Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskar Raid 0, vilka är att föredra


peckapecan

Rekommendera Poster

Hej

 

Ska införskaffa nya diskar som jag vill köra i Raid 0

 

Sneglat lite på WD black diskarna 1Tb, men har läst någonstans att dem inte är bra om man ska köra Raid 0 utan

hellre gå på RE diskarna, finns det någon där ute som kan verifiera detta, samt förklara lite kort varför isf.

 

När det gäller strömförbrukning så spelar det mindre roll, och SSD är inte aktuellt i dagsläget med alla problem dem tillför.

Ska jag gå på SATA 300 eller 600?

 

Vilka diskar är i dag snabbast och/eller mest pålitligast vid Raid 0, om man nu frångår raptor diskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag gå på SATA 300 eller 600?

För hårddiskar spelar det ingen roll eftersom en hårddisk aldrig kan komma upp i dom hastigheter som SATA III 6Gbit/sek portarna kan överföra.

 

Det gör endast dom snabbaste SSD diskarna för SATA III 6Gbit/sek.

 

6Gbit/sek är ungefär 750MB/sek

3Gbit/sek är ungefär 375MB/sek

Förutsatt att jag tänkte rätt här nu ;)

 

Dom absolut snabbaste SATA hårdiskarna i världen (i tester gjorda) Western Digital VelociRaptor SATA III 6Gbit/sek har ett max på runt 150 MB/sek

 

Hårddisktillverkarna vill gärna få med den högre SATA hastigheten i specarna för att det skall låta häftigare, men är naturligtvis bakåtkompatibla med SATA II 3Gbit/sek.

Marknadföringsknep.

 

Jag har själv en WD VelociRaptor 450GB samt idag precis installerat en Western Digital Caviar Black 2TB 64MB

 

Och WD Black Caviar 2TB är en av dom snabbaste hårddiskarna (i tester gjorda), i vissa delmoment i testerna så spöar den t.o.m. WD VelociRaptor.

 

Måste säga att den är ruskigt snabb på filöverföring av stora filer.

Kopierade från Raptor disken till denna Black Caviar 2TB och ja se själv.:lol:

 

post-73434-0-01212600-1314300188_thumb.png

post-73434-0-73764100-1314300187_thumb.png

 

Var står det att WD Black Caviar inte skulle fungera i RAID?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var står det att WD Black Caviar inte skulle fungera i RAID?

 

Det är ingen självklarhet att hårddiskar fungerar i raid. Såg ett test av hårddiskar i Raid i w2k för 10 år sedan Vid testet visade det sig att bara några av de testade diskmodellerna fungerade i raid med MSs raid drivare.

Så jag vill vända på frågan: Var står det att WD Black Caviar fungerar i RAID?

 

Andra exempel

listan från Qnap på kompatibla och inkompatibla hårddiskar

http://wiki.qnap.com/wiki/Compatible/Incompatible_Hard_Drives%283.5

eller det här

"Our only Green drives that are RAID compatible are Models: WD2002FYPS, WD1000FYPS, WD7500AYPS, and WD5000ABPS. None of the Caviar Green drives, including the EARS drives are RAID compatible. That's why they will continue to fall out of the RAID arrays."

från

http://community.wdc.com/t5/Other-Internal-Drives/1-TB-WD10EARS-desynch-issues-in-RAID/td-p/11559

 

Det gäller verkligen att välja rätt hårddiskar till raid för att slippa onödig kostnad och tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller verkligen att välja rätt hårddiskar till raid för att slippa onödig kostnad och tid.

Det kan du ha rätt i.:rolleyes:

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Jag hittade detta på WD Knowledge Base http://wdc.custhelp....etail/a_id/1397

 

Fast det gäller industriellt eller företagsanvändning 24x7 och säger ingenting om konsumentanvändning, men man kanske kan anta att det inte är helt bra där heller?

 

Citat:

 

Critical: WD Caviar Black, Caviar Green, and Caviar Blue hard drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications. For all Business Critical RAID applications, please consider WD’s Enterprise Hard Drives that are specifically designed with RAID-specific, time-limited error recovery (TLER), are tested extensively in 24x7 RAID applications, and include features like enhanced RAFF technology and thermal extended burn-in testing.

 

Note: There are a few cases where the manufacturer of the RAID controller have designed their cards to work with specific model Desktop drives. If this is the case you would need to contact the manufacturer of that controller for any support on that drive while it is used in a RAID environment. Desktop Class Hard Drives are tested and recommended for use in consumer-type RAID applications (RAID-0 / RAID-1). For more information about using a Desktop hard drive in a RAID please see Answer ID 996: Support for WD desktop drives in a RAID 0 or RAID 1 configuration.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

6Gbit/sek är ungefär 750MB/sek

3Gbit/sek är ungefär 375MB/sek

Förutsatt att jag tänkte rätt här nu ;)

 

Du tänkte inte rätt här nu. Även om 1 byte är 8 bit så gäller det inte vid dataöverföring. De flesta protokoll använder extra bit för felkontroll.

SATA-protokollet använder 10 bit/byte (8 bit data och 2 bit för felkontroll).

Så SATA 6 Gb/s är 600 MB/s och SATA 3 Gb/s är 300 MB/s.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du tänkte inte rätt här nu. Även om 1 byte är 8 bit så gäller det inte vid dataöverföring. De flesta protokoll använder extra bit för felkontroll.

SATA-protokollet använder 10 bit/byte (8 bit data och 2 bit för felkontroll).

Så SATA 6 Gb/s är 600 MB/s och SATA 3 Gb/s är 300 MB/s.

Ja precis. Bra fagerja :rolleyes:

 

Det förändrar dock inte faktum, att det inte spelar någon roll med SATA 3Gbit/s eller SATA 6Gbt/s för en hårddisk. Dom hastigheterna kan aldrig nås med en hårddisk. Inte ens i RAID 0.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...