Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trasigt moderkort?


peterman63

Rekommendera Poster

Hej alla.

 

Ny här på forumet, och jag behöver verkligen hjälp med att identifiera felet på min dator.

 

Datorn är en äldre fujitsu Siemens Scaleo T som har funkat skapligt bra sedan ny. Bytt hårddisk (2009) och grafikkort, annars inget.

Använde datorn utan problem i onsdags. Möjligen att den har varit lite seg vid uppstart den sista tiden.

Nu vägrar den att starta. Fläktarna går igång och skärmen blinkar till. Sedan börjar den pipa och inget annat händer.

1 sekund pip, 2 sekunder tyst, 1 sekund pip, 2 sekunder tyst och så håller den på.

 

Har hittat info om BIOS-koder men tycker inte att det stämmer med min ljudbild. Har testat med att ta bort ett minne i taget (har två) utan resultat. Har bytt BIOS-batteriet. Även rensat datorn på allt damm jag kunnat hitta ifall det var överhettning. Även testat med att dra ur strömsladden och sedan hålla in knappen 30 sekunder (skall enligt ett tips jag fick tömma datorn på ev. restspänningar).

Inget hjälper och nu vet jag inte vad mer jag kan göra. Har moderkortet pajat?

 

Och i så fall finns det ett nytt att köpa? Datorn är några år och har ett A8NE-FM/S moderkort.

 

Tacksam för svar

 

/Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigt att veta vad du har för BIOS (AMI, Award, IBM eller Phoenix) för beep koderna kan variera med olika typer av BIOS och detta står så fort du öppnar BIOS menyn innan du startar Windows.

 

Här hittar du beep codes om dessa inte står i manualen:

http://www.computerhope.com/beep.htm

http://www.5starsupp.../beep_codes.htm

http://www.pchell.co...beepcodes.shtml

http://www.bioscentr.../awardbeep.htm#

http://www.technick....uide_beep_codes

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Asus eget troligen liknande moderkort A8N-E är det Phoenix-Award BIOS,

http://usa.asus.com/Motherboards/AMD_Socket_939/A8NE/#download

men för att vara säker behöver man nog informationen direkt från Fujitsu. På sidan http://se.fujitsu.com/support/downloads.html finns dels en länk till var man hittar datorns serienummer (Where is the serial...) och dels en ruta där man ska fylla i serienumret för att få information om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Award-Phoenix BIOS så kan det möjligen betyda detta: http://www.bioscentr.../awardbeep.htm#

 

Repeating (endless loop) Memory error Check for improperly seated or missing memory.

 

Samt: http://www.technick....uide_beep_codes

The following are Award BIOS Beep Codes that can occur. However because of the wide variety of different computer manufacturers with this BIOS the beep codes may vary.

 

1 long, 2 shortIndicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display.

Any other beep(s)>RAM problem.

 

Samtidigt så står det på ett annat ställe: http://www.pchell.co...beepcodes.shtml

Citat:

 

Award BIOS Post Codes Unfortunately there are many versions of the Award BIOS, and they are supported not by one company, but by the motherboard maker. Award's website states "Award Software software products are sold to a board or system manufacturer ("hardware vendor"), who customizes them further before selling the system. Award Software cannot supply upgrades for a BIOS that has been subsequently modified by hardware vendors."

 

To make matters worse, Award BIOS merged with Phoenix Technologies in 1998. The hardware vendor that designed your system is the best source for bug fixes and answers about your system, but after so many mergers the Award BIOS is a difficult one to support.

 

Men det skulle kunna vara problem med minnena.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äldre datorer som vägrar starta:

Jag har personligen sett två varianter:

Nätaggregatsfel.

Låna ett OK nätaggregat och testa

 

Dåliga kondensatorer på moderkort.

http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

(Minnesfel har för mig yttrat sig som att windows kraschar och kraschar oftare och oftare från nån gång i veckan till varje dag. Det är mycket lätt få minnesfel. Det räcker med att ta i ett minne utan att datorn och man själv har samma spänning. Jobbar därför med datorn på diskbänken (plåt),

iförd bomullskläder, barfota. Börjar med att ta i en skruv i datorn med en hand och i diskbänken med den andra. Tar sedan alltid i diskbänken med handen innan jag tar i något i datorn.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det skulle kunna vara minnena läste jag mig till tidigt. Jag har två minnen så jag plockade först ut det ena utan resultat (samma beep som tidigare), bytte och satte i det andra, sedan tog jag ur båda. Ingen förändring. Provade även att byta plats (har fyra minnesplatser) men det hjälpte inte heller.

Det kan väl inte vara möjligt att båda minnena gått sönder samtidigt?

 

Jannejanne skrev om nätaggregatet. Kan fläktar och hårddisk gå igång om nätaggregatet pajat?

 

Skall kolla kondingarna i kväll. Byta kondingar kan man väl göra men jag har ingen möjlighet att mäta om de gamla är trasiga eller inte.

