Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HTPC med små komponenter (24p möjligt?) AMD eller Intel?


inkui

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Gått i HTPC tankar ett bra tag nu. Nu är lönen nära!

Tanken är att jag ska bygga en gammal radio till en HTPC. Behöver dock lite hjälp. Eller ganska mycket.

Jag har mätt radion, den är cirka 25 cm bred, 19-20 cm hög och 3-4 cm tjock. Så komponenterna behöver alltså vara små. Om det, mot all förmodan, inte alls skulle få plats får det dock lösa sig på annat sätt. Så huruvida det får plats eller inte, det löser sig. Är väl medveten om att en Noctua icke går in i den t.ex.

 

Hur som helst.. har lite funderingar runt omkring komponenter och även fast jag har läst, och följt, de flesta, om inte alla, trådar i HTPC forumet så har jag inte blivit så mycket klokare.

 

Det jag blivit klokare på, eller inte klokare på, är diskussionen runt Intel(i3), eller AMD (Fusion). På senare tid verkar Intel i3 ha tagit över då den presterar bättre än Fusion. Hur är det egentligen mellan dessa två?

Vilken är bäst? Vilken är minst (as in kräver minst utrymme, antar processorn i sig är liten, som vilken processor som helst)? Vilken är billigast? Vilken är mest prisvärd (brukar ju vara AMD..)? Vilken drar minst ström (hela datorn i detta fall, i3-rigg eller Fusion-rigg)? Samt vilken, om någon, klarar 24p? Helst då utan ett grafikkort som kanske inte ens får plats.

 

Hur får man lättast en tyst, fast relativt välkyld dator? Vill inte att datorn ska vara smockad med fläktar utan helst något slags passivt system.

Varit inne lite på att underklocka processorn eller liknande för att få den att bli energisnål samt nedkyld. Är detta något som kan funka? Kan den då spela upp 24p utan lagg? Eller är det kanske bättre att köra processorn som den ska sen endel fläktar, och kanske sänka deras RPM för att få ner ljudet?

Tips på detta?

 

Komponenter jag behöver är alltså:

 

-Ett moderkort (Plus för USB 3.0, samt SATA 6.0) Vill även kunna ansluta mitt nuvarande ljudsystem Logitech Z500, samt i framtiden andra, kanske lite tyngre system. Passiv kylning är också ett plus då platsen, som sagt, är begränsad.

-Ram minnen Detta är ju ganska standard. Lågprofil, välpresterande, helst billiga minnen som gör sitt jobb. De ska klara av film, och/eller musik av alla slag.

-Processor Diskussionen "från förr". AMD eller Intel?

-Ett nätaggregat Pico-psu plus externt nätagg, är det något som skulle klara av att driva "allt" detta?

Tänker på dessa: Bild 1, Pico-PSU Bild 2, Externt nätaggregat.

Pico-PSU

Externt nätaggregat

-Hårddisk Ska inte vara någon. Helst. Men då jag behöver ett operativsystem blir jag ju tvungen. Är det SSD som gäller för att få den så liten som möjligt? Också gått i tankarna på någon USB 3.0 sticka. Den borde väl fungera hastighetsmässigt? Även platsmässigt också, såklart. Detta ser jag som det smidigaste alternativet, samt billigast, om det fungerar?

-Något sätt att sätta fast moderkortet i datorn (Gamla radio burken) Finns ju, tyvärr, inga fiffiga skruvar på rätt plats i denna burk.

Har läst om någon slags platta, eller liknande man kan sätta fast den på, dock ej var man hittar eller vad det egentligen var. Tips och idéer till hur jag lättast, och säkrast, gör detta uppskattas massor!

 

Läser gärna recensioner på hårdvara. Eller diskussioner, eller annan text, kring 24p. Hur man gör så det flyter, vad som behövs hårdvaru-, samt mjukvarumässigt. Är mest inne på XBMC då det är snyggast, och verkar mest användarvänligt i mitt tycke. Detta med Linux.

Lär mig gärna Linux grundligt också. Så finns det guide, eller annan text, kring detta följer jag den gärna. XBMC+Linux utförande. Typ.

Eller om ni vill tipsa om någon annan tråd med liknande diskussion. Har dock, som sagt, läst de mesta, om inte alla.

