Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Översätta "Du är min" till latin


Blarf

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Skulle behöva få hjälp med att översätta "du är min" eller "jag äger dig" till latin! Eller något som betyder ungefär samma sak.... (Behöver veta det till en novell jag skriver ifall nån undrar, hehe)

 

Tacksam för svar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktiga hade varit att få veta könstillhörigheten på den ägda/den ägde.

"Du är min"

Om den ägda är kvinna: mea es.

Om den ägde är man: meus es.

Är det en fråga om en sak som ägs måste jag få veta vad det är för något så jag kan säga om saken är maskulinum, femininum eller neutrum på latin. I neutrum heter min meum.

 

Du behöver förstås inte fetmarkera några bokstäver när du skriver det i din novell. Det har jag bara gjort som en service för att visa hur latinet funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mbgtmari!

Du verkar hemskt duktig på latin..

Jag hade behövt hjälp med en översättning;

 

"Mitt hjärta i din hand,

tills vi ses igen"

 

Det ska bli en del av en tatuering...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mitt hjärta i din hand,

tills vi ses igen."

Cor meum in manu tua

ad occursum futurum (nostri).

 

Orden: cor meum = mitt hjärta, in manu tua = i din hand, ad (nostri) = till (vårt), futurum = framtida, occursum = möte.

 

Du kan alltså utesluta nostri (vårt) och låta det vara underförstått. Latinet gillar uteslutningar av "onödiga" ord.

 

En googlesökning visar mig att Mitt hjärta i din hand är titeln på en Jan Johansen-sång och dessutom förekommer uttrycket i Kents Utan dina andetag. Romarna, som uppfattade allting konkret, skulle aldrig ha uttryckt sig så. Men eftersom jag har funnit ett liknande bildspråk i Gamla testamentet anser jag det ändå försvarbart att översätta uttrycket ordagrant. Psaltaren Psalm 119:109: "Anima mea in manu mea semper et legis tuae non sum oblitus." Jag bär alltid min själ i min hand och jag glömmer inte din lag. Ordagrant: min själ (är) alltid i min hand och jag har inte glömt din lag.

 

Knappen "Starta ny tråd" ser du högst upp till höger när du loggat in. Det är den man ska utnyttja om man har en ny fråga. Din fråga berör ju inte mitt svar till Blarf. Jag har skrivit om detta i Viktigt högst upp i detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...