Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikkort el hårddiskproblem


marzan

Rekommendera Poster

Har en ca 3 år gammal HP Pavillion med vista. Första tecken på problem var en vit skärm, därefter möjligt logga in i Windows typ varannan gång, varannan gång hände inget när jag försökte skriva in lösenordet, och nu kommer slutligen inget alls upp på skärmen.

Det låter som om den drar igång, men inte fullständigt.

Lysdioden blinkar inte som när den annars jobbar med att få igång datorn och programmen etc. Inget dyker upp på skärmen.

Jag hade hunnit göra en hårdvarudiagnostik, som inte hittade några fel, efter den vita skärmen då jag anade oråd, plus fullständig virus etc-genomsökn med Norton 360.

Kan det vara grafikkortet, överhettning el en hårddiskkrasch?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga. Kan vara ett generellt fel i Windows även. Dvs kanske dags att börja om på nytt med en nyinstallation av operativet?

 

Som jag ibland brukar säga, det kan vara enklare att börja om på nytt jämfört med att hitta exakt vad det är som gått fel.

 

Dock, som du misstänker, det kan ju även vara något i hårdvaran.

 

Felsöka? Tja, ladda hem en Live-CD med Linux på (Ubuntu, knoppix eller dyl) och kör det en stund och se om datorn tycks fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Osäker på följande, för riktigt så haj är jag inte (jo, jag vet vad linux är):

"ladda hem en Live-CD med Linux på (Ubuntu, knoppix eller dyl)" Live-CD?

Några idéer, Cecilia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En live-CD är en bootbar CD. Linux körs från CD:n så att ingen installation behövs. Då en CD:s läshastighet är betydligt lägre än en hårddisks så blir systemet normalt slöare än ett installerat system. Vissa Live-CD löser det genom att kopiera till en ramdisk och köra från den.

 

Genom att köra ett operativsystem från live-CD kan du avgöra om felet beror på hårdvaran eller det installerade operativsystemet. Kvarstår felet när du kör från live-CD så är det ett hårdvarufel eller filsystemfel. När du kör från en live-CD så yttrar sig filsystemfel endast när du försöker läsa från eller skriva till det skadade filsystemet. Fel på filsystemet på interna diskar beror oftast på fel på disken. På externa diskar är den vanligaste orsaken bortkoppling under skrivning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nähä, den vill inte gå igång med Puppy Linux cd:n.

Inget på skärmen.

Har öppnat den och rengjort fläktar lite försiktigt och skruvat i och ur anslutn.kablar t skärmen etc, men inget.

Nytt grafikkort, kanske?

Eller är det nåt diskfel, eller en saknad systemfil, måntro?

Kan CC Cleaner sopa med sig nåt extra, som den inte bör?

Den drar ju igång, så den är ju inte helt död...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om den inte vill starta upp från en CD (om du nu ställt om BIOS så att den SKA starta från en CD) då är det ett hårdvarufel någonstans med största sannolikhet.

 

men vad händer när du försöker starta upp datorn från en CD?

Vad händer när du startar upp som vanligt? Kan du starta i felsäkert läge?

Piper den något vid uppstart? Kan du komma in i BIOS?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det händer ingenting, mer än att lysdioderna lyser och den brummar...

Hade jag kunnat gå in i felsäkert läge el vad som helst kommit upp på skärmen så hade jag inte haft några problem, el jag hade kunnat gå vidare.

Men det står bara No signal på min skärm och sen stänger den ned.

Nej, inga pip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symtomen tyder på att grafikkortet är trasigt. Har datorn tidigare gett ett kort pip vid boot? Om inte så är antagligen ingen intern högtalare inkopplad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack. Jag tittade på kortet men kunde inte se nåt som säger mig vad kortet heter, beteckning, typ etc. Har nån nåt tips på vad jag kan eller bör skaffa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa att ta ur grafikkortet (eller minnet) ur datorn. Om du sedan startar upp den bör den ge ifrån sig en kanonad av pip.

 

Som det nu är kan jag inte säga vad som är galet, vad som är fel. Det kan ju exempelvis vara nätagget som inte orkar med, det kan vara en skada på moderkortet som begränsar strömmen i starten, det kan vara vad som helst...

