Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Router som kan återge 100 mbit trådlöst?


arjemma

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyss fått 100/100 mbit i min lägenhet.

Med kabel direkt från väggen till datorn får jag ut 96 mbit. Jag provade sedan med en Dovado 4Gr router trådlöst och då fick jag bara ut 38 mbit.

 

Min fråga är nu om det finns en router som klarar att återge 100 mbit trådlöst?

Helst vill jag ha en router som kan återge 100 mbit både upp och ner. Någon som har något tips på en bra som funkar?

Priset är inte viktigt.

 

Jag vill helst inte sitta med kabeln, eftersom att uttaget sitter dumt i lägenheten.

Om jag nu måste sitta med kabel, är det någon som har något tips på en lång kabel (15 meter +) som kan återge 100 mbit utan problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo här nedan .. följ länk...Sedan är det upp till din internetleverantör att skicka 100mbit ifrågasatt för vissa.. nedan har du en router som klarar mer än 100mbit. och trådlös billig peng.. lycka till--;)

 

100mbit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns flera n-routrar (5GHz-bandet) som klarar över 200Mbit/s trådlöst, dvs 100Mbit/s till var och en av era två datorer.

Så länge det är fri sikt router dator.

Efter en vägg kan hastigheten sjunka till 30Mbit/s

Eter två väggar till 3Mbit/s och då kan andra äldre routrar som kör på 2,4GHz-bandet fortfarande klara 30Mbit/s.

Tester

http://www.smallnetbuilder.com/

Tester, omdömen

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s74578246&cols=947,2305,2342&o=produkt_betyg#rparams=l=s74578333

läs omdömena så får ni en uppfattning om eventuella nackdelar och fördelar

Tänk på att sån här utrustning blir mycket varm.

För bästa kylning häng routern i sladdarna på en vägg så luften kan fritt strömma upp längst "botten" och "ovansida".

Om routern är gjord för att "ligga platt på ett bord/en bokhylla".

Såg att många routrar i listan är "stående" numera.

Det behövs.

(Vid överhettning blir internet "långsammare". Jag har själv varit med om det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För bästa kylning häng routern i sladdarna på en vägg så luften kan fritt strömma upp längst "botten" och "ovansida".

Om routern är gjord för att "ligga platt på ett bord/en bokhylla".

Såg att många routrar i listan är "stående" numera.

Det behövs.

(Vid överhettning blir internet "långsammare". Jag har själv varit med om det.)

 

Om man låter routern "hänga" i kablarna, så ska man vara medveten om att på sikt så kan det bli glappkontakt i kontakterna, eftersom det kan bli stor påfrestning i kontakten som sitter i routern.

Har själv råkat ut för detta, dock hade jag switchen satt med skruvar mot väggen, och det var en köpkabel som råkade ut för detta.

 

Alla routrar är gjorda för att "stå" på en plan yta.

Det brukar ofta följa med ett stöd för att kunna ha routern stå på en plan yta, om man vill ha så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Kan Netgear WNR1000 även återge 100 mbit upp?

 

Sannolikt inte (http://vr-zone.com/articles/netgear-n150-wnr1000-wireless-router/7310-4.html)

 

Om du bor i lägenhet kan du kallt räkna med 2 problem:

* Massor av andra nät i din närhet som kommer att störa (mer eller mindre)

* En eller flera väggar mellan router o PC som sänker prestandan avsevärt.

 

100/100 via trådlöst är i praktiken svårt att uppnå. Om det är ett måste - kör trådbundet ist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack för svaret! Det var vad jag behövde veta. Kör med sladd nu, och kör med Dovadon när jag inte sitter vid skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Kan tipsa om ASUS RT-N56U, köpte själv en sådan och är mer än nöjd

Snygg är den också :thumbsup:

 

http://www.asus.se/N...Routers/RTN56U/

 

Jag har just en sådan asus. Men likförbannat klarar inte våra trådlösa att komma upp i högre än 25mbit, På tråd får vi 100, men trådlöst klarar ingen av våra tre mer än 25. En av de tre bärbara är inte en månad gammal, en HPDv7 som enligt alla specar ska fixa detta. Sitter nu vid denna och har två meter, frisikt till routern, inga andra bärbara enheter igång, de båda andra datorerna är bortresta, så det borde funka med högre fart. Har testat mot bredbandskollen och speedtest.net och får samma resultat. Något tips någon på hur man får ut 100 även på bärbart? Ja, just ja, jag kör windows7 på den här maskinen om det kan ha någon betydelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vilken hastighet har datorerna kopplat upp sig mot routern? Det låter som att de har kopplat upp sig på 54 Mbit/s, dvs enligt standarden 802.11g och inte 802.11n.

 

Jag har varit med om att en dator inte kunde koppla upp sig mot routern på en meters avstånd men det gick bra 5 meter bort i nästa rum. Jag vet inte om det berodde på att den kraftiga signalen studsade omkring i rummet och störde ut sig själv eller om det var något annat. Det löste sig i alla fall när jag valde bort extra kraftig signal i routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...