Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Smartphone-nybörjare, råd och tips tack!


Euro

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har efter mycket velande skaffat mig en smartphone men eftersom jag är helt nybörjare så skulle jag behöva lite råd och tips på hur man kan använda den på bästa sätt.

 

Finns det någon bra sida man kan kolla på eller något speciellt ”mobilforum” ni kan rekommendera?

 

Jag har skaffat en Galaxy S II och har abonnemang med surf osv. Har de senaste veckorna bara använt mobilen till att surfa med via WI-FI då jag har varit utomlands men nu är det dags att dra igång den på ”riktigt”. Därför tar jag tacksamt emot tips om hur jag bör göra med tex. följande saker:

 

• Är det något speciellt som ska installeras från början?

• Jag har antagit att jag på något sätt skulle kunna ”synka” mina e-postkonton i mobilen men funkar det bara om man har Gmail?

• Vilka appar kan vara ”nyttiga” att ha?

• Hur väljs uppkopplingen? Väljer den automatisk WI-FI när man tex kommer hem eller surfar man via det mobila nätet då? Kanske någon inställningsgrej?

• Hur hanterar man kontakterna på ett vettigt sätt? Har inte haft någon jättebra ordning i den förra luren och jag ser nu att alla nummer inte följde med så en del ligger väl kvar på gamla lurens minne istället för på SIM-kortet. Går det att hantera/redigera kontakterna i en dator för att sen föra över de till luren?

• Tips på hur kameran används på bästa sätt, tycker inte att det blir så jättebra bilder.

 

Jag trodde att det skulle finnas en inbyggd manual i luren men det var inte mycket info man hittade där men nu har jag hittat den riktiga manualen på nätet och ska försöka plöja igenom den. Men efter som jag, som sagt, är nybörjare på det här med Android mm så tar jag tacksamt emot alla slags tips och råd vad det gäller allt som rör ”smartphonandet” och just min mobilmodell. Även tips på andra bra sidor/forum om just detta ämne går bra också.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du alltid har Wifi igång (drar mer batteri) så kommer den automatiskt att växla till Wifi när du kommer hem.

 

Synkning med e-post kräver att e-postservern använder imap eller exchange.

 

Kontakterna kan du exempelvis lägga in i gmail och då få dem automatiskt synkade med telefonen.

 

För att få bra bilder med kameran, se till att det är ljust (dagsljus ute eller lampor inne) och var noga med att hålla mobilen still när kortet tas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har antagit att jag på något sätt skulle kunna ”synka” mina e-postkonton i mobilen men funkar det bara om man har Gmail?

Har du andra e-postkonton än GMail, så kan du lägga till dem som POP3 i GMail så kommer de också till telefonen.

Funkar fint med mina POP3 i GMail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är meningslöst. Standardinställningen är att det inte går att köra kod som laddats hem med webbläsaren eller kommit i mail. Det enda som går att köra är appar från Market.

 

Då har man lärt sig något. :)

 

(Fortfarande utan Smartphone)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ovan gällde bara Android. På iPhone och iPad är det ännu värre. Då kan man inte ändra på inställningen, utan det går inte att köra någon annan kod än den som Apple säljer/erbjuder i sin App Store, punkt. Och Apple granskar all kod innan de lägger ut den, vilket dels gör att det kan ta veckor för en färdig app att ta sig från utvecklaren till användarna, men också att all kod inte godkänns för att Apple inte vill att användarna ska ha tillgång till vissa funktioner samt att de inte vill ha konkurrens om andra funktioner. Utöver detta kostar det också pengar för utvecklarna ($99 per år).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är meningslöst. Standardinställningen är att det inte går att köra kod som laddats hem med webbläsaren eller kommit i mail. Det enda som går att köra är appar från Market.

