Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Elkjøp (Elgiganten) och extra servicepaket


Oskar Hansson

Rekommendera Poster

Oskar Hansson

Vi köpte en laptop idag men det var nära att jag avbröt köpet...

 

Försäljaren försökte pressa på oss ett extra servicepaket för 3000 NOK. Laptopen kostade redan mer än planerat (7000) så jag var inte speciellt intresserad av dessa extra tusenlappar. "Erbjudandet" var antivirusprogram med uppdateringar under 3 år (värde 500/år), fritt antal rensning av damm (ordinarie pris ca 600/h) rekommenderas 2ggr per år och eventuellt någon typ av försäkring mm..

 

Helt ok att erbjuda detta och kanske pressa en eller ett par extra gånger med goda argument. Men här var det tal om omkring 5 upprepningar efter mitt första nej och dessutom en mängd hotelser. Till exempel att datorn inte kommer hålla mer än 2 år om man inte lämnar in den på dammservice och att vi garanterat skulle få våra bankkonton hackade om vi inte hade ett kommersiellt antivirus.

 

Argumenterade för att jag använda fria antivirusprogram och aldrig haft några problem osv. Men det är tydligen lögn för inga gratis antivirusprogram kan se dessa elaka virus! Den här säljaren pressade faktiskt så myckeet att det blev obehagligt. Han ska vara glad att vi köpte något alls!

 

Har hört att säljare får bonus av såna här extraerbjudanden så jag antar att det förklarar saken.

 

Någon som varit med om en liknande händelse?

Finns det någon sanning i hans påståenden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till exempel att datorn inte kommer hålla mer än 2 år om man inte lämnar in den på dammservice och att vi garanterat skulle få våra bankkonton hackade om vi inte hade ett kommersiellt antivirus
Du kan själv blåsa ur datorn med tryckluft på burk någon gång om året. Det är rätt ovanligt att en infektion leder till att någon annan kommer åt bankkonton och alla antivirusprogram missar skadliga program ibland, samt det är ingen stor skillnad mellan bra gratis- och betalvarianter av antivirusprogram.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte ett sådant uppträdande mot en kund av en representant för ett företag är acceptabelt.

Speciellt allvarligt är att du upplevde situationen obehaglig och hotfull.

Det spelar ingen roll om den i verkligheten inte var hotfull, så upplevde du obehag av säljaren som du säger.

 

Om du dessutom köpte datorn bara för att komma därifrån och senare ångrar dig, så har Elgiganten 30-dagars öppet köp.

 

Tycker nästan du skall delge Elgiganten din "kundnöjdhet" och ange köptillfälle, tidpunkt, butik och säljare.

 

 

http://www.elgigante...E8AAAEvnb8TPujR

 

Citat:

 

Bemötande och inställning är nyckelordet

När du är nöjd, är vi nöjda! Flexibilitet, ärlighet, hövlighet och hjälpsamhet är bara ett urval av egenskaper vi skall ha med oss när vi träffar dig i någon av våra butiker, via mail eller per telefon. Det viktigaste som vi önskar att du bär med dig är att alla anställda på Elgiganten har ansvaret att göra dig nöjd. Vi utbildar ständigt vår personal och skall alltid ge dig ett professionellt och seriöst bemötande.

 

Du får 30 dagars öppet köp

Vi anser att det inte är förän man får prova produkten i sin egen hemmamiljö som man verkligen kan veta om det är vad man vill ha. Därför lämnar vi öppet köp i hela 30 dagar. Du får lov att packa upp och fritt använda varan från första dagen och ändå ha din returrätt kvar. Skulle du ångra köpet är du välkommen att lämna tillbaka den hos närmaste butik och få alla pengar tillbaka, oavsett om du har använt den eller inte. Se de fullständiga villkoren i artikeln om kundgarantier.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har varit med om det här (upprepat tjatande) två gånger:

Första gången var många år sedan, Expert på Backaplan i OBS / COOP Forum varuhuset.

Jag köpte utan försäkring.

 

Andra gången i våras. Var inne på Elgiganten i Sisjön vid Systemet.

De sålde diverse samt "Uppstart" tror jag det hette. Uppdatering av kartor i GPS med mera.

Ja de har väl sådana kunder mest.

(handlar mest själv på webben och hos Inet. Inget strul).

 

Förklaringen är att de tjänar så lite på hårdvaran. Förtjänsten ligger i sådana här extrapaket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att nappa på dessa extrapaket, gällande antivirus, speciellt inte på så lång tid som tre år.

 

Till exempel att datorn inte kommer hålla mer än 2 år om man inte lämnar in den på dammservice

 

Vadå dammservice?

Aldrig hört förut, vad exakt skulle ingå i denna service, som man inte kan göra själv, speciellt på en laptop?

 

och att vi garanterat skulle få våra bankkonton hackade om vi inte hade ett kommersiellt antivirus.

 

Också ovanligt fånigt argument, kommersiellt antivirus eller inte, vet man bara om att ingen svensk bank någonsin skickar ett mail eller uppmanar på någon hemsida att du ska lämna ut någon kod eller verifiera din identitet via en länk eller så för att det har hänt något, och att du på detta använder ditt sunda förnuft, så är det lugnt.

 

Trodde giganten var seriösa, men tydligen har vissa försäljare fortfarande krav på sig att sälja så mycket som möjligt, till vilket pris som möjligt.

