Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Thursday

Debatten om kompatibla system

Rekommendera Poster

Jag bestämde mig för ett tag sedan att uppgradera, så jag har nu beställt en P4-1,4 med 512Mb minne och lite annat roligt. Alla tjatar om att Thunderbird är så mycket bättre, men jag tror inte på det riktigt. Har aldrig kört med AMD själv, men polare som gjort det svär vid sina döda morsföräldrar att de aldrig tänker köpa det igen, just pga dålig kompabilitet.

Det jag då undrar är om detta fortfarande är ett problem? Jag vet att det finns vissa problem fortfarande, men frågan är hur omfattande dessa är. Thunderbird ÄR inte vidare mycket billigare heller, och jag frågar mig om det verkligen är speciellt mycket snabbare, eller om P4 kommer att gå förbi när applikationer börjar stödja de extra instruktionerna.

Undrat detta länge, inte sett någon debatt om det bara. Så, vad är DIN erfarenhet?

"Never underestimate the power of stupid people in large groups"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dålig kompabilitet med vad ? Säger man såna saker får man väl specificera vad som inte skulle funka.

Själv har jag inte haft några problem alls med vare sig Duron eller Athlon, och varför skulle jag hasft det ?

De där rykterna låter ju som något direkt från Intels marknadsförings avdelning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var väl länge sedan AMD:s processoser hade kompabilitetsproblem? Jag har aldrig varit med om att Athlon eller T-bird skulle orsaka nåra problem.

/def - http://pirates.dyndns.org

"The probability of someone watching you is directly proportional to the stupidity of your action"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som en "allround-dator" idag så spelar det ingen större roll vilken propp man väljer.

Om man däremot är ute efter att använda burken för ett speciellt ändamål och därmed suga ut så mycket som möjligt av systemet för tex just ett prog. kan det juh löna sig att titta på de båda systemens för- och nackdelar.

Detta är väl iofs överkurs, men prestanda kan man aldrig få för mycket av...

Kort sagt; rätt verktyg för rätt arbete brukar juh ändå vara ett fungerande koncept. ;)

Mvh

/Cat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att AMD skulle vara sämre härstammar från K6-tiden. Något som AMD dessvärre verkar få leva med ett tag.

Om man dessutom slår ut det över en längre tidsperiod, så verkar det mer som om Intel och AMD har haft ungefär lika mycket strul med sina processorer.

Intel lever ju på sitt goda namn så jag tror att folk tenderar att glömma strul med Intel-processorer snabbare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Thunderbird ÄR inte vidare mycket billigare heller

Nähä? Jag vet ju inte riktigt vad du definierar som mycket billigare men... titta på följande prisexempel och kom ihåg att T-Birden den avsevärt snabbare av de här båda processorna (till och med en 1,3 Ghz T-Bird slår en 1,7 Ghz P4 i en klar majoritet av alla benchmarks):

T-Bird 1,4 Ghz: 1510 (med 256 Mb DDR RAM 2550 kr)

P4 1,7 Ghz: 4790 kr (med 256 Mb RDRAM 6100 kr)

Och vad gäller kompatibilitetsproblemen... tjaa. Jag hade lite strul när jag hade en K6:a och Super Socket 7 eller vad det nu hette. Men det var länge sedan. Med min nya Athlon har jag inte haft några problem alls. Mindre krångel än jag någonsin haft med en dator faktiskt.

När det gäller SSE2-optimeringar så är det klart att dom kommer att gynna P4:an om och när de blir vanliga. Och då, någon gång i framtiden, kanske en P4 för 5000 spänn blir lika snabb som en T-Bird för 1500. Så spring iväg och köp en P4 fort, innan dom tar slut ;-)

/Björn G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
är det gäller SSE2-optimeringar så är det klart att dom kommer att gynna P4:an om och när de blir vanliga.

Nja, Athlon4 innehåller väl SSE-instruktionsuppsättningen också, så varför överhuvudtaget överväga Intel? ;)

--

/Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm...som jag sa; valet av propp/system är juh ganska egalt idag om man tittar på "overall-prestanda", å andra sidan om man vill bränna pengar för skojs skull så varför inte väjla (W)Intel. (speciellt med tanke på AMD's "budget" alternativ - Duron).

Mvh

/Cat

[inlägget ändrat 2001-08-25 18:04:30 av Cat]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Nja, Athlon4 innehåller väl SSE-instruktionsuppsättningen också, så varför överhuvudtaget överväga Intel? ;)

Personligen överväger jag inte Intel överhuvudtaget när det gäller den här processorgenerationen. Jag försökte bara vara objektiv och rättvis ;-)

Mitt inlägg om SSE2 syftade också på det berömda FlaskMpeg-testet hos Tom's Hardware när P4:orna var nya.

