Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fabrikåterställning efter enhetsbyte


adaniro

Rekommendera Poster

Hej

Datorn blev seg, så jag körde systemåterställning både från hårddisken och från skivor, men det kommer upp ett meddelande: konfigurationsfel, sen stängs det av.

Datorn blev reparerad två gånger: moderkortsbyte och grafikkortsbyte. Och jag fick vänta en månad varje gång hos Komplett.

Troligen är det omöjligt att återställa fabriksställningarna när man har bytt enheter.

Hur ska jag göra for att formatera/konfigurera själv?

Antagligen är moderkortet och grafikkortet annorlunda än dom ursprungliga.

Gick in på Setup... men fattade noll

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att installera Windows behöver du en Windows DVD.

Har du inte fått en Windows DVD med datorn är du bara att beklaga.

Du installerar Windows.

 

Sedan installerar du de drivrutiner som hör till moderkortet.

Har du inte fått moderkortsdrivarCDn med datorn är du bara att beklaga.

Chipdrivare först, nätverkskortsdrivare, ljudkortsdrivare, USB-drivare.

 

Du behöver normalt INTE installera hårddiskdrivare (Windowsinstallationen lyckades ju, windows finns på hårddisken, alltså har Windows hårddiskdrivare inbyggda).

I varje fall installera jag inte hårddiskdrivarna.

 

Sedan ska du installera grafikkortsdrivarna till ditt grafikkort.

 

Vilket fabrikat är det på datorn? Modell?

Eller är det en "Komplettbyggd dator"

i så fall

Vilket moderkort har du?

Vilket grafikkort har du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret

Daton är en HP Pavilion Slimline s3040.sc Desktop PC

Har kopierat alla drivrutinerna på en USB minne.

Ska hem och försöka ta reda på mera fakta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret

Datorn är en

HP Pavilion Slimline s3040.sc Desktop PC

Har kopierat alla drivrutinerna på en USB minne.

Ska hem och försöka ta reda på mera fakta

Ja då har du en sk märkesdator som av de reparationer som behövts förhoppningsvis varit ett "måndagsexemplar"

Bara hålla tummarna för dig.

Och den är ju några år gammal så det är ju inte någon 2011 "prestandadator"

så ska du bara ha den till surf, mail, skriva lite så kanske den går igång med en linuxrelease.

Om du inte får Windows att fungera.

 

Det som skiljer bra linuxreleaser från Windows är att drivrutinerna ingår

och installeras samtidigt som operativsystem, Open Office och annat bra att ha.

tex

http://linux.exton.net/node/677

http://ftp.svenskalinuxforeningen.se/distributions/exton/debex-kubuntu-11.04-936mb-110511.iso

bränns långsamt för bästa läsbarhet (4x) som isofil på dvdskiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inte windows att fungera, har också provat med en gammal windows men lyckades inte. Tryckte på f8 men ingen alternativ gick fet att använda.

Och nu vill jag installera Linus.

Hur sak jag göra när jag har väl bränt skivan? för att datorn verka vara låst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick inte windows att fungera, har också provat med en gammal windows men lyckades inte. Tryckte på f8 men ingen alternativ gick fet att använda.

Och nu vill jag installera Linus.

Hur sak jag göra när jag har väl bränt skivan? för att datorn verka vara låst

 

Vad var det för Windows du försökte installera???

 

Om det är en "orginalskiva" till din datormodell så kan den ev. ha problem med att t.ex. moderkortet har bytts ut (=saknar korrekta drivrutiner om det är en nyare version etc.)

 

Jag tycker att du skall kontakta HP´s Support och höra med dom hur du skall göra när Windows-skivan är modellspecifik och du tvingats att byta moderkort etc.. (Jag tror att felet kan relateras till detta!)

 

Om det är en vanlig Windows Vista DVD som du använt..

Se då till att 1:t (så fort du kommit in i Windows) installerar Chipset drivrutinen, startar om, och sedan installerar t.ex. drivrutiner för Grafikkort, ljudkort nätverkskort etc...

