Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur förhindrar man hårddiskkrash?


Rentel

Rekommendera Poster

Hej! :)

 

Om man har en laptop ståendes på en pall bredvid ett trumset, hur kan man då göra för att undvika att hårddisken krashar pga vibrationerna?

Skulle det kunna funka att ha en madrass under?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Hej! :)

 

Om man har en laptop ståendes på en pall bredvid ett trumset, hur kan man då göra för att undvika att hårddisken krashar pga vibrationerna?

Skulle det kunna funka att ha en madrass under?

 

Tror inte att hårddisken kraschar av det. Du kan vanligtvis sitta med en bärbar i knäet utan att hårddisken kraschar trots att du hela tiden rör dig. Flyttar på benen också vidare. Det ska säkert till fritt fall från skrivbordet eller liknande innan hårddisken kastar in handduken.

 

Att ha en madrass under din bärbara är ingen bra idé. Datorn lär få värmeslag efter en stund. Ventilationshålen täpps till av madrassen. Ställ i så fall datorn på ett bord en bit bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt som dämpar vibrationerna på själva pallen är bra. Sätt på såna där tussar under på benen, självhäftande. Finns på nästan vilken vanlig affär som helst.

 

Flytta datorn en bit ifrån, för du behöver väl inte ha den alldeles vid basen?

 

Du skall precis som Stefan säger inte använda något mjukt underlag till laptopen eftesom detta hindrar kylningen pga. försämrad luftgenomströmning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att hårddisken kraschar av det. Du kan vanligtvis sitta med en bärbar i knäet utan att hårddisken kraschar trots att du hela tiden rör dig. Flyttar på benen också vidare. Det ska säkert till fritt fall från skrivbordet eller liknande innan hårddisken kastar in handduken.

 

Att ha en madrass under din bärbara är ingen bra idé. Datorn lär få värmeslag efter en stund. Ventilationshålen täpps till av madrassen. Ställ i så fall datorn på ett bord en bit bort.

 

Jag glömde skriva det innan men jag har redan haft sönder en hårddisk på detta sättet, min förra laptop jag hade där funkade bra ett tag men sen började musiken stanna upp, oftast samtidigt som jag spelade på bastrumman. Och nu får den bluescreen när den ska starta och när jag försöker installera windows så säger den att den inte hittar någon hårddisk :/

 

Jag har den precis jämte för att jag skall kunna byta låt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanliga sättet dämpa vibrationer är en kombination av fjädrar/fjädring + massa

http://www.av.se/dokument/publikationer/bocker/h003.pdf

se tex sida 133 Fig 31b

Maskinen i figuren är ditt skakande golv.

Fjädrarna är din madrass

och så kommer massan (det tjocka betonmggolvet) som gör att det som är i kontakt med betonggolvet andra golv, väggar inte skakar. I ditt fall datorn.

 

Din madrass på golvet är en utmärkt idé. Ovanpå madrassen en sten eller betongplatta (massan).

Ovanpå sten/betongplattan datorn.

 

Du får som redan skrivits absolut inte ställa datorn direkt på en madrass.

Ett "bra" sätt att starta en brand är att helt livsfarligt placera en bärbar dator på mjukt underlag.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article266082.ece

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...