Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad äter upp min systemdisk (C:)? Snart full.


3DArt

Rekommendera Poster

Jag har en 120GB (Corsair SSD Force Series) som systemdisk. Jag hade för ett par veckor fyllt den med ungefär 80GB och hade alltså 40GB ledigt. Nu på senare tid har jag dock upptäckt att jag har någonting som äter upp utrymmet på sytemdisken. Det lediga utrymmet blir mindre och mindre utan att jag installerat några nya program eller gjort något utöver det vanliga.

 

Idag har jag endast 8GB ledigt (!). För ett par dagar sedan hade jag 17GB ledigt, alltså något bättre. Vad som är intressant är att denna dator är relativt ny och på min förra hade jag en systemdisk på 74GB och där fick alla mina program plats. Och jag har inte särskilt mycket fler program installerade på denna dator. Mycket märkligt.

 

Jag har inaktiverat viloläge så det är inte hibernate.sys som spökar för en sådan fil har jag inte. På vår förra bärbara dator som vi ändå skulle skrota hade vi just detta problem i slutet. Jag prövade med att avinstallera stora program och då ökade det lediga utrymmet för några sekunder. Snart var disken full igen. Och då menar jag full till 99,9%. Datorn gick inte att använda och vi fick varningar hela tiden.

 

Men en datorkunnig polare, som tyvärr inte kan hjälpa mig nu, gjorde någon ändring och så var det löst. Tyvärr minns jag inte vad det var för något den gången.

 

Kan det ha med det virtuella minnet att göra. Har iofs inte ändrat något där vad jag minns. Just nu har jag 12GB virtuellt minne allokerat på C: ser jag. Ska jag ta bort det och flytta växlingsfilen till de andra betydligt större diskarana? De är långsammare och jag vet inte hur det påverkar prestandan. Men jag har 12GB RAM så det räcker kanske ett tag.

 

Är det någon som har en aning om vad det är som händer. Jag har en fullt fungerande dator med alla program jag behöver och det har tagit sin tid att installera allt. Så jag vore glad om jag slapp installera om allt för att bli kvitt det här problemet.

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

Tack!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju börja med att göra 30GB virtuellt minne på din andra disk. (2,5ggr RAM) i varje fall förr var max 3ggr RAM men onödigt ligga på gränsen.

Och ta bort det virtuella minnet på c:

Ger dig 12GB till på c:

Men löser ju egentligen inte problemet.....

 

Problemet är välkänt. Sök på Google

windows 7 eats disk space

 

hittade också det här

Vista W7 använder upp till 15% av disken till backup.

 

På din disk kan alltså upp till ca 15GB försvinna till System Restore

går att rensa, se

http://www.zdnet.com/blog/bott/vista-hands-on-16-a-smarter-way-to-manage-system-restore-space/243

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inaktiverat viloläge så det är inte hibernate.sys som spökar för en sådan fil har jag inte. Men jag har 12GB RAM så det räcker kanske ett tag.

Även om du har inaktiverat viloläge, så är jag inte säker på att hiberfil.sys inte längre tar utrymme. För att kontrollera detta, välj att visa dolda filer.

I Utforskaren -> Verktyg -> Mappalternativ -> Visning, eller via Kontrollpanelen -> Mappalternativ.

Hiberfil.sys tar lika mycket utrymme som du har RAM, alltså 12GB.

För att stänga av hiberfil.sys så öppnar du Kommandotolken genom att högerklicka på den via Start -> Alla program -> Tillbehör och väljer Kör som administratör. Skriv in följande kommando:

powercfg -h off

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Fundera på att avinstallera en del program och stället installera dessa på din hårddisk för att frigöra utrymme på SSD.

 

Alla vanliga datafiler såsom bilder, filmer, musik etc har du på din hårdddisk.

 

Du kan ju alltid se till att tömma temp filer etc med hjälp av diskrensnings-verktyget.

Windows 7:

 

Start > i sökfältet skriv diskrensning > klicka på Diskrensning > välj disk => välj vad som skall rensas glöm inte att bocka i Temp katalogen om denna innehåller mycket data.

 

Om du känner för att flytta din Windows tempkatalog så i Windows 7:

Start > i sökfältet skriv redigera > klicka i listan på Redigera systemets miljövariabler > fliken Avancerat > klicka på Miljövariabler => Nu så ser du två st. sökvägar, en för Temp samt en TMP.

Du måste ändra båda, markera först den ena > klicka på Redigera > skriv in den nya sökvägen tex. D:\Temp gör lika med sökvägen för TMP

Du kanske först måste skapa Temp katalogen på valt ställe.

Starta om datorn.

 

Men att flytta tempkatalogen löser inte ditt problem med din överfulla SSD.

Se ovan.

 

Växlingsfilen (Pagefile) bör du ha på din SSD för maximal prestanda.

 

Microsoft skriver att om det är någon fil som gör sig bäst där så är det just pagefilen.

http://blogs.msdn.co...drives-and.aspx

 

Citat:

 

Should the pagefile be placed on SSDs? Yes. Most pagefile operations are small random reads or larger sequential writes, both of which are types of operations that SSDs handle well.