Fast Google rensar ju regelbundet bort skadliga appar som har funnits ett tag på Android Market.

http://www.idg.se/2.1085/1.395466/android-market-drabbat-av-nya-sakerhetsproblem

http://www.idg.se/2.1085/1.372260/app-harvan-i-market-google-uppdaterar-drabbade-mobiler

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Regelbundet är väl att ta i. Det har hänt några gånger med ett fåtal appar och vad jag har hört har de inte gjort någon skada heller utan bara uppmärksammat några säkerhetshål.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

•Vilka appar kan vara ”nyttiga” att ha?

 

En filutforskare om sådan inte finnes. Rekommenderar då ES även om många gillar Astro.

Och givetvis MyPhone Explorer.

 

"Roade" mig med att lista de program jag har och som "backuppas" av MyPhone Explorer:

µTorrent Remote, aDownloader, AndRead

Bredbandskollen, Bubble Ball Free, Bubble, Bump

CoPilot Live, Copy to Clipboard

Docs, Dustin

E-post (EE), ES Bookmark Manager, ES File Explorer

Grooveshark, Hitta.se

Marine Traffic, Max Locator, McDonald's, MobiTime, Mocha VNC Lite, MSN Mercury Free, MyPhoneExplorer Client

PocketCloud, Prisjakt, QuickPic

Retro Clock, RIX FM, RockPlayer Lite

SB LMJ, Skype, SMHI Väder, SoundHound, Spotify

Trafikinfo, tv24.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regelbundet är väl att ta i. Det har hänt några gånger med ett fåtal appar och vad jag har hört har de inte gjort någon skada heller utan bara uppmärksammat några säkerhetshål.

Allting är ju relativt men DroidDream hittades i mer än 50 appar i mars medan DroidDream Light i maj fanns i 26 appar men ändå i mer än 30 000 mobiler. Båda typerna är spionprogram som skickar information om telefonen till den som står bakom apparna.

Källor: http://www.eweek.com/c/a/Security/Google-Removes-26-Apps-With-DroidDream-Light-Malware-from-Android-Market-662791/

http://blog.mylookout.com/2011/05/security-alert-droiddreamlight-new-malware-from-the-developers-of-droiddream/

http://blog.mylookout.com/2011/07/security-alert-new-droiddream-light-variant-published-to-android-market/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting är ju relativt men DroidDream hittades i mer än 50 appar i mars medan DroidDream Light i maj fanns i 26 appar men ändå i mer än 30 000 mobiler.

 

DroidDream utnyttjade ett säkerhetshål och blev root om man hade en äldre version av Android. Som root kunde den ha ställt till med en massa saker, men gjorde inte det.

 

DroidDream Light utnyttjade inget säkerhetshål och kunde därför inte ställa till med något.

 

 

Båda typerna är spionprogram som skickar information om telefonen till den som står bakom apparna.

 

Information om telefonen är vilket IMEI-nummer den har, men för att den ska kunna göra det måste du ha gett den tillstånd till det. Behörigheten heter "Läsa telefonstatus och identitet".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DroidDream utnyttjade ett säkerhetshål och blev root om man hade en äldre version av Android. Som root kunde den ha ställt till med en massa saker, men gjorde inte det.

Nja, det laddade ju ner ett till skadligt program som kunde skicka ytterligare privat information samt ladda ner mer program.

http://blog.mylookout.com/2011/03/do-androids-dream%E2%80%A6/

 

Vem vet vad nästa version eller typ gör för något. Det gäller ju inte att skydda sig mot det som varit utan mot vad som kommer framöver. De kriminella grupper som tar fram skadliga program jobbar högst professionellt och testar olika idéer i liten skala innan de bestämmer sig för vilken väg de ska gå i nästa typ av skadligt program för att få stort genomslag.

 

DroidDream Light utnyttjade inget säkerhetshål och kunde därför inte ställa till med något.

 

Information om telefonen är vilket IMEI-nummer den har, men för att den ska kunna göra det måste du ha gett den tillstånd till det. Behörigheten heter "Läsa telefonstatus och identitet".

