Är priset mycket lägre än vad en sådan datorn "borde" kosta, kan det ibland vara en "varning".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många vet vilket serienummer deras bärbara har om den blir stulen? Inte många skulle jag tro så det låter ju inte som något säkert sätt. Men ring Polisen på 114 14 och hör vad de säger.

http://www.polisen.se/sv/Kontakta-oss/

 

Man brukar ju fråga om kvitto, garantibevis och/eller bruksanvisning för att kolla upp om något är stulet.

Jag kollade med Polisen (tack för tips) och PC'n dök inte upp vid rikssök, tack och lov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du är osäker på om datorn är ärlig, hur kan du då vara säker på att serienumret/tillverkningsnumret är det rätta, om du inte själv har fått sett det på datorn?

Har du själv fått sett det på datorn, och fått skriva ner det, då är ju chansen större att personen är ärlig.

 

Är priset rimligt mot vad det är för dator, har du kollat upp att en sådan dator har det "riktpriset" på andra ställen?

Är priset mycket lägre än vad en sådan datorn "borde" kosta, kan det ibland vara en "varning".

 

Har du själv fått sett det på datorn, och fått skriva ner det, då är ju chansen större att personen är ärlig.

 

Det har jag och allt verkar OK.

 

Är priset mycket lägre än vad en sådan datorn "borde" kosta, kan det ibland vara en "varning"

 

Visst, enligt 'verkar-det-för-bra-för-att-vara-sant-är-det-nog-det'-principen. Men priset var rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du också då fått möjligheten att testköra den, så du ser att den fungerar, om så är fallet, och alla kablar är med, laddaren finns och fungerar, alla skivor och så som hör till finns också, så verkar du ju ha bestämt dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du också då fått möjligheten att testköra den, så du ser att den fungerar, om så är fallet, och alla kablar är med, laddaren finns och fungerar, alla skivor och så som hör till finns också, så verkar du ju ha bestämt dig.

Ja, ja och ja. Fast jag ville, nej måste vara säker på att den inte "fallit ur en lastbil". Och då jag ringde polisen och damen som svarade hade sökt över hela landet så sa hon "nu har du gjort vad du kan".

Det får räcka för mig.

 

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...