 

Om intresset finns har jag tänkt att logga detta bygga. Loggar i så pass stor detalj som det finns intresse.

Super tack på förhand,

Richard aka inkui(Har lagt upp detta på Sweclockers också, då det är främst där jag är aktiv. Lägger dock upp här också, då många otroligt smarta personer hänger här, men inte på Sweclockers. Samt att jag kan nå eforum.idg från jobbet.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar vara ett kul projekt. Min media-dator är intelbaserad. Jag kör dock en Core 2 Duo CPU då jag konstruerade den för några år sedan. Och om Intels inbyggda grafikkort har blivit bättre så kan det nog vara något att satsa på. Trots att denna dator som sagt är några år så upplever jag att den snurrar snabbare än min AMD Fusion C-50 baserade tablet. Men å andra sidan kan det vara andra komponenter som spelar in i samanhanget.

 

Men med tanke på den knepiga lådan du tänkte använda så kanske du ska forska i Asus EEE Boxar. Dom är riktigt små, framför allt smala. Och dom brukar väll vara ganska lämpade för att se film. 24p kanske man inte ska räkna med, men 1080p full-hd borde den orka med tycker jag.

 

Knepigt att få en inbyggd blu-ray dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej .M!

 

Ska verkligen bli jätte kul.

 

Men i3 har väl inbyggt grafik vad jag förstår? Räcker det, eller måste man ha ett grafikkort då?

Lite starkare Fusion då, skulle inte det funka?

 

 

Grejen med mig är inte att jag är petig vad det gäller kvalité när det gäller filmen. Men, som nu, när jag vet att systemet egentligen inte(!) klarar av det fullt ut blir jag något av en perfektionist. Och vill ha det så det gör det, annars kommer jag irritera mig på det. Bara för att.

 

Lägger till ännu en fråga till min redan upp skrivna uppsats. Vad behövs egentligen för det omtalade 24p?

 

Tack, .M, för ditt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

kanske du kan få lite tips i dessa guider från PC För Alla Extreme:

 

HTPC-guiden - del 1 2011-01-08 12:03

Bygg din egen htpc - hårdvara och bygge

 

HTPC-guiden - del 2 2011-01-08 12:04

Bygg din egen htpc - mjukvara och konfiguration

 

Nedan är ju inte direkt riktakt mot en htpc, men kanske kan ge lite tips om vad som är viktigt att tänka på ang. värme och ljudisolering.

 

Guide: tysta din dator (del 1) 2009-01-15 15:54

Guide: Så får du tyst på din pc

 

Guide: tysta din dator (del 2) 2009-01-16 13:57

Guide: Bygg bästa möjliga ljudlösa pc

 

Moderkort tex. Micro ATX eller Mini ATX formfaktor.

 

Ang. hårddisk så finns det Green av många fabrikat.

Dessa hårddiskar snurrar som regel i 5400 rpm, drar mindre ström och avger därmed mindre värme och brukar oftast vara tystare än en 7200 rpm HDD.

Ex. 2TB Samsung Ecogreen F4EG

eller en tyst 2,5" HDD

 

Kul projekt som sagt och följer gärna detta med intresse. Är själv intresserad av att dra igång något likande...

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen, Flyfisherman!

 

Läser med glädje guiderna du länkade. Tror någon redan är läst, men i övrigt blir det perfekt läsning på jobbet imorgon.

Moderkortet får inte vara större än 16x16. Tror jag såg att något var det, kan dock inte, på rak arm, minnas vad det var.

 

Hårddisken är ju en idé, tvivlar dock på att jag får in en mekanisk hårddisk. Därmed USB eller SSD hinten. Hårddiskarna du nämner är inte mindre än "vanliga" va?

 

Ja, tack! Får hoppas allt går vägen, att det åtminstone blir möjligt att göra det. Är riktigt taggad.

Gör't! För dig kan det knappast vara svårt, du verkar så väldans klok! :)

 

Tack för input!

Richard aka inkui

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo en 2,5" hårddisk är ju mindre än en vanlig 3,5" hårddisk. Typ som brukar sitta i bärbara datorer. Men 2TB Samsung Ecogreen F4EG är en 3,5"

 

Moderkortets mått, ja som exempel.

 

ASUS mini ITX formfakor 17x17cm F1A75-I DELUXE med hdmi

Men detta är bara ett exempel.