Tycker faktiskt du borde kontakta butikschefen på ditt varuhus och anmäla säljaren för dålig kundservice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic men...

 

När vi skulle köpa en ny tv på just elgiganten (i barkarby, stockholm) så hade de som vanligt den tv´n vi har intresserad av uppe på visningsväggen (där alla Tv´s visar samma "program")

 

Min sambo vart lite tveksam för tv´n som hängde brevid hade bättre bild, och kostade som vanligt några tusen mer.. (vår gick på 11.000 så det var inga budgetvarianter)

 

Då tog jag fram fjärren (som hängde i en kabel på baksidan av resp. TV)

och teknisk som jag är så går jag in i menyn och börjar justera bildinställningarna..

 

(För att lura kunder att alltid välja den dyrare av två modeller så gör dom som så, att de SÄNKER både kontrast och färg samt höjer ljusstyrkan på den billigaste av de 2 som står invid varandra, Då ser den dyrare alltid ut att ha bättre bild, och fler väljer att köpa en dyrare TV än de tänkt när de klev in i affären)

 

Jag justerade in bildinställningarna och min sambo vart förvånad över att bilden var MINST lika bra på den vi tänkt som på den dyrare brevid (trots att det först inte alls såg ut att vara så)

 

Det stog då ett eller två par till strax bakom och såg hur jag gjort och inser att elgiganten justerat ner bildinställningarna på den billigare apparaten..

 

VIPS! Kommer en anställd springande, sliter upp en mindre skåpsdörr, som hör till TV-Väggen..

sekunden senare SLOCKNAR HELA RADEN AV TV-APPARATER som satt i nivå med den jag precis justerat bilden på...

 

Ingen förklaring om varför gick att få...

 

Så elgiganten är riktigt luriga och vill inte att kunderna skall få vetskap om att de placerar medvetet en billigare tv brevid en dyrare, och att de justerar ner inställningarna på den billigare så att folk skall luras att tro att det är en STOR skillnad i bildkvalitet.. När skillnaden i verkligheten är ganska liten..

 

Visst.. Off-topic, men ändå relaterat till ämnet på sätt och vis..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Vadå dammservice?

Aldrig hört förut, vad exakt skulle ingå i denna service, som man inte kan göra själv, speciellt på en laptop?

 

Enligt säljaren öppnar de laptopen och gör rent inuti, något som man inte kan göra själv utan att bryta garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Väldigt intressant historia!

 

Något att tänka på nästa gång man köper tv, eller andra produkter också kanske..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Tack för info!

 

Får se om jag orkar starta en klagoprocess. Men de sista åren har jag blivit bättre på att hävda min rätt som kund. Vet inte om det beror på min egen utveckling eller att servicen blivit sämre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Du kan själv blåsa ur datorn med tryckluft på burk någon gång om året. Det är rätt ovanligt att en infektion leder till att någon annan kommer åt bankkonton och alla antivirusprogram missar skadliga program ibland, samt det är ingen stor skillnad mellan bra gratis- och betalvarianter av antivirusprogram.

 

Precis den uppfattningen jag har. Bra att få det bekräftat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis den uppfattningen jag har. Bra att få det bekräftat.

 

En av flera skillnader mellan gratis och betal-versioner av antivirusprogram/paket, brukar vara att betalversionerna har full support, både via telefon och mail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
Daniel Fransson

Att skapa en rädsla för saker säljer alltid bra. Nästan lika bra som att anspela på föräldrars dåliga omdöme om sina barn som är ännu bättre, de vill ju alltid sina barns bästa (Normalt). Då kan företaget erbjuda en trygghetslösning. Trygghet säljer alltid bra.

 

Det finns en anledning till att sidor som virustotal finns.

https://www.virustotal.com/

 

Denna använder sig av inte mindre än 43 olika antivirusprogram för att detectera ett virus i EN fil.

1 av 43 hittade ett virus.

https://www.virustotal.com/file/0f28e4828b5ce683b1e22b45178cebb143937cec12d2cf8996664cd676269b11/analysis/

 

 

Det säger något om en utvecklare av virus.

För att utveckla virus idag behöver utvecklaren testköra try and error mot alla eller många av antivirus programen som finns. Den väljer då vilken typ av antivirus som viruset ska klara av att stå emot. Så endast den som kan se in i framtiden vet vilket antivirus som klarar sig bäst.

 

Så finns det någon som är bäst ? Nej då det förändras så kraftigt så är det är dagsfärska siffror som gäller. Det som var bra igår kan vara mindre bra idag.

 

Att ett gratis antivirus program skulle vara sämre än ett komersiellt är ett vanskligt påstående. Det finns gratis program som är bra och komersiella program som är skräp och tvärt om. Men personligen har jag upplevt och magkänslan säger att ett gratisprogram kan ligga efter i utvecklingen dvs de är mer en "follower". Medans de vassare komersiella antivirusprogrammen är snabbare med det senaste "leader".

Det gör att om du utsätter dig eller blir utsatt för virus. Tar det lite längre tid för gratis antivirusprogrammet att hitta viruset eftersom de inte har det senaste uppdateringarna i lika stor utsträckning. Så lite sanning anser jag att det finns i det påståendet "Att de ej hittar de elaka virusarna"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...