Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PANIK vilket jobb ska jag välja?


misiu

vilket jobb ska jag välja?  

2 medlemmar har röstat

  1. 1. vilket jobb ska jag välja?

    • Ettan
      0
    • Tvåan
      2


Rekommendera Poster

Hej!

Jag har till imorgon att älja mellan två it-jobb och jag får panik! båda jobbenbetalar lika mycket (26.000). Tvungen att nämna läs nedan.

 

 

1. Ett konsult företag där mina arbetsuppgifter är ständigt beroende avkunden. Vilket innebär att jag hela tiden måste ta med mig hem arbetet för attså småningom bli bäst i det kunder kräver av mig. Detta betyder att jagutvecklas som person inom teknik, vilket är väldigt bra för framtiden vid tex löneförhandling.Samtidigt får man en laptop, träffar nytt folk, jobba flex. Efter 3 år kan min lön ligga på 29 000. Pendlingenkommer att ta 1.5 timme sammanlagt varje dag. Som sagt här har man en framtid. Jagär dålig på att hålla kundkontakt och blir lätt irriterad när en kund inteförstår sig på IT. Här krävs det att man är väldigt glad och social varje dag –oavsett humör. Jobbet kräver också mycket resande. Ena dagen kan jag vara iLund – där arbetet ligger – och 3 månader i Helsingborg, annan gång 2 månader iTrelleborg. Pendlingen kommer ta mycket av min fritid där jag måste banta träningen=(

 

 

2. Här kommer jag jobba internt för ett företag.Kommer ta ungefär 6 månader för att lära mig deras inbyggda system, resultatetefter ett år blir att jag känner mig säker och trygg på mitt jobb. Samtidigt ärsystemen lite gamla så jag kommer inte att lära mig ngt ”nytt” inom it-världen. Inget beroende av kunder vilket betyderinte hotad vid eventuell ekonomikris. Slipper ta med mig jobbet och däremot kankoncentrera mig på mina egna projekt som jag kan investera i. Kanske ettit-företag. En av dem är att börjaplugga Microsoft dynamics där lönen ligger mellan FRÅN 30-45k – både ha tid förjobb och plugg. Lönen efter två år kan ligga runt 27-28. Men samtidigt har jaginte mycket jobb, då jag blivit duktig. Företaget är europa ledande dock bestårit-avdelningen av 9 personer. Vilket betyder, då man lärt känna alla, blirjobbet soft. Kan flexa ut det. Gå hem tidigare. Sitter ensam i mitt kontor, däringen stör. Jobbet ligger 800 m från mitt hem.

 

 

Snälla hjälp mig! Får panik! L

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nr2. Av följande anledningar.

 

Du skriver: Jagär dålig på att hålla kundkontakt och blir lätt irriterad när en kund inteförstår sig på IT.

 

Ett sådant arbete kommer garanterat kräva att du är smidig, ödmjuk och kan förklara/utbilda kunderna och ingenting är värre än att bli irriterad på någon för att den personen inte förstår vad du själv tycker är lätt.

Samt Pendlingen kommer ta mycket av min fritid där jag måste banta träningen=(

 

Har du verkligen tänkt igenom vad det innebär att resa och ligga ute mycket?

Har själv gjort detta i 7 1/2 år på -90 talet och det var visserligen nyttigt och ger bra erfarenhet inte minst livserfarenhet, men är mycket påfrestande. Både med all övertid och sociala biten (privat, sambo, kompisar osv).

 

Och detta: Vilket innebär att jag hela tiden måste ta med mig hem arbetet för attså småningom bli bäst i det kunder kräver av mig.

 

Det är absolut ingenting att sträva efter! Sådant funkar ett tag, men sedan så kommer det bli problem. När du slutat för dagen så skall du inte dessutom behöva hålla på med jobbet hemma, ligga sömnlös och allt vad det innebär.

 

Sedan slutkommentaren: Får panik! L

 

Stressigt kommer du nog att få uppleva och är du då ute på jobb ensammen, så måste man ha den personligheten att klara extrem press, svåra jobb och att kunna hantera kräsna kunder.

 

Då är nog kanske inte Nr1 rätt jobb för dig.

 

Lycka till oavsett vad du väljer.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nr2.

 

Gillar du inte kundkontakt, ska du antingen öva på det eller inte ha med kunder att göra.

 

Om du är pedagogisk, kanske du kan lära dina kunder att förstå IT, istället för att bli irriterad på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Jag har haft ett sånt jobb, 1 vecka i Brasilien, 2 månader i USA, 15 resdagar i snitt i månaden, kan vägen Amsterdam till Culembourg bättre än vägen E18 Charlottenberg-Stockholm.

Det var inte just mot min son och Xena (nån förvånad?)

 

Träffade en man som jobbade på Nordsjön, 14 dagar på plattformen, 14 dagar hemma trots regelbundenheten hade han samvetskval mot sitt barn.

 

Funderar du på familj de närmaste åren, glöm 1) Det enda intressanta är att du kommer om du gör ett bra jobb hos kunder (såklart du gör) så blir du erbjuden att lämna konsultfirman och börja hos dom. Jag hade vid ett tillfälle två sådan erbjudanden. Tog ett och fick en rejäl löneförhöjning och fick mindre resande.

 

2) Du kommer dels ha ett jobb, dels kunna studera nått du är intresserad av.

Och om du är intresserad kunna bilda familj de närmaste åren.

 

Jag valde 1) för resorna. Skitkul i början.

 

Valet är ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anser att du bör välja in-house-tjänsten (2) då det låter som du inte har speciellt mycket erfarenhet ännu. Det är inget som hindrar dig att längre fram välja att gå in i konsultbranschen, men det känns som du behöver lite mer mognad inom branschen först, annars kommer du misslyckas fatalt som konsult.

 

Det är bättre att du i början av din karriär väljer ett lugnare jobb där du får tid att kompetensutveckla dig och inte lägga för mycket energi på sådant som konsultrollen, utöver de rena arbetsuppgifterna, kräver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...