 

Undrar om det finns ytterligare en mindre formfaktor (micro ITX)?

 

Nja klok vet jag inte, allt är ju relativt.

Och detta är ju nytt område för mig också så det är bra med andras erfarenheter.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i3 har väl inbyggt grafik vad jag förstår? Räcker det, eller måste man ha ett grafikkort då?

Lite starkare Fusion då, skulle inte det funka?

Exakt hur det fungerar med grafik och de nya i-cpuerna vet jag inte. Väldigt många moderkort idag har inbyggt grafikkort. Ett enkelt sådant, men inbyggt hursomhelst.

 

Sen är jag inte helt hundra på vad som krävs för 24p. Förutom en teve som klarar det naturligtvis. Jag har som sagt en dator med Core 2 Duo och ett intel g45 grafikkort och den klarar inte av det. Jag har ett extra raedon grafikkort någonstans och det klarar inte heller av det om jag förstår saken rätt.

 

Är inte AMD Fusion primärt konstruerad för mobila platformar eller har jag missupfattat något då? Men det kan ju fungera. Du kommer garanterat kunna konstruera en media-dator i din radio. Men tror du inte att det bästa är att sikta på att först konstruera en fungerande media-dator i radion och sen fokusera på att lägga dit spännande extrafunktioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo en 2,5" hårddisk är ju mindre än en vanlig 3,5" hårddisk. Typ som brukar sitta i bärbara datorer. Men 2TB Samsung Ecogreen F4EG är en 3,5"

 

Moderkortets mått, ja som exempel.

 

ASUS mini ITX formfakor 17x17cm F1A75-I DELUXE med hdmi

Men detta är bara ett exempel.

 

Undrar om det finns ytterligare en mindre formfaktor (micro ITX)?

 

Nja klok vet jag inte, allt är ju relativt.

Och detta är ju nytt område för mig också så det är bra med andras erfarenheter.

 

Mvh

 

Som sagt. Fundersam om jag får in en hårddisk där i, pga platsbristen.

 

Precis, 17x17cm var det! Det är väldigt litet. :) Kommer få plats.

Mindre än 17? Det vore ju intressant om det fanns. Fast 17 borde gå, absolut.

 

Relativt? Jo, visst. Men du verkar ha bra med koll hur som helst. :)

 

Mvh

 

 

 

Exakt hur det fungerar med grafik och de nya i-cpuerna vet jag inte. Väldigt många moderkort idag har inbyggt grafikkort. Ett enkelt sådant, men inbyggt hursomhelst.

 

Sen är jag inte helt hundra på vad som krävs för 24p. Förutom en teve som klarar det naturligtvis. Jag har som sagt en dator med Core 2 Duo och ett intel g45 grafikkort och den klarar inte av det. Jag har ett extra raedon grafikkort någonstans och det klarar inte heller av det om jag förstår saken rätt.

 

Är inte AMD Fusion primärt konstruerad för mobila platformar eller har jag missupfattat något då? Men det kan ju fungera. Du kommer garanterat kunna konstruera en media-dator i din radio. Men tror du inte att det bästa är att sikta på att först konstruera en fungerande media-dator i radion och sen fokusera på att lägga dit spännande extrafunktioner?

 

Jaha, det är snarare på det sättet även för Intel? Trodde detta enbart gällde Fusion.

Kom att tänka på något nu, är du sa så. Är inte Llano Processor och Grafikkort? Detta borde betyda att med Fusion blir det dubbel processor, och grafikkort? Eller dubbelt grafikkort? Möjligen är jag helt ute och cyklar nu..

 

Självklart behöver teven klara det! :) Främst hårdvara angående datorn jag undrar över, men det är lika bra att lägga till tv:n ändå. Tack. :)

 

Nja, många tyckte/trodde att Fusion skulle vara perfekt för HTPC, det som felar är uppenbarligen processorn dock.

Det hoppas jag också, får se hur det blir. Jo, absolut. Det är ju en tanke. Min tankebana är mer "om jag ändå köper, kan jag likagärna köpa det som behövs (för 24p)". Annars måste jag väl byta detta för att få det att fungera.

 

Mvh

 

 

 

Söker just nu främst svar angående:

 

Hur jag ska få in allt i "radiolådan" på ett säkert sätt? Det är skruvar i ett standard chassi, inte i min radio låda. Tips på hur jag ska ordna detta?

