Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn kraschat? Vad göra?


adema99

Rekommendera Poster

Min bärbara HP dator fungerar inte alls. Det enda som händer verkar vara nätaggregatet som startar, inget annat. Skärmen visar inget. Ingen diskaktivitet.

 

Var ett tag sen backup gjordes så en massa bilder på mina barn osv vill jag rädda. Hur gör jag? Kan man plocka ut disken och försöka koppla in den i en stationär?

 

Om disken kraschat - program för att rädda data? Eller lämna in? Pris för att rädda data?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan plocka ut disken och sedan koppla in den som USB-disk till en annan dator och kopiera över dina filer.

Förutsatt att disken är oskadad.

 

Använd en SATA/IDE till USB adapter och glöm inte att ta bort eventuell extra monterad kontakt från 2,5" hårddisken. Brukar finnas på vissa laptopsmodeller. Bara att dra ur och den syns direkt om den inte passar på adaptern.

 

Inet 251:- http://www.inet.se/a...-5-adapterkabel

Webbhallen 279:- http://www.webhallen...l_drive_adapter

Cable Wolrd 149:- http://www.cableworl...A%2FIDE+adapter

Tekniksupporten 203:- http://www.tekniksup...0224736552.html

Alina Systems 295:- http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=qs&T2=SATA-61

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Min bärbara HP dator fungerar inte alls. Det enda som händer verkar vara nätaggregatet som startar, inget annat. Skärmen visar inget. Ingen diskaktivitet.

 

Var ett tag sen backup gjordes så en massa bilder på mina barn osv vill jag rädda. Hur gör jag? Kan man plocka ut disken och försöka koppla in den i en stationär?

 

Visst kan du rädda dina bilder och annat genom att plocka ur hårddisken. Hårddisken kan du sedan montera i en stationär dator. På så vis kan du nu rädda det som går att rädda.

 

Om disken kraschat - program för att rädda data? Eller lämna in? Pris för att rädda data?

 

Bara analys kostar en semesterresa i budgetklass:

http://www.ibas.se/ontrack-datarecovery/privat/

 

Ett gammalt knep för att få igång en hårddisk som kastat in handduken är att slänga in den i frysen. Förpacka den väl i en plastpåse för att undvika att få in kondens i hårddisken.

 

Har du tur kan du nu få liv i hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan plocka ut disken och sedan koppla in den som USB-disk till en annan dator och kopiera över dina filer.

Förutsatt att disken är oskadad.

 

Använd en SATA/IDE till USB adapter och glöm inte att ta bort eventuell extra monterad kontakt från 2,5" hårddisken. Brukar finnas på vissa laptopsmodeller. Bara att dra ur och den syns direkt om den inte passar på adaptern.

Om det är SATA-anslutningar i båda datorerna ska man väl inte ens behöva en adapter om man kan tänka sig att stoppa in den bärbaras hårddisk inuti den stationära datorn.

 

Om disken kraschat - program för att rädda data?
På beskrivningen verkar det inte vara hårddisken som gått sönder.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är SATA-anslutningar i båda datorerna ska man väl inte ens behöva en adapter om man kan tänka sig att stoppa in den bärbaras hårddisk inuti den stationära datorn.

 

På beskrivningen verkar det inte vara hårddisken som gått sönder.

 

Vad tror du? Moderkortet? Jag har inte öppnat datorn. men den var ganska "vass" för 3 år sen. Den har iaf extern SATA kontakt och HDMI...så den har säkert SATA HD koppling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är SATA-anslutningar i båda datorerna ska man väl inte ens behöva en adapter om man kan tänka sig att stoppa in den bärbaras hårddisk inuti den stationära datorn.

Förvisso.:rolleyes:

 

Men ibland är det enklast med en adapter så slipper man öppna chassit och krångla dessutom ha disken lös därinne om kablaget inte räcker och man inte har rätt fästen för att skuva fast en 2,5" disk. Och man måste också gå in i BIOS och kontrollera boot-ordningen, så att inte den nya disken sitter på en port före den rätta boot disken så datorn bootar från fel disk.

 

Extern SATA kontakt hjälper inte att koppla den disken till en annan dator.

 

Du skriver att nätaggregatet startar men på en bärbar så menar du väl laddaren=nätaggregatet?

Kontrollera så inte kabeln eller kontakten in till laptopen är skadad eller annat så den verkligen får ström?