/Björn G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara snacka ur egen erfarenhet, men min polare, som äger en Athlon, fick lägga X antal timmar på att få sitt grafikkort att fungera, och detta inkluderade uppdatering av BIOS, nya drivrutiner och lite annat tjafs.

Sedan är det även så att AMD tillverkar råstarkare processorer, medans Intel tillverkar processorer med mer instruktioner etc. Om man tittar på dessa benchmarks, som är så kära, så ser man att Thunderbird inte alls slår en P4 med samma Mhz-tal, om man använder nya benchmarkprogram.

Själv är jag helt övertygad över att man får mer värde för pengarna när det gäller P4. Betydligt mycket snabbare RAM, och jag tror processorerna är bättre, i det långa loppet.

Som en slutkläm så kan jag berätta att en polare köpte en Thunderbird 1,4 för någon månad sedan. Han var överlycklig över detta, för nu skulle han äntligen kunna spela Max Payne. Glad blev han när han fick reda på att han var tvungen att installera en patch för att det skulle starta på en dator med kombinationen Thunderbird/GeForce3. Grattis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om man tittar på dessa benchmarks, som är så kära, så ser man att Thunderbird inte alls slår en P4 med samma Mhz-tal, om man använder nya benchmarkprogram.

Vem bryr sig om "nya benchar"? Vi pratar om vanliga applikationsbenchar här - dvs just de program som vi använder, inga j-a syntetiska tester - med riktade benchar kan jag få en palmIII'a att slå en SGI Octane i grafik anar jag ;)

Själv är jag helt övertygad över att man får mer värde för pengarna när det gäller P4. Betydligt mycket snabbare RAM, och jag tror processorerna är bättre, i det långa loppet.

Minnet är inte snabbare, snarare långsammare. Och lider av större väntetider. Kom ihåg att dagens P4-plattform använder dubbla RAMBUS-kanaler. För en rättvis jämförelse måste du juh ändå jämföra mot ett moderkort som använder dubbla DDR-RAM-kanaler också. Och inte fan är RAMBUS snabbare då, hur man än vrider och vänder på det ;) Faktum att enkanals DDR fortfarande spöar RAMBUSplattformar i 'applikationstester' för att argumenten faller redan idag...

, fick lägga X antal timmar på att få sitt grafikkort att fungera, och detta inkluderade uppdatering av BIOS, nya drivrutiner och lite annat tjafs.

Tror inte ens det är värt att kommentera. Är detta basen för dina argument? Om du råkade känna mig skulle jag kunna dra minst lika många skräckhistorier om inkompatibla Intelplattformar och veckolånga installationsperioder =)

Glad blev han när han fick reda på att han var tvungen att installera en patch för att det skulle starta på en dator med kombinationen Thunderbird/GeForce3. Grattis.

På vilket sätt är det något negativt mot en AMD? Har du ens undersökt varför det inte startade på den givna konfigurationen? Hade din polare valt ett kasst moderkort (finns sådana till Intel också, len)? Osv...

Nej.. svårt att se några skarpa argument bakom detta babbel. F.ö. tickar min gamla Athlon classic på det erkänt buggiga ASUS K7M på fortfarande, efter snart två år, och spela Max Payne med mitt GTS har gått helt smärtfritt helt utan patchar, och överraskande välflytande för en såpass gammal plattform. Att sedan NVIDIA inte lyckats klämma ur sig en drivrutin för äldre OpenGLspel (CS) under Win2k utan 60Hz-flimmer - har inget med plattformen i övrigt att göra... (enda 'buggen' jag kunde komma på ;)

--

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv haft "nöjet" att skruva ihop ett mkt stort antal maskiner under årens lopp, i synnerhet arbetsstationer och redigeringsdatorer. AMD snurrorna verkar då vara 100% kompatibla med allt, MEN moderkortsteknologin är inte helt mogen än, dock har det blivit mkt bättre.

För mig är prestanda mkt viktigt, men stabilitet är kanske viktigast, och jag kan inte påstå att amd systemen har imponerat på mig än. Det är aningen viktigare att hitta prylar som lirar ihop till ett amd system. Självklart finns det intelsystem som strular också. Rå fpu hastighet är dock det som jag vill ha nu, så ett stabilt och prisvärt dual amd system ligger högst på listan! ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Weyland:

Du behöver inte börja fjanta dig för att du har fel, det är helt ok!

Det råkar ju vara så att dessa "nya benchar" råkar ha stöd för P4, och då går de förbi. Är det så konstigt, eller jobbigt, att acceptera? Jämförelsen blir tydlig mellan 3DMark 2000 och 2001, trots att 2001 inte stöder P4 till fullo. Där ser man...