 

Det brukar vara så att om man installerar vissa drivrutiner innan man installerat chipset drivrutinerna (med följande omstart)

då blir det ofta totalt galet!

 

Med Vista gäller dessutom att du installerar från en skiva som har SP1 eller helst SP2 integrerat..

Detta pga. att stödet för Vista UTAN service pack har gått ut!

(Se: http://support.micro...om/kb/935791/sv

 

Support för Windows Vista utan installerade Service Pack-versioner upphörde 13 april 2010. Om du vill fortsätta att få säkerhetsuppdateringar för Windows måste du köra Windows Vista med Service Pack 2 (SP2).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-99981400-1313726571_thumb.jpg

 

Wingguider!Det går enligt din egen länk att manuellt hämta Sp1 för Vista.Eller hur?

Saknar installationsmediat SP1 borde det alltså kunna installeras efteråt,men till skillnad från Sp2 måste den hämtas och installeras manuellt.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-57552-0-99981400-1313726571_thumb.jpg

 

Wingguider!Det går enligt din egen länk att manuellt hämta Sp1 för Vista.Eller hur?

Saknar installationsmediat SP1 borde det alltså kunna installeras efteråt,men till skillnad från Sp2 måste den hämtas och installeras manuellt.

 

LARSAS

 

Självklart skall den gå att hämta och jag rekommenderar att man hämtar ner den och, OM man har en vista skiva utan SP1 så bör man integrera SP1 (eller helst SP2) till den.. Guider finns på nätet..

 

En liten rättelse däremot, I Motsvarande mening i tidigare inlägg skulle det ha stått:

 

Med Vista gäller dessutom att du BÖR installera från en skiva som har SP1 eller helst SP2 integrerat..

Detta pga. att stödet för Vista UTAN service pack har gått ut!

Så om du stöter på problem ger Microsoft ingen support och du tvingas ändå att skaffa en skiva med integrerad SP1 eller SP2

Beklagar otydligheten...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.micro...of-support-mean

 

Av det här framgår inte att MS ej lämnar support för installation av servicepaketen,.Det är uppdateringar som ej erhålles.

MS kan naturligtvis inte redan upphöra med sin support för Vistas tidigaste editioner.

De flesta med Vista har endast recoveryskivor eller partitioner.De kan väl knappast slipstreamas.I det fallet är det leverantörens ansvar att bistå vid problem.

 

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows.micro...of-support-mean

 

Av det här framgår inte att MS ej lämnar support för installation av servicepaketen,.Det är uppdateringar som ej erhålles.

MS kan naturligtvis inte redan upphöra med sin support för Vistas tidigaste editioner.

De flesta med Vista har endast recoveryskivor eller partitioner.De kan väl knappast slipstreamas.I det fallet är det leverantörens ansvar att bistå vid problem.

 

 

LARSAS

 

Nja! Nu har jag aldrig haft vista men jag vet att när jag laddade ner "iso tool" eller USB\dvd download tool till windows 7 (Som är till för netbooks etc.) så gick det att ladda ner en ISO-fil av det operativsystem man hade och använda den för att skapa en bootbar USB-pinne..

 

Då stog det att det fanns en likadan fast för Vista..

 

Tog en snabbtitt men mina länkar går ju till windows 7 så.... ?

 

Hur som helst behövs bara en Vista DVD när man skapar den bootbara USB-pinnen.. och har man tur kan man låna en som man skapar en ISO-fil av..

Korrekt version får man ju när man aktiverar sin nya installation... (Med sin egen nyckel alltså ;o)

 

M.a.o går det att integrera SP1 eller helst SP2 till just en sådan iso-fil.. som man sedan skapar en bootbar USB-pinne av..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det med Vista och Servicepack - måste SP1 vara installerat för att kunna installera SP2?

 

Kommer ihåg att jag läst något om detta för länge sedan, men kommer inte ihåg om det gällde just Vista.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...