Hur det ska kylas på bästa, tystaste sätt. Passivt?

Hårddisken. USB 3.0 möljigt för OS? Annars om en 5400 rpmare får plats. Eller, i värsta, dyraste, fallet en SSD. Tips?

Vad behövs för 24p?

 

Noterade intresse från Flyfisherman, honom är jag nästan skyldig en gentjänst, så antagligen blir det att logga hela bygget.

 

Tack återigen,

Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du behöver nog moderkortsdistanser och skruvar.

Skruvar du moderkortet direkt i botten av radion (även om denna är av plast eller trä) så finns det komponenter på undersidan av moderkortet och dessa får inte skadas genom att komma i kontakt med botten på din låda. Dessutom riskerar man brytningar eller spänningar av ett ojämnt fastsatt moderkort.

 

Kanske enklast att köpa ett "skruv-kit"?

http://www.inet.se/a...tering-av-dator

 

Fast dessa moderkortsdistanser har kort gänga och är till för att gängas i moderkortsplåten i ett datorchassi som har gängade hål. Du behöver nog en annan typ av distans som du kan fästa på annat sätt,kanske med mutter på undersidan och då går inte dessa som har för kort gänga.

 

Hmm finns ju plastdistanser förstås men var hittar man dessa?

För det spelar egentligen ingen roll bara du har någon typ av distans på motsvarande monteringshål på moderkortet. Troligen räcker det med 4 st.

 

så antagligen blir det att logga hela bygget.

Ja det tycker jag.:rolleyes:

 

Mvh

 

[Edit] Finns ju en typ av plastdistanser där du inte behöver skruva fast moderkortet utan det är som spetsiga ändar med "hakar eller snäppfästen" som man bara trycker fast genom monteringshålen då på moderkortet. Kommer bara inte på just nu var man hittar dessa som ibland används på elektronik och kretskort .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tex sådana, gäller bara att hitta en butik som har liknande.

En modell av dessa med den fyrkantiga plattan som är självhäftande KGLS-M (sidan 4) bara att välja rätt diameter på piggen och höjd på distansen. Gjord för 1,6mm tjocka kretskort. Moderkortet borde vara mellan 1,6-1,8 mm tjockt.

 

Plastdistanser kretskort.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du behöver nog moderkortsdistanser och skruvar.

Skruvar du moderkortet direkt i botten av radion (även om denna är av plast eller trä) så finns det komponenter på undersidan av moderkortet och dessa får inte skadas genom att komma i kontakt med botten på din låda.

 

....

 

...

 

...

 

 

Detta låter ju precis som det jag letar efter. Får köpa ett sådant också. Är super nojjig att jag ska göra bort mig när jag skruvar fast dessa dock, men det är väl bara att vara jävligt försiktig. Jag och skruvmejslar/borrar osv. går ej ihop överdrivet bra. Tyvärr. Men det löser sig, ev. får jag ta hjälp av någon. Dessa distanser, samt skruvkitet låter perfekt.

 

Kan tyvärr inte kolla på länkarna nu, är på jobbet. Men gör det när jag kommer hem. Vad det låter som, låter det bra i alla fall. Låter till och med helt perfekt!

Tackar för det! Tack så mycket!

 

Kvar nu är främst:

Hur det ska kylas på bästa, tystaste sätt. Passivt?

Hårddisken. USB 3.0 möljigt för OS? Annars om en 5400 rpmare får plats. Eller, i värsta, dyraste, fallet en SSD. Tips?

Vad behövs för 24p?

 

Mvh

Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylning... Har radion inbyggd högtalare? Dvs är det en gammal monoradio eller liknande. Då borde högtalar gallret vara perfekt för att montera en relativt stor men långsam fläkt...

 

Hårddisk. USB 3 fungerar inte om du ska köra Windows. Sata är det som gäller. En 2.5 tumsdisk borde fungera. Tricket blir att montera den och lägga sladdarna lite snyggt så luften fortfarande kan strömma igenom lådan lite snyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har den! Har faktiskt haft en tanke att ha en fläkt där, kan ju se ganska coolt ut dessutom. Eller var effektivt åtminstone.