Att minnena inte är snabbare är ju inte direkt sant. Dessa "väntetider" beror på att minnena går ner i viloläge efter en stund, vilken sparar på minnena men konstar prestanda. Detta kan man dock ställa om på ASUS P4T kort, som jag beställt, så då går det genast märkvärt mycket snabbare.

Jag känner tre person som har AMD och ingen av dom tänker köpa det igen. Problemen har varierat, men jag tänker inte ge nån redovisning för det, utan jag har mina anledningar.

Ok, jag kan hålla med om att alla kompabilitetsproblem är just mot AMD, utan kanske mer tillverkare av annan hårdvara, som moderkort och liknande, men det blir svårt att plocka ihop en Thunderbird utan detta. Moderkortet var från ASUS, så jag tror det duger...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så på grund av att dina tre referenser inte klarat av att plocka ihop en fungerande dator så är AMD skit ?

Vi kan nog ganska lätt plocka ihop fler här på eforum som inte har några problem alls med AMD, tror vi redan gjort det i tråden här.

Men, men, vill du vara envis och så gärna vill betala överpriser så gör gärna det.

Varför startade du tråden iöverhuvutaget när du nu hade bestämt dig på förhand ? Ångrar du ditt köp innerst inne, är det så det är ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan lägga till att jag för en vecka sen köpte en TB 1.4 och ett MSI K7T-266-PRO och 2x256DDR.

Hade stora problem med blåskärmar och annat skit i några dagar.

Men se på faan, ett RAM var trasigt och efter jag plockat bort det så har det inte varit ett enda problem ( har nog inte bootat om sen dess ).

Så att det skulle vara problem med AMD sorterar jag i facket "skitsnack".

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nibbler:

Jag beställde för några dagar sedan, och ordern är inte skickad, så ångrade jag mig vore det inte vidare svårt att reparera. Så är dock inte fallet. Anledningen till att jag startade tråden är att jag inte sett denna debatt tidigare.

Det jag hävdar är dock att det inte är överpriser, utan värt priset.

AMD funkar säkerligen bättre idag än förr, och problemen är säkert inte vidare omfattande, MEN, frågan är om det är bättre än P4. Det är DET jag inte tror.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"problemen är säkert inte vidare omfattande"

De finns inte alls hävdar jag.

"MEN, frågan är om det är bättre än P4. Det är DET jag inte tror"

Tro vad du vill men testerna tycker jag talar sitt tydliga språk, i stort sätt ALLA typer av benchmarking pekar ut AMD som vinnare.

När/om programmen börjar bli optimerade för P4'an så kan den mycket väl bli intressant, men då kommer den processor du köpt idag redan vara antik.

Men du verkar ju som sagt redan bestämt dig, mest av en "fix idé" tycker jag, så go ahead och släng ut mer pengar för en sämre processor, fattar inte varför jag och en massa andra mäniskor ens orkar bry oss om att argumentera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Intel tillverkar processorer med mer instruktioner etc.

Fel.

Om man tittar på dessa benchmarks, som är så kära, så ser man att Thunderbird inte alls slår en P4 med samma Mhz-tal, om man använder nya benchmarkprogram.

Fel igen.

Förstår du skillnaden mellan syntetiska benchmarks och applikationsbenchmarks? Och förstår du i så fall varför syntetiska benchmarks är tämligen ointressanta?

I så fall inser du ju också att P4 är att föredra endast om man främst ska använda sin dator just till att köra (nya) syntetiska benchmarks...

Det råkar ju vara så att dessa "nya benchar" råkar ha stöd för P4, och då går de förbi. Är det så konstigt, eller jobbigt, att acceptera? Jämförelsen blir tydlig mellan 3DMark 2000 och 2001, trots att 2001 inte stöder P4 till fullo. Där ser man...

Se ovan.

Själv är jag helt övertygad över att man får mer värde för pengarna när det gäller P4.

Själv är jag helt övertygad om att jag borde utses till Kung av Sverige.

Betydligt mycket snabbare RAM

Fel igen.

Eller åtminstone alldeles för vagt. RDRAM har högre teoretisk bandbredd än DDR. Det är dess fördel.

Men det har också betydligt högre latency. Det är dess nackdel.

Snabbare eller långsammare beror därmed på hur applikationen ifråga utnyttjar minnet.

Att minnena inte är snabbare är ju inte direkt sant. Dessa "väntetider" beror på att minnena går ner i viloläge efter en stund, vilken sparar på minnena men konstar prestanda. Detta kan man dock ställa om på ASUS P4T kort, som jag beställt, så då går det genast märkvärt mycket snabbare.

Fel ännu en gång.

RDRAMs högre latency (väntetider om du så vill) beror på något helt annat. Nämligen det sätt på vilket RDRAM är designat.

