Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win SxS


HUP151

Rekommendera Poster

i senaste "Allt om Windows" repeteras Anders Stenhalls artikel av 20 sept 2008.

citerar bl a "Ett mycket bra exempel på hur du kan ta bort äldre komponenter från WinSxS-mappen är verktyget VSP1CLN.EXE som följer med när du installerar Service Pack 1. Det verktyget tar bort alla komponenter som härstammar från före Service Pack 1, vilket också resulterar i att du inte kan avinstallera Service Pack 1 efter att du kör verktyget.

 

Skillnaden mot i Windows XP är stor, där uppdateringar installerar endast den senaste versionen och sedan läggs de föregående filerna i uppdateringens avinstallationsmapp. Om du kollar i Windowsmappen och visar dolda filer så ser du dom blå mapparna som heter exempelvis "$NtUninstallKB942763$". Dessa blåa mappar kan riskfritt tas bort men då du gör det går det inte att avinstallera dessa uppdateringar."

 

andra stycket rör ju XP men frågeställningen är i princip densamma och 1) kan jag köra verktyget VSP1CLN.EXE och riskfritt friställa utrymme (har SP2 installerat)? och 2) kan jag deleta de i XP nämnda blå mapparna likaledes riskfritt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

i senaste "Allt om Windows" repeteras Anders Stenhalls artikel av 20 sept 2008.

citerar bl a "Ett mycket bra exempel på hur du kan ta bort äldre komponenter från WinSxS-mappen är verktyget VSP1CLN.EXE som följer med när du installerar Service Pack 1. Det verktyget tar bort alla komponenter som härstammar från före Service Pack 1, vilket också resulterar i att du inte kan avinstallera Service Pack 1 efter att du kör verktyget.

 

Skillnaden mot i Windows XP är stor, där uppdateringar installerar endast den senaste versionen och sedan läggs de föregående filerna i uppdateringens avinstallationsmapp. Om du kollar i Windowsmappen och visar dolda filer så ser du dom blå mapparna som heter exempelvis "$NtUninstallKB942763$". Dessa blåa mappar kan riskfritt tas bort men då du gör det går det inte att avinstallera dessa uppdateringar."

 

andra stycket rör ju XP men frågeställningen är i princip densamma och 1) kan jag köra verktyget VSP1CLN.EXE och riskfritt friställa utrymme (har SP2 installerat)? och 2) kan jag deleta de i XP nämnda blå mapparna likaledes riskfritt?

 

VSP1CLN.EXE har jag aldrig kört/testat så om den säger jag inget alls..

 

Men rörande de blå NtUninstall*-mapparna så kan du radera dessa, men se för säkerhets skull till att behålla alla som är typ: 2 månader och YNGRE!

 

Det är inte rekommenderat att radera alla...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att dessa "gamla" filversioner är till nytta om datorn blir infekterad på ett sådant sätt att vissa Windows-filer ändras och man inte vill ominstallera Windows, för då kan man ersätta den infekterade filen med en "gammal" version. Men har man ont om plats på hårddisken så har man och då får man ju ta nackdelen med att ta bort filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

ingen åtgärd gjord enligt föregående. noterat nu att på nån vecka har tillgängligt på C minskat från ca 17 till knappt 8 gb. har inte märkt nåra konstigheter med datorn. kör löpande AVG, SuperAntispyware, MalwarebytesAntimalware, CCleaner - defrag 2-3 ggr/vecka.

på jakt efter utrymme och tänker på de blå mapparna typ "$NtUninstallKB942763$" men hittar inte på dem! vid W\software distribution\download så har den senare ca 500 mb i form av gula mappar med cab-filer därunder. kan dessa röras?? vid C\användare\jag\appdata\Local har jag hundratals gula mappar som tydligen skapas löpande men alla dessa är tomma. kollade på återställningspunkter och tydligen har jag bara 1 sådan men jag trodde jag hadefler då jag tidigare i XP:n hade ganska många. men nu när jag skulle skriva detta hade fritt utrymme gått upp till ca 17 gb igen utan att jag gjort nåt vilket ger mig myror i skallen. vad kan detta bero på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Dessutom! Hur ofta är det som du återställer till en tidpunkt som är mer än de 2 månader som jag rekommenderade att du behöll!

