Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Operativsystemet startar endast i felsäkert läge


Erikand

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har Vista installerat. Har flera gånger den senaste tiden tvingats återsälla datorn med systemåterställning då Vista inte vill starta. Nu vill den inte ens återställa. Den försöker men sedan får jag bara meddelandet att den inte lyckas återställa datorn och enda alternativet är att stänga av.

 

Har testat att starta i felsäkert läge och det fungerar.

 

Någon som har förslag på hur jag går vidare?

 

Tack

 

mvh

 

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du är i "skärmbilden" där du kan välja bl.a felsäkert läge.. Finns det då inte något alternativ om att aktivera startloggning??

 

Om så Aktivera detta och när datorn försöker starta normalt.. då skapas en loggfil som läggs direkt på C:\ (om jag inte missminner mej) När uppstarten har misslyckats då kan du i nästa uppstart återigen välja felsäkert läge och öppna loggfilen i t.ex. anteckningar..

 

Det är de sista raderna som är intressanta..

Ofta kan man luska reda på vad som gick snett under uppstarten med hjälp av detta, samt en titt i loggboken

Där man letar efter utropstecken och andra error meddelanden..

 

Då kanske du kan få ett hum om vad som kan tänkas ställa till det?!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

 

 

 

Har testat att aktivera startloggning, men jag hittar ingen loggfil under C från det aktuella datumet.

 

 

 

Har i felsäkert läge försökt köra Seagates program för att testa disken, men den vill inte hitta disken när jag kör i felsäkert läge. Har tidigare kört detta program i Vista för att checka diskarna, men i felsäkert läge vill den inte hitta disken när jag scannar.

 

 

 

Jag har lyckats köra systemåterställning ett par gånger nu efter att ha gått in felsäkert läge. Den har återställt men så fort jag startar om igen så vill inte Vista starta utan står bara och tuggar.

 

 

 

Finns det något att göra eller måste jag installera om Vista?

 

 

 

Mvh

 

 

 

Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel av mig... (Länge sedan jag använde funktionen...)

 

Loggfilen för startloggningen ligger i Windows mappen..

 

Ska heta något med NtBTlog.txt (om jag inte missminner mej igen!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej,

 

 

 

Har inte haft tid att kolla på detta, men tänkte nu göra ett nytt försök.

 

 

 

Jag hittade filen, dock vet jag inte riktigt vad som menas. Den radar bara upp massa drivrutiner som inte startas. Här kommer ett exempel

 

 

 

Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\CLASSPNP.SYS

 

Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\crcdisk.sys

 

Did not load driver @nettun.inf,%6to4mp.displayname%;Microsoft 6to4 Adapter

 

Did not load driver @nettun.inf,%6to4mp.displayname%;Microsoft 6to4 Adapter

 

Did not load driver @nettun.inf,%6to4mp.displayname%;Microsoft 6to4 Adapter

 

 

 

Mvh

 

 

 

Erik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har i felsäkert läge försökt köra Seagates program för att testa disken, men den vill inte hitta disken när jag kör i felsäkert läge. Har tidigare kört detta program i Vista för att checka diskarna, men i felsäkert läge vill den inte hitta disken när jag scannar.

Är det SeaTools för Windows du startat?

 

Annars ladda hem SeaTools för Dos och bränn ut detta på en CD skiva som du bootar datorn ifrån. Du behöver inte ens ha något operativsystem installerat för att köra detta.

http://www.seagate.c...loads/seatools/

 

Men finns misstanke om skador på hårddisken, så försök att ta backup på viktiga filer, dokument, bilder, bokmärken/favoriter, e-post etc - först innan du gör något som helst annat med datorn.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har inte haft tid att kolla på detta, men tänkte nu göra ett nytt försök.

Jag hittade filen, dock vet jag inte riktigt vad som menas. Den radar bara upp massa drivrutiner som inte startas. Här kommer ett exempel

 

Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\CLASSPNP.SYS

Loaded driver \SystemRoot\system32\drivers\crcdisk.sys

Did not load driver @nettun.inf,%6to4mp.displayname%;Microsoft 6to4 Adapter

Did not load driver @nettun.inf,%6to4mp.displayname%;Microsoft 6to4 Adapter

Did not load driver @nettun.inf,%6to4mp.displayname%;Microsoft 6to4 Adapter

Mvh

Erik

 

Det verkar som du har problem med en drivrutin.

 

Se följande tråd med en ev. lösning för ditt problem (du kan göra allt ifrån felsäkert läge! :) )

 

http://social.techne...6-d936669c2bfd/

 

En ganska lång tråd, och på engelska, vilket jag hoppas inte är ett större problem?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för tipset. Körde Seatools från DOS, men den hittar inget fel på disken, körde både korta och långa testet. Så HDD'n verkar var ok.

 

Backar upp mina filer kontinuerligt, så jag kommer inte tappa något vid ominstallation. Men vill ju helst slippa det, får bli sista utvägen.

 

Ska ikväll titta på tråden WinGuider tipsade om.

 

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej,

 

Verkar som problemet är löst och jag kan starta normalt nu. Inaktiverade Microsoft 6to4 Adapter i enhethanteraren. Och efter det kan jag starta OS normalt igen. Förstår dock inte varför den helt plötsligt började klaga på det. Men det verkar som sagt fungera nu.

 

Tack för hjälpen.

 

mvh

 

Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...