Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filer korrupta vid kopiering till USB-minne


Ann-Cathrine

Rekommendera Poster

Jag har testat två olika USB-minnen för att kopiera ett antal filer från hårddisken. Det är textfiler, bilder, musik etc och varje gång jag försöker kopiera filerna till ett USB för backup så blir filerna korrupta efter kopiering. Det handlar om felaktiga filnamn, tomma mappar, filer som inte går att öppna, musikfiler vars innehåll kastats om etc.

 

Jag har kört diverse register-rensnings-program, kört virusscanning, uppdaterat operativet men inget av detta hjälper. Någon som har annat tips på lösning?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En orsak till detta kan vara att du har ett korrupt filhanteringsprogram.

En annan att du har fel på USB-anslutningen. Fel spänningar.

En tredje att USB-minnena inte är OK (Samma fabrikat, modell?)

eller blivit skadade genom att man inte gjort "säker borttagning" av dom nån gång.

Vet du vad "säker borttagning" är? och använder du "säker borttagning"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört diverse register-rensnings-program

 

Det är en sak som du skall hålla dej borta ifrån och det är:

Städprogram för registret etc.

 

De förstör oftast MER än de hjälper..

De "hittar" oftast fler registerfel än du någonsin haft på din dator i verkligheten..

(Allt för att de "MÅSTE", annars säljer dom ju inte!)

 

Har du kollat i enhetshanteraren så det inte finns indkiationer på fel däri??

(oftast en drivrutin som felar i dessa fall)

 

Och Använd ALLTID Säker borttagning i samband med USB-enheter..

(Det är annars lätt att förstöra USB-pinnens filsystem mm.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis har minnena korrupta filsystem. Det åtgärdar du genom att skapa ett nytt filsystem på minnet (formaterar). Avmontera alltid filsystemet före du tar USB-minnet (Säker borttagning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har formaterat båda minnena och felet kvarstår. Det är när jag kopierar över bilder som felet uppstår. Det står då att det är filen är skadad och inte kan kopieras och därefter bryts kopieringen över till USB-minnet. Dock ser filen helt felfri ut när den ligger på hårddisken och jag kan öppna, ändra den osv utan problem.

 

De filer som då redan hunnit överföras blir korrupta, innehåller konstiga tecken etc.

 

Jag har använt säker borttagning och nu också formaterat minnena men felet kvarstår.

 

Tacksam för fler tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du kopiera någon av de krånglande bilderna till en annan mapp på hårddisken utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag tycker det verkar som du kanske har problem på hårddisken, alltså antingen skadad hårddisk eller filerna korrupta av annan orsak på denna.

 

Gör som Cecilia föreslår för att se om det är ok.

 

Du har ju testat två olika USB-minnen samt formaterat dessa redan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade nu att kopiera över filerna från Mina dokument till skrivbordet, testade en av bildmapparna och då fungerar det utan problem. Det är alltså vid kopiering mellan hårddisk och USB som felen uppstår.

 

Någon som har en vidare lösning på detta?

 

Tacksam för tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för filsystem på hårddisk och USB?

 

På hårddisken är det NTFS och på USB-minnet FAT32. Är det detta som skapar problemen?

 

Tacksam för fler tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur stor är filen du skall kopiera?

 

Jag har mest mindre filer såsom textdokument, mp3-filer och utöver det en del jpeg-bilder, alltså foton. Dessa ligger i mappar med varierande storlek men inte mer än max 2-3 gb styck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På hårddisken är det NTFS och på USB-minnet FAT32. Är det detta som skapar problemen?

 

Tacksam för fler tips!

 

Nja, det ska fungera med de 2 filsystemen. Du kan ju alltid ändra på USB:n och prova. När du formaterar väljer du bara NTFS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du pröva med en enstaka liten fil?

 

Det fungerar att kopiera mellan olika platser på hårddisken och vissa filer kopieras korrekt över till USB-minnet. Om jag exempelvis väljer några få musikfiler. Men det uppstår ändå problem när kopieringen fortgått ett tag och jag lägger över mappar med exempelvis bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det uppstår ändå problem när kopieringen fortgått ett tag och jag lägger över mappar med exempelvis bilder.

Hej,

Gör om försöket att kopiera mellan mappar på hårddisken enbart.

 

Skapa en slaskmapp på hårddisken först tex. C:\Bort

Kopiera nu ett antal mappar på ett bräde, alltså markera flera mappar inkl. bildmappar med blandat innehåll av filer och storlek på filerna till denna nya Bort mapp (eller vilket namn du nu väljer att kalla den).

 

Hur går det nu?

 

Sedan kan du ju bara ta bort Bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat två olika USB-minnen för att kopiera ett antal filer från hårddisken. Det är textfiler, bilder, musik etc och varje gång jag försöker kopiera filerna till ett USB för backup så blir filerna korrupta efter kopiering. Det handlar om felaktiga filnamn, tomma mappar, filer som inte går att öppna, musikfiler vars innehåll kastats om etc.

 

Jag har kört diverse register-rensnings-program, kört virusscanning, uppdaterat operativet men inget av detta hjälper. Någon som har annat tips på lösning?

 

Tacksam för svar!

 

Hej .

 

Kanske du kan beskriva op.systemet du har ...tidigare fel, vista? eller gammla dator / hårdvara?.... Kanske skall du bränna dina filer på cd/dvd? Eller testa om du har en lös hårdisk? Eller helt enkelt mejla till dej själv ...men du hade en hel del? Om problemet kvarstår ...hade du laptop eller stationär ? ... om det kvarstår ...för backup är viktigt ...anlita en firma du litar på... eller prenumerera på Pc för alla under ett år så får du bra råd av deras kundtjänst. Testa kanske alla dina utgångar för usb... om du har /haft tur kanske en funkar ? / mvh FTG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hej, har exakt samma problem, kan ej kopiera vissa av mina bilder till mitt USB-minne, av märket Kingston Data Traveler 16 GB! Har provat alla ovanstående förslag, tyvärr utan framgång. Stationärt med W7 64. Vid kontroll av bild-egenskaper, av filer som ej kan överföras, är det enda som skiljer åt, "Bild-ID XXX..." Är vissa av mina bild-filer skadade, och kan jag i så fall reparera de? Kan de repareras alla på en gång, eller en och en... har typ 4000 bilder....!?

Tack för alla förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...