Hur blir det bäst då, ska jag ha den blåsande in eller ut? Det där med luftflöde är jag ganska novis inom måste jag säga.. :)

 

Tanken är Ubuntu och XBMC. Funkar fortfarande inte med USB 3.0, eller? Möjligtvis att jag får in en 2.5 tummare dock, med lite pill. Ingenting är omöjligt!

 

Med vänlig hälsning,

Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är super nojjig att jag ska göra bort mig när jag skruvar fast dessa dock, men det är väl bara att vara jävligt försiktig. Jag och skruvmejslar/borrar osv. går ej ihop överdrivet bra. Tyvärr.

Ja du kommer nog inte undan lite borrande och skruvande, men med dom självhäftande plastdistanserna som jag tipsade om i pdf-filen i inlägg #10 så slipper du ju att skruva fast moderkortet i alla fall.

 

Fläktar i olika storlekar hittar du tex. här: https://www.inet.se/...46&property262=

Finns t.o.m. LED (blå, grön el. röd) om du vill att det skall lysa lite coolt, annars är Scythe bra och tysta fläktar liksom Noctua som är lite dyrare men bra kvalitet.

 

Jag skulle inte köpa en Fractal Design fläkt. Har dålig erfarenhet av dessa som kan ha en tendens att "ticka och knäppa" från fläktmotor/lagret.

Ett sådant ljud vill du ju inte ha när du skall titta på Ingmar Bergmans - Tystnaden :D

 

Du vill ha en tyst fläkt som flyttar hyfsat bra med luft.

Ta först reda på hur stor diameter som ryms där högtalaren sitter på ett ungefär.

 

Tillverkarna brukar specificera ljudnivå (dB), vartal (rpm) samt hur mycket luft den flyttar i m3/h eller amerikanskt cfm (kubikfot/min) även om dessa siffror inte är exakta, så ger det en skaplig fingervisning. En högvarvig fläkt som flyttar mycket luft låter mer.

 

Vissa av fläkttillverkarna skickar ju också med ett par olika fläktmotstånd, som du själv väldigt enkelt kopplar in och sänker fläkthastigheten ifall den låter för mycket.

 

Finns det lufthål i radion på baksidan eller sidorna?

Har du en fläkt på motstående sida så kan du då få luftflödet genom hela lådan och över moderkortet etc. Eventuellt så tar du upp extra lufthål, eller gör ett stort hål och sätter in ett dammfilter mot, som du enkelt kan rengöra. Gör du så så måste fläkten suga in luften via ventilationshålen och dammfiltet och blåsa ut luften från högtalarhålet där du har fläkten.

 

Sedan inte att förglömma - ett nätaggregat.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du kommer nog inte undan lite borrande och skruvande, men med dom självhäftande plastdistanserna som jag tipsade om i pdf-filen i inlägg #10 så slipper du ju att skruva fast moderkortet i alla fall.

 

Fläktar i olika storlekar hittar du tex. här: https://www.inet.se/...46&property262=

Finns t.o.m. LED (blå, grön el. röd) om du vill att det skall lysa lite coolt, annars är Scythe bra och tysta fläktar liksom Noctua som är lite dyrare men bra kvalitet.

 

Jag skulle inte köpa en Fractal Design fläkt. Har dålig erfarenhet av dessa som kan ha en tendens att "ticka och knäppa" från fläktmotor/lagret.

Ett sådant ljud vill du ju inte ha när du skall titta på Ingmar Bergmans - Tystnaden :D

 

Du vill ha en tyst fläkt som flyttar hyfsat bra med luft.

Ta först reda på hur stor diameter som ryms där högtalaren sitter på ett ungefär.

 

Tillverkarna brukar specificera ljudnivå (dB), vartal (rpm) samt hur mycket luft den flyttar i m3/h eller amerikanskt cfm (kubikfot/min) även om dessa siffror inte är exakta, så ger det en skaplig fingervisning. En högvarvig fläkt som flyttar mycket luft låter mer.

 

Vissa av fläkttillverkarna skickar ju också med ett par olika fläktmotstånd, som du själv väldigt enkelt kopplar in och sänker fläkthastigheten ifall den låter för mycket.

 

Finns det lufthål i radion på baksidan eller sidorna?

Har du en fläkt på motstående sida så kan du då få luftflödet genom hela lådan och över moderkortet etc. Eventuellt så tar du upp extra lufthål, eller gör ett stort hål och sätter in ett dammfilter mot, som du enkelt kan rengöra. Gör du så så måste fläkten suga in luften via ventilationshålen och dammfiltet och blåsa ut luften från högtalarhålet där du har fläkten.