Data måste passera seriellt genom varje RIMM i systemet, 16 bitar åt gången innan de sätts i hop till 64-bitar och levereras till minneskontrollern.

Det är detta som gör att RDRAM är betydligt långsammare på att svara på varje enskild begäran av data.

Intressant i sammanhanget är också att ju mer RDRAM du sätter in i ditt system desto MER väntetider kommer du att få, just på grund av detta. Läs gärna mer på www6.tomshardware.com/mainboard/00q1/000315/rambus-02.html

MEN, frågan är om det är bättre än P4. Det är DET jag inte tror.

Tro vad du vill. Men det vore möjligen enklare att titta lite på fakta först i stället för att sätta på skygglapparna och gissa vilt.

/Björn G

[inlägget ändrat 2001-08-26 20:36:49 av Björn G]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du behöver inte börja fjanta dig för att du har fel, det är helt ok!

Och vem anser att jag har fel? Du? Hur många till? Oj, inga fler än du? Hur många oberoende tester _stöder_ dina teorier egentligen - eller är det så att alla som råkat köpa ett P4-system i brist på bättre vetskap bara MÅSTE försvara köpet som en fanatisk Amigaanhängare på speed? =D

Att minnena inte är snabbare är ju inte direkt sant.

Eh, jo.

Det råkar ju vara så att dessa "nya benchar" råkar ha stöd för P4

Och du ägnar ditt liv till att köra "nya benchar" med begränsad optimering förstår jag? Aldrig kört ett riktigt program? Eller konstaterat att optimeringar för P4 inte hjälper om optimering för Athlon sker samtidigt. Och i vissa fall hjälper det ändå inte (flyttal!!).

Det jag hävdar är dock att det inte är överpriser, utan värt priset.

Hur kan en dyrare och långsammare processor vara mer prisvärd bara för att den kommer ifrån Intel? Logiskt? Knappast...

Jag känner tre person som har AMD och ingen av dom tänker köpa det igen.

Om dina vänner håller ungefär samma attityd som dig så är det kanske inte så konstigt ;p

Ok, jag kan hålla med om att alla kompabilitetsproblem är just mot AMD,

Hah. Hur många av mina bekanta har inte haft problem med ASUS Intelplattformar. Nej, bespara mig dina fåniga slutsatser =)

-

Du kan juh börja med att reda ut dina "RAMBUS rocks!" och "P4 is faster than TB on equal clock"-påståeenden med lite faktabakgrunder. Efter det kan vi avgöra vem som fjantar mest, grabben ;)

Nej, det är närapå trollvarning på dig... resten kan du väl läsa dig till. Jag lägger av den här tråden nu, du anklagar mig för fjanterier - där går gränsen. Du kommer inte kunna få ut något mer än elaka kommentarer och fackmässiga mothugg från mig, och det verkar så tråkigt... ;)

Anledningen till att jag startade tråden är att jag inte sett denna debatt tidigare.

Den dog ungefär då P4:an lanserades med tillhörande appbenchar, och då Intel klargjorde att nästa generation lanseras snart, och inte kommer att vara kompatibel med dagens P4:a. Det känns juh tryggt ;)

--

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, tackar Björn G - stabilt, poäng kanske tom ;)

--

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mkt Snygg hemsa Weyland =)

Kunde inte låta bli att kolla på din

anv.info

Funderar starkt på att göra ett liknanade dator skåp. Sover i samma rum som datorn och blir riktigt trött på den ibland!

Bättre rik och frisk än fattig och sjuk

[inlägget ändrat 2001-08-26 21:37:57 av Spannen]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Funderar starkt på att göra ett liknanade dator skåp. Sover i samma rum som datorn och blir riktigt trött på den ibland!

Tackar för ev. beröm åså ;) Iaf, nu har vi flyttat ifrån min moddade garderob (den är återmoddad med hjälp av fogmassa och målarfärg) och planerar en ny ljuddämpande pryl i samspråk med jakob. Lite pre-skisser på http://www.flowersfx.com/oskar/tri/ - satsar på ett fullt hembygge den här gången.

--

/Weyland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara instämma med Spannen och Weyland angående ditt inlägg Björn G. Tänkte själv skriva något liknande i eftermiddags men kunde inte hitta kraften till det, fattar inte att du orkar.

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vill bara instämma med Spannen och Weyland angående ditt inlägg Björn G. Tänkte själv skriva något liknande i eftermiddags men kunde inte hitta kraften till det, fattar inte att du orkar.

LOL :-)

Nä, det är ju inte alltid man orkar, men i bland tycker jag det är riktigt kul att sätta tänderna i dåligt underbyggda och ologiska inlägg och slita dom i stycken...

Tyvärr är ju det här en sådan debatt som ständigt återkommer, med samma felaktiga resonemang gång efter gång...

/Björn G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...