Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lullull mellan windows loggan och windows start


pussgurkan

Rekommendera Poster

Jag har en släpbar HP nw9440 workstation som har varit mycket trög i uppstarten. Det mesta har jag kunnat fixa till

genom diverse avinstallationer och tweaks etc. Det återstår dock ett stort irritationsproblem.

 

När jag startar datorn så bootar den snabbt varefter Windows loggan visas. Efter loggan visas en svart skärm under en längre tid varefter en HP bakgrund dyker upp och där står datorn och läser mot hårddisken en ännu längre tid. När Windows slutligen startar sker detta blixtsnabbt.

 

Jag skulle vilja ta bort partiet (= lulllullet) efter Windows loggan och uppstarten av Windows. Jag har kört HijackThis och kan inte se att något "onormalt" läses in i samband med uppstarten. Har något ett bra tips vad jag bör göra för att få bort inläsningen av HP bakgrunden ?

 

Jag kör Windows XP + sp3.

 

Tack på förhand

Pussgurkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har en släpbar HP nw9440 workstation som har varit mycket trög i uppstarten. Det mesta har jag kunnat fixa till

genom diverse avinstallationer och tweaks etc. Det återstår dock ett stort irritationsproblem.

 

När jag startar datorn så bootar den snabbt varefter Windows loggan visas. Efter loggan visas en svart skärm under en längre tid varefter en HP bakgrund dyker upp och där står datorn och läser mot hårddisken en ännu längre tid. När Windows slutligen startar sker detta blixtsnabbt.

 

Jag skulle vilja ta bort partiet (= lulllullet) efter Windows loggan och uppstarten av Windows. Jag har kört HijackThis och kan inte se att något "onormalt" läses in i samband med uppstarten. Har något ett bra tips vad jag bör göra för att få bort inläsningen av HP bakgrunden ?

 

Jag kör Windows XP + sp3.

 

Tack på förhand

Pussgurkan

 

Kollat nätverksinställningarna?

 

Låter som om datorn kollar upp dessa innan uppstart. Av den anledningen kan uppstarten ta längre tid. Om datorn varit i företagsmiljö så är det inte helt omöjligt. Där hemma har man inte samma inställningar.

 

Jämför därför nätverksinställningarna med din ISP hemma. Plocka bort sådant som inte behövs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Stefan. Och kan tillägga att när det börjar sega sig efter laddningsskärmen och mera ungefär under "Välkommen-skärmen" så är drivrutinen för nätverkskortet en misstänkt förövare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ert svar, men denna dator är till och börja med ingen maskin som går på ett företagsnätverk.

Datorn är en s.k. singelmaskin med en egen utgång till Internet, trots att den ingår som del i en

större organisation.

 

Problemet är inte nätverkskortet eller liknande. Jag vill bara ha bort den del av booten där HP

bakgrunden dyker upp som en del av uppstarten mellan Windows loggan och Windows starten.

Detta är i mitt tycke helt onödigt och utgör endast s.k. lulllull som tar prestanda i anspråk vid uppstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte någon POST i min dator att avaktivera. Datorn bootar dessutom redan idag

från hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte någon POST i min dator att avaktivera. Datorn bootar dessutom redan idag

från hårddisken.

Nej POST (Power On Self Test) går inte att avaktivera, däremot finns det i en del BIOS möjlighet att ställa in Quick Power On Self Test

 

Kontrollera om du har möjlighet att ändra inställning i BIOS Setup till Quick Power On Self Test => så kör den inte igenom alla tester och POST går mycket fortare igenom innan den börjar BOOT av systemdisken

 

Mvh

 

[Edit] Fast nu såg jag att det är efter Windows loggan som du säger att det går segt, alltså efter POST och BOOT sekvensen är initierad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...