Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt grafikkort


corado

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill uppgradera min dator med ett nytt grafikkort. Egentligen behöver jag en ny dator men budgeten tillåter inte det nu, så ett bättre grafikkort kanske kan få fart på datorn. Jag spelar mycket. Jag vill ha hjälp att hitta bästa möjliga kort som passar min dator.

 

Datorn är nästan fyra år gammal.

 

Grafikkort: PowerColor Radeon HD 3870 512MB GDDR4

 

CPU: AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz

 

Moderkort: ASUS M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI

Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16

 

RAM: Corsair Value S. PC5300 DDR2 2x2GB

 

Nätagg: Silver Power PSU, 600W, 120mm fläkt

Blue light, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

 

Op: WinXp

 

Kortet får inte kosta mer än 1000:-. Jag har inget emot att köpa ett begagnat kort om det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkort under 1000kr på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s74679217&cols=531,532,6716&o=lager_inkmoms&rev=1#prodlista

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

ligger ditt 3870 på plats8600 123 med 8600 i 3DMark 06

5750 på plats 96 med 8300 i 3Dmark 06

6750 på 79 plats med 8800 i 3Dmarl 06

Min slutsats är med grafikkort för max 1000kr kommer du inte se nån skillnad i praktiskt spel jämför med 3870.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kortet kostar 870kr. Passar det i min dator?

Sapphire Radeon HD5770 Vapor-X OC HDMI DisplayPort 1GB

 

Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hejsan

 

Nu har jag kommit fram till att jag vill ha detta kort, oavsett min tidigare budget.

Frågan är om det är någon ide att köpa det till min nuvarande dator. Blir datorn en så stor flaskhals i förhållande till detta grafikkort att det inte är någon idé att köpa innan jag uppgraderar resten av datorn.

Det är framförallt Skyrim, MW3 och BF3 jag vill spela.

 

 

Asus GeForce ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5 1280MB

Kostar ca 3000:-

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan

 

Nu har jag kommit fram till att jag vill ha detta kort, oavsett min tidigare budget.

Frågan är om det är någon ide att köpa det till min nuvarande dator. Blir datorn en så stor flaskhals i förhållande till detta grafikkort att det inte är någon idé att köpa innan jag uppgraderar resten av datorn.

Det är framförallt Skyrim, MW3 och BF3 jag vill spela.

 

 

Asus GeForce ENGTX570 DCII/2DIS/1280MD5 1280MB

Kostar ca 3000:-

 

Hoppas någon kan hjälpa mig.

 

Hej

 

MW spelar jag inte och Skyrim vet man inte ännu vad som kommer att behövas. System rekommendationer finns, men det är ju som sagt rekommendationer.

 

BF3 däremot har ju spelats ett tag nu och en sak är säker. Det krävs en 4-kärnig processor(eller mer) för att kunna spela det med bra inställningar.

 

Vad betyder det i ditt fall? Jo, ett GTX 570 kort kommer givetvis att bli bättre. Din processor däremot kommer att få jobba på högtryck för att driva spelet. Inte ens säkert att det kommer att gå.

 

Jag har provat att spela med Core 2 Duo E8400 3.0Ghz, som ska vara bättre än AMD Athlon 64 X2 6000+. Processorn gick i taket. Låg mellan 90 och 100% cpu användning. Klockade det till 3.6Ghz och då gick det att spela på medium med ett GTX 260 kort. Nu har jag bytt till en i5 2500k och med samma grafikkort spelar jag på High utan problem.

 

Hade i.o.f.s. funderat på köpa nytt en längre tid, men nu fick jag en anledning till att byta. :D

 

Vet inte om du redan har provat spela. Men du får problem med din processor.

 

Jag kan se någon anledning att skaffa ett GTX 570, om du inte byter processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...