Skall även försöka få kontakt med Fujitsu-support. Förhoppningsvis kan de föreslå åtgärd.

 

Notera att ingen varit inne i datorn på länge. Sist var när jag bytte hårddisk för två år sedan.

 

/ Peter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Notera att ingen varit inne i datorn på länge. Sist var när jag bytte hårddisk för två år sedan.

Kan det vara för mycket damm i kylflänsar, fläktar och ventilationshål så att datorn blir för varm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.....

 

(Minnesfel har för mig yttrat sig som att windows kraschar och kraschar oftare och oftare från nån gång i veckan till varje dag. Det är mycket lätt få minnesfel. Det räcker med att ta i ett minne utan att datorn och man själv har samma spänning. Jobbar därför med datorn på diskbänken (plåt),

iförd bomullskläder, barfota. Börjar med att ta i en skruv i datorn med en hand och i diskbänken med den andra. Tar sedan alltid i diskbänken med handen innan jag tar i något i datorn.)

 

Som sagts många, många gånger tidigare...

Använd ALLTID ett ESD-armband etc så fort du skall öppna datorns låda (Chassie)

http://www.webhallen...at_handledsband

Kläm fast armbandets krokodilklämma till t.ex. fläktgallret på chassiest baksida och trä på armbandet kring ena handleden.

Undvik dock att ha syntetiska kläder\mattor etc. (genererar mycket statisk laddning) kring det bord etc. du arbetar vid.

 

På så sätt slipper du omvandla diskbänken till ett operationsbord.. Du meckar med datorn där du vill! och du kan använda båda händerna när du meckar.. :0)

 

Och NEJ! Anslut aldrig datorn eller handledsbandet till vägguttagets jord/element etc.

(Elektrisk jordning och ESD-skydd är två totalt olika ting!)

 

Ett billigt ESD-armband (som ovan för 65kr) byts ut efter 2-3 gångers användning..

Så man vet att det fortfarande fungerar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett billigt ESD-armband (som ovan för 65kr) byts ut efter 2-3 gångers användning..

Så man vet att det fortfarande fungerar..

Det finns ingen anledning att byta ut ESD-armbandet utom kanske efter lång och trogen tjänst -så att säga.

 

Jag har aldrig varit med om detta inom elektronikproduktionen utom i dom fall ESD-skyddet inte klarat ESD-kontrollen och då blivit underkänt i dom ESD-mätningar som görs med viss regelbundenhet.

 

Det går heller inte att garantera eller veta om ett köpt billigt ESD-handledsband fungerar som det är tänkt utan att ha tillgång till rätt mätutrustning och samtidigt veta vilka värden som gäller.

 

För en vanlig hemmaanvändare finns således ingen anledning att byta ut ESD-handledsbandet efter 2-3 ggr. och det görs heller inte inom elektronikproduktionen.

 

Det viktiga är däremot att ESD-handledsbandet skall sitta åt runt handleden.

Ett sådant enkelt ESD-skydd tar endast hand om den elektrostatiska laddningen direkt från kroppen - Ej från kläderna.

 

Inom elektronikprodutionen används också speciella ESD-skor, ESD-rockar, ESD-vantar/handskar, ESD-golv, ESD-etc.

Men det är där, där kraven är skyhöga.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla.

 

Ny här på forumet, och jag behöver verkligen hjälp med att identifiera felet på min dator.

 

Datorn är en äldre fujitsu Siemens Scaleo T som har funkat skapligt bra sedan ny. Bytt hårddisk (2009) och grafikkort, annars inget.

Använde datorn utan problem i onsdags. Möjligen att den har varit lite seg vid uppstart den sista tiden.

Nu vägrar den att starta. Fläktarna går igång och skärmen blinkar till. Sedan börjar den pipa och inget annat händer.

1 sekund pip, 2 sekunder tyst, 1 sekund pip, 2 sekunder tyst och så håller den på.

 

Har hittat info om BIOS-koder men tycker inte att det stämmer med min ljudbild. Har testat med att ta bort ett minne i taget (har två) utan resultat. Har bytt BIOS-batteriet. Även rensat datorn på allt damm jag kunnat hitta ifall det var överhettning. Även testat med att dra ur strömsladden och sedan hålla in knappen 30 sekunder (skall enligt ett tips jag fick tömma datorn på ev. restspänningar).

Inget hjälper och nu vet jag inte vad mer jag kan göra. Har moderkortet pajat?

 

Och i så fall finns det ett nytt att köpa? Datorn är några år och har ett A8NE-FM/S moderkort.

 

Tacksam för svar

 

/Peter

 

I mina ögon låter det som ett ev. problem med minnena!

 

Har någon stött till datorn t.ex. vid städning eller liknande..

(Om minnensa inte satt korrekt i resp. sockel så kan de "ploppa upp" en bit, tillräckligt för att datorn inte kan prata korrekt med dessa?

