Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segt Eforum och bitvis är det helt stopp


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

  • 1 month later...

Jag ringde driftjouren ungefär halv 12 resp. halv 1 och talade in på telefonsvararen att Eforum var borta. Ungefär klockan 2 ringde de tillbaks och frågade vad jag ville, så sen måste det ha gått fort att fixa.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vet inte om det är tillfälligt nu, men nu är det mycket segt på eforum, uppdatering för en sida, tar upp till 30 s för tillfället.

Någon mer som upplever detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då har det återigen varit ett totalstopp i flera timmar för eforum och dom flesta forum inom IDG.

Men själva IDG fungerar som den ska i alla fall.

Vad beror dessa oacceptabla stopp på, mjukvarufel eller hårdvarufel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Stämmer det att eforum varit nere ikväll igen, det har varit stopp i mobilversionen i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det att eforum varit nere ikväll igen, det har varit stopp i mobilversionen i alla fall.

Jag upplevde att hela idg svarade dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Eforum var väl nere stora delar av kvällen, men kan inte säga hur länge.

IDG.se var också stopp på ett tag men kom igång sedan - fast segt som du säger.

Kollade bara två ggr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad IDG säger om det, vad har inte fungerat denna gången?

 

Vad säger du Andreas, varför slocknade eforum och IDG?

Det är inte bra att en hel Community lägger ner så länge, inte första gången heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis avskyr IDG när hela deras webbplats försvinner. Jag vet inte vad som hände men det var inget trivalt fel för när jag ringde driftjouren efter en dryg timme så väntade de på att rätt person skulle komma in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar/förutsätter att dom har koll på sina loggar och ser till så detta fel inte upprepar sig, eftersom det inte var ett trivalt fel denna gång.

 

Men det är samtidigt ingenting som kan accepteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

;) Apropå det, från dagens artikel i CIO:
Att upprätthålla 100 procents upptid är omöjligt, det finns helt enkelt för mycket som kan gå fel för att man ska kunna hålla siffran under en längre period. Det kan handlar om allt från fel i infrastruktur och applikationer, till naturkatastrofer, den mänskliga faktorn eller planerat underhåll.
http://www.idg.se/2.1085/1.447434/forrester-sa-minimerar-du-nertiden/sida/2/tre-tips-for-att-minimera-nertiden
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst, och visst kanske det är dyrt för IDG att ha redundans på alla sina communitys servrar, men ändå, att det kan gå ner en kort stund, något längre tid kanske, men inte i flera, flera timmar, det ska inte ske, om inte något ordentligt går sönder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Långa svarstider på Eforum, men ej på idg.se

Till o från skulle jag vilja säga, ibland går det snabbt, men som ikväll på olika tider har det ibland tagit lång tid att ladda sidorna.

Inget direkt avbrott.

6 medlemmar och 216 gäster besöker Eforum just nu.

 

Detta är något som händer hela tiden på olika tider och dagar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Flyfisherman

Det bara fortsätter, fast nu även på IDG

 

post-73434-0-14857800-1338552518_thumb.png

 

Ok. Något mer har ju hänt nu då, men varför är det av och till så långa svarstider, segt att använda Eforum?

Var och varannan dag, på olika tider är det segt som tusan.

Och det gäller då endast Eforum, idg.se brukar fungera som vanligt då.

 

Men en sak förbryllar mig; har man flera flika uppe över olika avdelningar, så kan det fortfarande fungera bra att visa underavdelningar, men det är just som man skall förhandsgranska eller skicka en ny postning som det är som segast.

 

Som nu tex. fick jag bara avbryta detta efter 15 min och öppna upp denna tråd på nytt och skriva igen, för att det skall kunna gå att skicka.

:angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan upplysa om att redan 04.00 var det helt stopp på hela IDG, hur länge det varade vet jag inte, gav upp 04.10

 

Ska det hålla på med dessa stopp, mer eller mindre tidsperspektiv, då har jag nog funderingar på att lägga ner detta med eforum.

Även om det inte är varje dag, kanske inte varje vecka med stopp, så är det för ofta ändå, och detta med att det tidvis är segt, är ganska ofta, mycket irriterande det med.

 

Känns som att eforum inte är prioriterat idag när det gäller funktionalitet fullt ut, eller är serverparken så himla känsliga, eller vad beror det på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Flyfisherman
Postad (redigerade)

Konstigt fenomen. Nu i em. har det av och till varit segt som attan och även tidigare i helgen.

 

När jag kollade lite närmare så är det dessa som Webbläsaren väntar på och dessa har inte varit problemet förut, vad jag kommer ihåg.

 

post-73434-0-00423600-1341245693_thumb.png

 

post-73434-0-73505100-1341245692_thumb.png

 

Och jag kan nämna att jag använder Adblock Plus i FF som i övrigt bara blixtrar till på Eforum - dom gånger forumet fungerar utan dröjsmål.

Men det är irriterande och frustrerande, när man måste vänta på att forumet skall svara när man förhandsgranskar inlägg man håller på med.

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skickat ett PM till Andreas, men med tanke på klockan lär han nog inte se det förrän i morgon.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas skickade informationen vidare till driften för ett par timmar sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Postad (redigerade)

Andreas skickade informationen vidare till driften för ett par timmar sedan.

Vad bra.:)

Då får vi hoppas dom hittar något som förbättrar detta.

Vore ju samtidigt ett plus om driften återkopplar oavsett.

Mvh

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Flyfisherman

Nu var det stopp igen under ett långt tag.

Dock inte samma som senaste rapporten, nu var det eforum.idg.se som den väntade på - liksom det oftast är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Upplevde ett längre stopp igår kväll igen, verkar som hela IDG var drabbad, eller var det vara eforum?

 

Var är orsaken denna gång, dessa stopp är oerhört irriterande.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...