 

In looking at telemetry data from thousands of traces and focusing on pagefile reads and writes, we find that

 

  • Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
  • Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
  • Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

In fact, given typical pagefile reference patterns and the favorable performance characteristics SSDs have on those patterns, there are few files better than the pagefile to place on an SSD.

 

För den som vill fördjupa sig om SSD och kanske bena ut en del myter kan läsa artiklar på AnandTech bla. The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD

(lång artikel...)

samt någon av alla SSD-tester som Anand Lal Shimpi gjort: http://www.anandtech.com/tag/storage

Väl underbyggda och kritiskt skrivna.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman,

du har givetvis helt rätt i att en pagefile är oerhört mycket snabbare på en SSD än på en vanlig disk.

Men hur mycket skriver W7 på pagefilen när man har 12GB RAM????

 

Jag kör Exton Mandriva 2009.1 (för det fungerar) förbrukar

med 15 siter öppna i olika flikar i Firefox, OpenOffice Calc och OpenOffice Writer öppna med var sin fil

1,1GB RAM där ca 40% är använt minne, 10% buff och 50% Cache (av 4GB RAM)

 

Jag har en swappartition på 300MB och den är helt tom som vanligt

(att inte ha swappartion har gett strul "konstigheter"så jag kör med swappartition)

 

Att jag föreslog flytt av pagefile till d: berodde på att jag inte kunde drömma om att W7 trots 12GB RAM skriver på pagefilen (?!)

Att pagefilen enbart behövs för W7 ska tycka allt riktigt bra.

 

Precis som mina 300MB svap. För alla linuxprogramm ska vara nöjda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men hur mycket skriver W7 på pagefilen när man har 12GB RAM????

Jag har 16GB RAM och då är pagefile också 16GB. Naturligtvis har jag pagefile på systempartitionen för bästa prestanda.

 

Med andra ord är svaret på frågan 12GB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ojojojojoj!

 

Här finns det massor med felaktigheter...

 

För det 1:a Den enda gången du bör ha en växlingsfil lika stor som ramminnet är ifall du har satt "Felskrivningsinformationen" till "Fullständig minnesdump".

 

Detta är totalt onödigt annat än på kritiska servrar.. På arbetsdatorer räcker det gott med "liten minnesdump (128Kb) och i de flesta fall INGEN alls..

 

Kort sagt:

Ändra till liten minnesdump och du kan ha en EFFEKTIV storlek på växlingsfilen..

 

Och en effektiv växlingsfil är mindre än 4GB.. (Det blir ineffektivt med större)

och helst skall det t.o.m. vara en FAST växlingsfil. dvs ni skriver in samma storlek i Mb som både min och max-värde..

 

Det är enkelt aatt kontrollera hur mycket av er växlingsfil som faktiskt används..

 

Starta ett CMD-fönster skriv in: systeminfo

Men tryck inte Enter ännu, Vänta tills ni belastar er dator med t.ex. filmredigering eller ett tungt spel etc. växla då med Alt + Tab till CMD-fönstret och tryck Enter.

 

I den långa listan som visas, sök upp:

Virtuellt minne: största storlek: X XXX MB

Virtuellt minne: tillgängligt: Y YYY MB

Virtuellt minne: används: Z ZZZ MB

Ni med växlingsfiler på 10-tals gigabyte kommer nog att bli förvånade av hur lite ni använder av era gigantiska växlingsfiler..

 

Själv skulle jag bli förvånade om ni ens behöver 4096Mb växlingsfil..

 

Och angående placeringen av växlingsfilen så går det alldeles utmärkt att ha 2 växlingsfiler..

En givetvis på C:\ (Måste finnas en på minst 100MB då vissa Windows tjänster KRÄVER en växlingsfil där!)

Samt en på valfri annan hårddisk..

 

Det är nämligen så att Windows använder ett antal algoritmer för att kontinuerligt beräkna vilken av växlingsfilerna som just i detta nu har bäst prestanda.. (Även en SSD disk kan vara upptagen med andra aktiviteter!)

 

Se gärna mer i den utmärkta, men något ålderstigna artikeln:

http://members.shaw....PageFileEtc.htm

 

A common recommendation is to make the page file 1.5 times the size of the installed RAM.

This recommendation makes sense only for computers with small amounts of RAM (256 MB or less). For example, there is usually not much point in allocating a page file that is 3 GB if the computer has 2 GB of RAM.

 

The objective in such RAM rich systems is to avoid using the pagefile at all by providing sufficient RAM that all virtual memory can be in RAM all the time.

 

If the virtual memory in use exceeds the amount of installed RAM, performance will suffer and having a larger pagefile will not help this situation.

 

Windows only assigns space in the pagefile when a virtual memory page must be paged out. Thus the total available virtual memory is approximately the sum of installed RAM and the size of the pagefile(s). See "Virtual Memory" at http://support.micro...om/?kbid=294418.