Kolla detta, men tänk på att alltid använda ESD-skydd när du är på väg att öppna chassiet!

 

Kolla i manualerna efter hur du tar dej i i BIOS! (Iden mån det ev. går!)

Kontrollera så minnesmängen stämmer osv.

 

EDIT: Glöm inte bort det självklara, men tänkbara felkällan!

Att såväl tangentbord som mus kontakterna sitter ordentligt i..

Vissa BIOS larmar i uppstarten om den inte hittar tangentbordet! :0)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen anledning att byta ut ESD-armbandet utom kanske efter lång och trogen tjänst -så att säga.

 

Jag har aldrig varit med om detta inom elektronikproduktionen utom i dom fall ESD-skyddet inte klarat ESD-kontrollen och då blivit underkänt i dom ESD-mätningar som görs med viss regelbundenhet.

 

Det går heller inte att garantera eller veta om ett köpt billigt ESD-handledsband fungerar som det är tänkt utan att ha tillgång till rätt mätutrustning och samtidigt veta vilka värden som gäller.

 

För en vanlig hemmaanvändare finns således ingen anledning att byta ut ESD-handledsbandet efter 2-3 ggr. och det görs heller inte inom elektronikproduktionen.

 

Det viktiga är däremot att ESD-handledsbandet skall sitta åt runt handleden.

Ett sådant enkelt ESD-skydd tar endast hand om den elektrostatiska laddningen direkt från kroppen - Ej från kläderna.

 

Inom elektronikprodutionen används också speciella ESD-skor, ESD-rockar, ESD-vantar/handskar, ESD-golv, ESD-etc.

Men det är där, där kraven är skyhöga.

 

Mvh

 

Ehhh...

Det är en STOR skillnad i de ESD-produkter som är skapade för regelbundet bruk (de man har i elektronikproduktionen) jämfört med ett ENGÅNGS ESD-ARMBAND som det jag länkade till (och som de flesta data meckare köper/får med i div. paket)

 

Så självklart är en ENGÅNGSPRODUKT inte alls lika långlivad som en liknande avsett för kontinuerligt, dagligt bruk i arbetet!

 

Ett engångs ESD-armband kan i bästa fall användas 2-3 högst 4gånger innan den är förbrukad!

 

Hemma har man som sagt INTE testverktyg, varför man byter innan skyddets effekt försvunnit..

Engångsarmband är billiga just för att alla skall ha råd att byta dessa!

 

Och givetvis får man förlita sig på att tillverkarens kvalitetskontroll har sållat bort felaktiga armband innan leverans till grossist/affärer!

 

Summan av kardemumman är:

Det är alltid bättre och SÄKRARE med ett (billigt) ESD-skydd än inget alls!

Eller hur?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Engångs?

Jag har arbetat inom elektronikrpoduktions-industrin i mer än tjugo år och aldrig hört talas om ett engångs ESD-handledsband.

 

Att sådana skulle existera och ens fungera en gång tror jag inte ens på.

Det du har länkat till på Webbhallen står det ingenting om ett engångs utan endast ett ESD-handledsband som för övrigt ser identiskt ut som dessa jag sett inom elektronikindustrin.

 

Men detta är en diskussion som är OT och har inget med TS ursprunliga problem.

Givetvis så skall man helst använda ett sådant ESD-handledsband.

 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan beep-koden tyda på ett felande minne.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte vara möjligt att båda minnena gått sönder samtidigt?

Instämmer, inte speciellt troligt och dessutom stämmer som jag skrev tidigare inte symptomet med minnesfel. På en dator som funkat. Däremot är ingen start typiskt för nybyggd dator

eller dator där man ändrat minne i OM minnet inte lirar med datorn.

Men så är det ju inte här. Inga ändringar gjorda.

 

Jannejanne skrev om nätaggregatet. Kan fläktar och hårddisk gå igång om nätaggregatet pajat?

Jag har bara varit med om detta en gång. En vän kom hit med död dator. Vad jag minns, helt död.

dvs inget fungerade, inga fläktar osv. Fick igång den med annat nätaggregat.

Så detta (att fläktar osv funkar) talar mot nätaggregatet.

 

Vad gäller kondingarna så har de begränsad livslängd. Och när de dör börjar det utvecklas gaser i dem. För att de då inte ska explodera så är de medvetet vid tillverkningen försvagade med ett kryss (X) i toppen. Detta innebär att när trycket stiger buktar toppen upp och gasen läcker ut genom X som brister. Felsökning=Kolla om toppen buktar upp på någon=> buktar toppen upp eller det syns nått brunt på toppen av kondingen så är det fel på kondingen.

Man behöver alltså inte vara nån Stephen Hawking för att avgöra om kondingarna är OK eller INTE OK. Det räcker med att kunna se skillnaden på

platt / buktigt

blank aluminium / brunfläckad aluminium

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...