 

Sedan inte att förglömma - ett nätaggregat.

 

Mvh

 

Super massa information, du är galen! På ett bra sätt. :) Tackar, återigen, ödmjukast.

Angående lufthål på sidan vetifan.. Inget direkt uppenbart sådant som t.ex högtalar platsen, på framsidan.

Vad kan tänkas behövas? Lådan är ju inte super stor. Storleksmässigt är den kanske.. ett moderkort (17x17cm) plus (kanske!) en hårddisk. Ungefär. Så en fläkt där fram, där högtalaren suttit, en fläkt någon annan stans på något sätt. Det räcker eller? Om det är vettiga fläktar. Har två Noctua fläktar i andra datorn, riktigt nöjd. De flyttar luft, samt är tysta. Fint! Men en bak, eller på sidan som blåser in, samt den vid högtalaren som blåser ut borde väl räcka, särskilt vid ett passivt system i övrigt? Låt säga ett moderkort proppat med kylflänsar.

 

Angående nätaggregatet hade jag ju länkat några spännande möjligheter(?) i min första tråd. Här är de (förhoppningsvis) igen:

Bild 1, Pico-PSU

Bild 2, Externt nätaggregat.

 

Pico-PSU

Externt nätaggregat

Skulle de klara av att driva det ev. systemet som kommer bli? Detta är kanske en fråga jag behöver återkomma till när jag vet exakt vilka komponenter jag ska använda. Eller om någon kanske vet ungefär vad tidigare nämnda lösning klarar av.

 

Mvh,

Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skrev jag ju i inlägget.

 

Ok tex sådana, gäller bara att hitta en butik som har liknande.

En modell av dessa med den fyrkantiga plattan som är självhäftande KGLS-M (sidan 4) bara att välja rätt diameter på piggen och höjd på distansen. Gjord för 1,6mm tjocka kretskort. Moderkortet borde vara mellan 1,6-1,8 mm tjockt.

 

Alltså sidan 4 i pdf-dokumentet och beteckningen är KGLS-M

Det verkar som just dessa är gjorda för 4mm monteringshål i kretskortet.

Så du måste man veta måtten och se i tabellen om något Part nr. passar.

 

Fråga: Vad är det normalt för diameter på moderkortets monteringshål?

 

Finns ju många leverantörer på dessa plastdistanser och ser lite olika ut och som sagt ett exempel.

 

Andra bilden längst upp till höger där det står PCB (Printed Circuit Board) är då ditt moderkort.

 

Mvh

 

post-73434-0-35510300-1314281147_thumb.png

post-73434-0-70029100-1314280711_thumb.png

post-73434-0-94937700-1314280711_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spenderat större delen av min lediga dag med att leta, kolla upp, läsa runt inför HTPC köpet. Har slängt ihop fyra olika alternativ (listor på Prisjakt):

 

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028533

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028539

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028542

http://www.prisjakt.nu/minsida.php?a=inkuji&k=1028529

 

-Vad tycks?

-Bäst prestanda (antar i3 paketet)?

-Kan man göra något bättre?

-Är något fel?

-Vad väger mest egentligen: Trådlöst nätverk, USB 3.0 eller SATA 6 Gbps?

-Borde man vänta på FM1? Har Intel något svar på detta?

-Kommer alla, eller i alla fall något(!) klara av 24p?

-Kommer alla, eller i alla fall något(!) klara av XBMC med valfritt tema?

 

Med vänliga hälsningar,

 

Operativsystemet blir nog Openelec.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det skrev jag ju i inlägget.

 

...

 

...

 

Mvh

 

 

Oj, förlåt! Missade det helt. Bara uppdaterat i själva forummenyn, där var jag den sista som svarade. Sorry!

Förlåt också för jag missade det tidigare, nu är jag med på banan igen. Blir nog en beställning till nästa vecka. :)

 

Tack för hjälpen allihoppa, tack Flyfisherman!

 

Vänliga hälsningar,

Richard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

...

 

Fråga: Vad är det normalt för diameter på moderkortets monteringshål?

 

 

...

 

Mvh

 

 

Hej igen!

