Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort till Alienware m17x.


X-cross

Rekommendera Poster

Hej! Jag vann en alienware m17x 2009, och för ungefär ett halvår sedan bytte jag till windows 7. Sedan dess har datorn varit lite seg tills jag upptäckte att jag hade fel(?) grafikkort. Jag hade låtit Nvidia försöka hitta vilket grafikkort som tillhörde min dator och det visade sig att jag skulle ha NVIDIA GeForce 9400.

 

Men för ett tag sedan gick jag in på dells hemsida för att se om jag hade missat ladda ner några drivrutiner.. Där visades två olika grafikkort.. NVIDIA GeForce GTX 260M och även 280M. Jag laddade ner 260M, och plötsligt fungerade datorn utmärkt. Kunde spela spel på hög grafik utan lagg osv.

 

Då fick jag för mig att GeForce 9400 inte alls tillhörde min dator och försökte avinstallera grafikkortet via enhetshanteraren men det kom tillbaka via windows update varje gång jag startade om datorn. Så det vägrade helt enkelt försvinna. Och när jag inaktiverade det, så la GeForce GTX 260M av och fick ett gult utropstecken framför sig. Dessutom har jag upptäckt lite annat krångel sedan jag skaffade 260M, datorn fryser ibland fast så jag måste starta om den.

 

Så jag blev lite misstänksam och kollade upp det. Jag hittade en artikel om datorn från 2009 vilket var det året jag köpte den. Där stod det att datorn skulle ha 2x GeForce GTX 280M och ett GeForce 9400. Enligt denna artikel: http://www.engadget.com/2009/05/29/alienwares-m17x-gaming-laptop-truly-is-all-powerful/

Stämmer detta? De har nämligen en nyare version av datorn på alienware hemsidan och där står inget om den modellen jag har. Dock har de samma namn tror jag.

 

Jag är väldigt förvirrad och vill bara ha de rätta grafikkorten installerade så att min dator kan fungera som den skall. Snälla hjälp! Vore väldigt schyst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, det är den. Hade inte tänkt på att titta i manualen tidigare. Men spelar det någon roll om man har 280 eller 260?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll om du hämtar drivrutinen till 260 eller 280 då det är samma fil ( se versions infon) eftersom den stödjer många olika geforce kort bl.a. hela 200 serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen SLI lösning själv. Men jag tror att det inte visas helt enkelt.

Du skall i vilket fall inte behöva installera drivrutinen dubbelt.

Så allt är nog som det ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen SLI lösning själv. Men jag tror att det inte visas helt enkelt.

Du skall i vilket fall inte behöva installera drivrutinen dubbelt.

Så allt är nog som det ska.

 

Okej, dså så, tack för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag borde skapa en ny tråd för detta eller fortsätta skriva här. Men varje gång jag startar datorn(Eller oftast iaf) så fryser datorn sig. Precis när windows animationen kommer och det står "startar". Då måste jag starta om den och då får jag välja att reparera, vilket inte hälper och när jag väljer det fryser det ofta fast sig ännu en gång. Så oftast på tredje omstarten så fungerar den som den skall.

 

Detta har hänt flera gånger nu, och jag antar att det inte är så bra att starta om datorn när den håller på att starta upp? Och även om det i sig inte är någon fara så är det lite jobbigt.

 

Detta hände ända sedan jag installerade GeForce GTX 260M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...