Om folk i allmänhet läste, förstod och var kritisk till sådana meddelanden skulle det inte vara något problem med trojaner i Windows.

The broadcast receiver immediately launches the <package>.lightdd.CoreService which contacts remote servers and supplies the IMEI, IMSI, Model, SDK Version and information about installed packages. It appears that the DDLight is also capable of downloading and prompting installation of new packages, though unlike its predecessors it is not capable of doing so without user intervention.
http://blog.mylookout.com/2011/05/security-alert-droiddreamlight-new-malware-from-the-developers-of-droiddream/

 

Även om man ska ta följande rapport med en nypa salt eftersom den kommer från ett säkerhetsföretag så säger det väl en hel del ändå:

* Both web-based and app-based threats are increasing in prevalence and sophistication.

* Android users are two and a half times as likely to encounter malware today than 6 months ago and three out of ten Android owners are likely to encounter a web-based threat on their device each year.

* An estimated half million to one million people were affected by Android malware in the first half of 2011; Android apps infected with malware went from 80 apps in January to over 400 apps cumulative in June 2011.

* Attackers are deploying a variety of increasingly sophisticated techniques to take control of the phone, personal data, and money. Additionally, malware writers are using new distribution techniques, such as malvertising and upgrade attacks.

https://www.mylookout.com/mobile-threat-report

 

Vad sägs om att bryta ut vår diskussion om skadliga program i Android till en egen tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om att bryta ut vår diskussion om skadliga program i Android till en egen tråd?

Håller med, även om jag inte deltar i just den.

Kanske då också en klistrad tråd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

•Hur hanterar man kontakterna på ett vettigt sätt? Har inte haft någon jättebra ordning i den förra luren och jag ser nu att alla nummer inte följde med så en del ligger väl kvar på gamla lurens minne istället för på SIM-kortet. Går det att hantera/redigera kontakterna i en dator för att sen föra över de till luren?

 

Gör så att du kopierar över alla dina kontakter till SIM-kortet i din gamla lur. Därefter sätter du SIM-kortet i din nya lur och voilá. Nu lär du ha alla dina kontakter på plats.

 

Ska du inte använda SIM-kortet från din gamla lur, så kan du kopiera över kontakterna till den nya lurens minne. När du sedan satt i det SIM-kortet du önskar använda i din nya lur kopierar du över alla kontakterna till det nya SIM-kortet.

 

Gör hädanefter som vana att du alltid sparar dina kontakter på SIM-kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte oroa dig för trojaner om du använder Android. Du har väl redan tackat ja till Googles användaravtal? Läste du det?

Det här läste jag:

"Samtyck till att dina data samlas in, används, delas, och förs vidare, vilket omfattar men inte är begränsat till röst- och platsinformation"

vilket innebär oavsett vilka tekniska begränsningar det finns idag har Google rätt att ladda hem allt du har på telefonen, kontakter, SMS, mail, foton, filmer, vad du säger, vad andra säger, allt vad kameran ser och allt som hörs.

Men säger nån det här ska bara vara till reklam !

Kollar man runt på internet är det lätt hitta att Google kan lämna över information till polisen.

Men det är väl OK?

Skillnaden vad amerikansk polis tycker och många andra tycker är stor.

Ett exempel är utvisningen av två egyptier från Sverige 1991 beslutad av Göran Persson, Anna Lind och Thomas Bodström på USA uppdrag. Och kritiserat av många.

Ett annat är att samtidigt som Nelson Mandela får Nobels fredspris i Oslo är han terroriststämplad i USA.

Och de uppgifter Google har om dig ger Google inget som helst garantier för att skydda, exempel:

"Villkoren för tjänsten säger även att användaren uttryckligen godkänner att Google och partners inte ansvarar gentemot användaren för någon form av skada"

sidan 18 2.9 Avtal och lagar sista raden och 2 rader sidan 19

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1981257&fileOId=1981264

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...