 

An argument sometimes made is that the minimum pagefile has to be at least the size of the RAM so that a full memory dump can be taken when the operating system crashes. However, this is not a very powerful argument because:

 

Operating systems such as Windows XP, Windows 2000 and Windows 2003 rarely crash

A full dump is rarely required to diagnose the cause of system failures. Should a problem be escalated (e.g. to Microsoft Support) and full dump be requested, it is usually a relatively simple matter to reconfigure the pagefile for this specific instance.

 

If there is more than 2 GB of RAM, a full memory dump is not possible in any case, so configuring a minimum pagefile larger than 2 GB for this reason is pointless (see http://support.micro...m/?kbid=274598).

 

 

En i övrigt mycket intressant och informativ artikel om RAM, Virtuellt minne etc. utöver endast växlingsfilen.. rekommenderas starkt för den tekniskt intresserade som vill VETA hur minneshanteringen EGENTLIGEN fungerar i nyare windowsversioner!!!

 

PS! Notera även skillnaderna i MAXIMALT RAM som stöds av de olika Windows versionerna:

Se: Maximum RAM supported by 64 bit editions of Windows:

i avsnitt: 3. 64 Bit Processors and Address Spaces

 

8 Gb RAM ÄR MAX FÖR 64-bitars Home Basic

16Gb RAM är MAX för Home premium

 

och hela 192GB är MAX för Windows 7 PRo, Enterprise och Ultimate

 

(Hur många visste det??)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och angående placeringen av växlingsfilen så går det alldeles utmärkt att ha 2 växlingsfiler..

En givetvis på C:\ (Måste finnas en på minst 100MB då vissa Windows tjänster KRÄVER en växlingsfil där!)

Samt en på valfri annan hårddisk..

 

Det är nämligen så att Windows använder ett antal algoritmer för att kontinuerligt beräkna vilken av växlingsfilerna som just i detta nu har bäst prestanda.. (Även en SSD disk kan vara upptagen med andra aktiviteter!)

Windows 7 är konstruerat så att om man har en växlingsfil på mer än en hårddisk, så används växlingsfilen på den hårddisk som inte har I/O aktvitet, alltså läsning/skrivning av någon annan tjänst samtidigt på samma disk - för ökad prestanda.

 

I ett sådant fall har man två lika stora växlingsfiler och när man sätter min/max lika (en fast storlek) så blir heller inte växlingsfilen lika fragmenterad.

 

Denna information finns på Microsoft support, men tyvärr har jag inte länken just nu.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 är konstruerat så att om man har en växlingsfil på mer än en hårddisk, så används växlingsfilen på den hårddisk som inte har I/O aktvitet, alltså läsning/skrivning av någon annan tjänst samtidigt på samma disk - för ökad prestanda.

 

I ett sådant fall har man två lika stora växlingsfiler och när man sätter min/max lika (en fast storlek) så blir heller inte växlingsfilen lika fragmenterad.

 

Denna information finns på Microsoft support, men tyvärr har jag inte länken just nu.

 

Mvh

 

Det var väl precis det jag skrev.. och det är så även i Vista, XP osv. Inte enbart i Windows 7

:)

 

Nja! Har du 2 hårddiskar är det svårt att hitta en som totalt saknar hårddiskaktivitet..

Windows beräknar vilken disk som har mest prestanda just i detta ögonblick, och väljer att skriva till den pagefile.sys som har bäst prestanda.. Även om andra aktiviteter pågår..

:) :)

Du glömmer att data skrivs till växlingsfilen i 4K stora klumpar..

dessa klumpar hamnar ofta i diskens hårddiskCache.. som i dag varierar mellan 8-16 - 32Mb etc. Ligger detta växlingsdata kvar i cachen tillräckligt länge DÅ förs det över från diskcachen till diskytan! (men det sköts av hårddiskens styrkort.. Inte av Windows)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du glömmer att data skrivs till växlingsfilen i 4K stora klumpar..

Glömmer?

 

I mitt tidigare inlägg:

  • Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
  • Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
  • Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömmer?

 

I mitt tidigare inlägg:

  • Pagefile.sys reads outnumber pagefile.sys writes by about 40 to 1,
  • Pagefile.sys read sizes are typically quite small, with 67% less than or equal to 4 KB, and 88% less than 16 KB.
  • Pagefile.sys writes are relatively large, with 62% greater than or equal to 128 KB and 45% being exactly 1 MB in size.

 

????

Det spelar ingen roll om det skriver 1MB eller 10MB det skrivs ner i portioner om 4K..

och poängen är fortfarande, Windows skriver till den växlingsfil (om det finns flera) som just nu har förmåga att leverera bäst prestanda!

oavsätt om andra disk-aktiviteter pågår.. (Windows skulle få vänta alltför länge annars.. skulle t.ex. aldrig kunna skriva till pagefile.sys på systemdisken, Där disk-aktiviteter pågår praktiskt taget konstant i en riktigt belastad dator, just då växlingsfilen behövs som mest!)

 

Nog med Off-topic! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...