 

Har pluggat på endel om detta nu. Har däremot inte hittat vilken tjocklek moderkortet har. Men det borde väl vara någon slags standard på det? Och att det är den som gäller? Eftersom jag inte hittar det vet jag inte riktigt vilken av dem jag borde köpa? Har jag förstått dig rätt då? Samt, en viktig grej(!), vart jag köper dessa? Möjligt att jag total missat det. I så fall ber jag om ursäkt!

 

Tack, återigen, för hjälpen!

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag gissar på

 

Citat från tidigare inlägg:

Moderkortet borde vara mellan 1,6-1,8 mm tjockt

 

Nån standard så är det inte. Det kan mycket väl skilja mellan olika moderkorts typer och tillverkare.

Men dessa plastdistanser enligt bildtexten inlägg #17 skall kunna passa från 1,6-2mm tjocka kretskort. Tjockare moderkort än så tror jag inte på. Så det borde vara Ok.

 

Sedan tror jag du blandat ihop tjockleken på moderkortet med monteringshålens diameter.

Monteringshålen däremot har en standarddiameter och har du ett annat moderkort liggande så kanske du kan mäta dess monteringshål med ett skjutmått?

 

Det kanske kan vara 4mm diameter??

Eller någon annan på forumet kan svara, eller nån du känner kanske har ett liggandes som du kan mäta på.

Vad brukar det vara för skruv som man skruvar fast moderkortet i datorn M3 eller M4?

 

Om du kollar texten i första bilden (inlägg #17), ser du att dessa är gjorda för 4mm monteringshål.

I såfall skulle KGLS-4M kunna passa bäst eftersom den är kortast?

 

Men som jag också skrev, så är dessa endast exempel och att det gäller att hitta en butik, som antingen säljer just dessa eller andra likvärdiga av annat fabrikat.

 

Hittar du någon ledtråd till tillverkaren i pdf-filen jag laddade upp så går det ju att söka leverantör.

Eller namnet på leverantören kanske står i pdf-filen?:thumbsup:

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, så mellan det alltså. Okej. Någon borde ju ha koll på vilka skruvar, mellan M3 och M4, som gäller. Får hoppas någon dyker upp! Under tiden får man väl googla järnet! Detta är dock väldigt snurrigt för mig. Verkligen inte något jag har stor koll på. Blir liksom snurrig att det lilla du skrev nu.

 

Kan ju kanske inte vara allt för dyra dessa? Om jag bara hittar en leverantör är det väl bara beställa hem 4 av varje! ;)

Är bara detta kvar nämligen, sedan ska jag beställa allt!

Jobbar kväll denna vecka, så det kanske, tyvärr, får vänta till nästa vecka ändå. Känner att jag inte riktigt hänger med just nu i alla fall. Ska söka igenom google(!) och pdf filen i alla fall. Tack återigen

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ELFA hade tydligen KGLS-4M. Drar iväg ett mail till dem och frågar. De tog typ 20kr/st. Återkommer.

 

Eller va?! De kostade hundra spänn styck! Totalpris brutto skulle bli 746,45 kronor. Stämmer det verkligen?! Vetifan om jag har lust att lägga en halv förmögenhet på skruvar liksom!

Men det kanske jag blir tvungen till för att utföra detta bygge?

 

Tack,

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej dessa är inte dyra. Inte många kronor st. (Tror jag),

Här är leverantören http://www.nelco.se/...odeId=503&web=1

 

Ring eller mejla dom och fråga och säg att det är ett moderkort i ett HTPC bygge, så kan dom säkert svara på om dessa funkar - vilket jag tror dom gör.

Du är nog då intresserad av KGLS-4M samt priset.

 

http://www.nelco.se/

Nelco Contact AB

Box 7104

192 07 Sollentuna

 

Tel: +46 (0)8 754 7040

Fax: +46 (0)8 754 8051

mail@nelco.se

 

Tala gärna om hur det går och vilket pris det är.

Lycka till.:thumbsup:

 

[Edit] Såg inte att du svarat. Ja det lät åt pipan för dyrt. Kolla en gång till och även ovan.

Förvisso kanske bara Nelco är en leverantör och inte säljer direkt, men kanske deras återförsäljare står på deras hemsida eller om du ringer?

Kanske bättre pris hos någon annan återförsäljare än Elfa.;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...