 

Mvh

 

[Edit] Du kan också prova att koppla ur batteriet och se om datorn kommer igång med enbart nätladdaren inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvisso.:rolleyes:

 

Men ibland är det enklast med en adapter så slipper man öppna chassit och krångla dessutom ha disken lös därinne om kablaget inte räcker och man inte har rätt fästen för att skuva fast en 2,5" disk. Och man måste också gå in i BIOS och kontrollera boot-ordningen, så att inte den nya disken sitter på en port före den rätta boot disken så datorn bootar från fel disk.

 

Extern SATA kontakt hjälper inte att koppla den disken till en annan dator.

 

Du skriver att nätaggregatet startar men på en bärbar så menar du väl laddaren=nätaggregatet?

Kontrollera så inte kabeln eller kontakten in till laptopen är skadad eller annat så den verkligen får ström?

 

Mvh

 

[Edit] Du kan också prova att koppla ur batteriet och se om datorn kommer igång med enbart nätladdaren inkopplad.

 

 

Ja menade mest att datorn är så pass "ny" att den har SATA kontakter. Givetvis kan man inte använda den som en extern kontakt för att koppla disken till annan dator. Disken måste ut...

 

Men tveksam till det där med batteriet, ska inte påverka alls. Datorn håller sig "igång" i något form av standby läge. Precis som om den inte börjar boota alls.

Min gissning är HD eller moderkort lagt av?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som om den inte börjar boota alls.

Min gissning är HD eller moderkort lagt av?

 

Om det är hårddisken som lagt av kommer ju bootningen igång och du får ett felmeddelande om att den inte hittar något operativsystem att starta. I såna fall är det bara att starta datorn med en cd-skiva, förslagsvis http://www.ubuntu.com/ som innehåller många bra hjälpmedel som gör det lättare att kopiera data från hårddisken (möjlighet att använda usb-minnen, nätverk/webbläsare, brännarprogram m.m.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är hårddisken som lagt av kommer ju bootningen igång och du får ett felmeddelande om att den inte hittar något operativsystem att starta. I såna fall är det bara att starta datorn med en cd-skiva, förslagsvis http://www.ubuntu.com/ som innehåller många bra hjälpmedel som gör det lättare att kopiera data från hårddisken (möjlighet att använda usb-minnen, nätverk/webbläsare, brännarprogram m.m.).

 

 

Hmm...botningen kommer inte igång alls. Skärmen är helsvart. Det kommer inte nånting. Precis när man väntar på att den ska börja bota händer inget. Som du säger så bör botning komma för att sen meddela att den inte hittar disk. kanske är moderkort eller liknande. Hoppas verkligen inte disken gått sönder...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn håller sig "igång" i något form av standby läge.

Vad menar du med detta, att någon lysdiod lyser, fläkten snurrar/hörs?

 

Annars, får den verkligen ström?

 

Plockar du ur hårddisken så skall POST och info om att den inte hittar bootbart media då komma upp på skärmen i allafall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med detta, att någon lysdiod lyser, fläkten snurrar/hörs?

 

Annars, får den verkligen ström?

 

Plockar du ur hårddisken så skall POST och info om att den inte hittar bootbart media då komma upp på skärmen i allafall.

 

Den får ström, det är väl fläkten som snurrar i datorn. Datorn visar att det är ström. Men lampan för diskaktivitet lyser inte alls. Just nu kommer jag inte in i biosen ens. Den svarar inte på något. Endast fläkten som hörs. inget läsande eller skrivande til disk. Jag tror jag skaffar en sådan SATA->USB adapter för att kontrollera disken. Funkar det så är det bra. Men lönar det sig att felsöka datorn. Det är en bra dator rent generellt (ingen värsting) men duger att göra det lilla hemma. Kanske lika bra köpa ny?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i manualen eller på tillverkarens supportsida om det finns någon felsökningsguide eller andra felsöknings tips. Ex FAQ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i manualen eller på tillverkarens supportsida om det finns någon felsökningsguide eller andra felsöknings tips. Ex FAQ.

 

Pratat med "data-snubben" på företaget. Moderkortet var hans första kommentar.

 

Tänkte plocka ut disken, funkar de så bra. Annars panik....

 

Tack alla för era förslag och tips. Stay tuned för resultat kommentar. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fått sladdar nu för att köra hd i usb och kan ju säga så att hd INTE är kraschad!! Lycka! Sitter och sparar över 10,000 bilder!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...