 

Att i XP radera NtUninstall*-mappar som är yngre än 2 månader är enbart dumt!

Men två månader och äldre är i huvuddelen av fallen helt OK!

Och det är nog bara i XP du hittar NtUninstall-mapparna, i Vista & Windows 7 används

c:\Windows\winsxs istället!

 

Då jag aldrig undersökt eller använt VSP1CLN.EXE så lämnar jag den utanför...

 

Då du har lite utrymme på C:\ frågar jag mej! Har du endast en liten hårddisk (Typ:SSD)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du skrev redan tidigare att det är dumt att radera NtUninstall-mappar äldre än 2 månader och även att du inte känner till vsp1cln.exe! jag skrev tidigare idag att ingen åtgärd gjorts enligt tidigare - och detta då delvis baserat på Cesilias inlägg. mina tankar har hela tiden rört Vista. jag kanske har blandat ihop begreppen - xp-maskinen finns inte längre.ska försöka vara logisk och då markera mappar i winsxs som är äldre än 2 månader och behålla de yngre. jag brukar inte ha för vana att rota i C\Windows och därför känner jag ej till vad som är blått - grönt eller rött etc. nej jag har ingen ssd-disk utan en vanlig om 500gb var av C utgör totalt 65gb. i och för sig är frågeställningen ej besvarad men jag tackar för svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Nej! Du bör INTE röra filerna i WinSXS-mappen! Det kan leda till problem!

 

Anledningen till att jag svarade om NtUninstall-mapparna och att det går att radera filer som är ÄLDRE än 2 månader beror på det du skrev i 1:a inlägget:

kan jag deleta de i XP nämnda blå mapparna likaledes riskfritt?

 

Rör INTE mapparna i WinSXS-mappen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ser klarare nu att jag rört ihop det tidigare. återstår då tydligen endast att formatera om C i Vistan även om jag hellre ville börja med min nya dator med W7.

har tänkt formatera om tidigare men dags nu - antar att Eposten sparar jag på samma sätt som jag fått instruktioner för överföring från Vistan till nya W7. I I Internet Explorer finns knapp för exportera favoriter som jag gjort men hur sparas favoriterna i Firefox? lättast att importera från Explorer? När formateringen är klar kommer Windows Update att ladda ner alla uppdateringar gjorda efter skivans datum (ca 4år sedan installation)? i så fall kommer det att ta nån vecka även om jag har ganska snabbt bredband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Firefox finns det två alternativ.

 

1. Du sparar bara bokmärkena genom att välja i menyn Bokmärken - Ordna bokmärken - Importera och säkerhetskopiera - Säkerhetskopiera

 

2. Du sparar bokmärken, inställningar, tillägg mm genom att använda ett backup-program för Firefox, t ex MozBackup.

 

Efter ominstallationen börjar du med att installera Service Pack 1 (om det inte är med på skivan) och Service Pack 2, därefter så återstår bara de uppdateringar som kommit efter Service Pack 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan tillägga att dessa "gamla" filversioner är till nytta om datorn blir infekterad på ett sådant sätt att vissa Windows-filer ändras och man inte vill ominstallera Windows, för då kan man ersätta den infekterade filen med en "gammal" version. Men har man ont om plats på hårddisken så har man och då får man ju ta nackdelen med att ta bort filerna.

 

Men även om man får något annat systemfel, så att man behöver återställa något, finns flertal guider man kan googla efter för att göra en sådan återställning.

Har man gott om utrymme, så se bara till så att dessa filer/mappar är dolda, så behöver man inte bry sig.

 

Men som sagt, har man ont om plats så har man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...