Enda sättet att finna felet är egentligen att byta ut en misstänkt komponent och se om datorn startar upp då istället.

 

Men men - när en dator startar sker initialt ett test som kallas POST. Det testet kontrollerar att alla de förväntade komponenterna finns och fungerar, dvs minne, grafikkort osv. Om allt är som det ska ska ett pip komma, om något är fel ska flera pip (långa och korta) vanligtvis komma.

 

Detta test är inte felfritt, det kan missa problem med enheter, men det ska pipa en gång. Om det inte gör det då saknas antingen PC-högtalaren eller så kommer datorn inte ens igång i dess mest grundläggande steg.

 

Så - ryck ut grafikkortet (datorn ska vara avstängd, bortkopplad från elnätet och du jordad mot dator innan du tar ut kortet. ESD-säkerhet) och se om datorn börjar tjuta när den startas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tagit ut kortet och inte ett pip.

Så jag antar att den är körd då, eller?

Kan sånt här ske av sig självt?

Jag har iofs använt den ca 17 tim per dygn varje dag i tre år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att sammanfatta

Du har en tre år gammal HP som initialt bråkat lite, inte gått att starta fullt ut, till att nu ha en som inte startar alls.

 

Bara fläktar som går igång en stund för att sedan somna in igen.

Den piper inte, den bara brummar en stund för att sedan somna in.

 

Kan du minnas OM den har pipit? Borde pipa till en gång ett par sekunder efter du startat den.

 

Frågan du ska ställa dig är om det är värt att felsöka denna dator vidare eller om detta kanske ska ses som en chans att starta upp på nytt med en nyare, bättre, snabbare, tystare dator?

 

Om du nu vill fortsätta testa, då skulle min rekommendation vara att testa med annat nätagg. Om du har en annan dator med tillräckligt starkt nätagg går det (oftast) ganska enkelt att tillfälligt koppla in det nätagget.

Eller låna ett från en kompis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, kanske... ser dock lite dammigt ut men kontakt med processorn ser kylaren ut att ha haft. Samt värmeproblem brukar inte arta sig riktigt så som du beskrivit.

 

Vad är det för processor du har i datorn? De flesta har skydd mot för hög temperatur, de brukar omedelbums klocka ned och BIOS brukar pipa som en tok.

 

Men man vet aldrig. Kan kan det alltid.

 

Notera att om du ska montera tillbaka kylaren ska du först göra rent båda ytorna och sedan applicera ett riskorn kylpasta. (finns guider på nätet, exempelvis hos Sweclockers). Gamla kylpastan är förbrukad iochmed att du tagit isär kylare och processor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alldeles för mycket kylpasta. Den har ju trängt ut över kanterna på processorn.

Ta bort all gammal kylpasta och rengör noggrant. Det får absolut inte komma kylpasta mot periferikomponenterna och lödpunkter som sitter runt processorn på moderkortet.

 

Och som syns på bilden är det precis detta som skett.

Du har ju lyckats fått kylpasta långt ut på kylflänsar och på sidan av processorsockeln och ända ned på moderkortet på sidan av sockeln.

Allt måste bort.

Isopropanol eller kemisk ren bensin funkar också.

 

Men se till att du inte söla ned ännu mer. Torka först bort det mesta med torr trasa innan du fuktar den med isopropanol.

 

Och som Monshi säger en liten klick motsvarande ett risgryns storlek appliceras mitt på processorn. När du monterar kylaren så trycks pastan ut och fördelas när du skruvar fast kylaren.

 

Det viktiga är dock att den appliceras i ett väldigt tunt lager, eftersom det är dom mycket små luftspalterna som bildas pga. ojämnheterna mellan processorns kylplatta och motsvarande yta på kylaren som skall fyllas med kylpasta.

 

Så man kan till viss del få omvänd effekt av att ha för mycket kylpasta, eftersom den har ganska dåliga termiska egenskaper att leda värme, sämre än ren metall.

Men avsevärt bättre än luft.

 

Länk: Mikrodatron - Kall pasta för het dator

 

Citat:

-Det tar ett tag innan kyl pastan presterar som bäst. Med Arctic Silver 5 tar det enligt tillverkaren hela 200 timmar och flera ”cykler” (upphettning och nedkylning) innan pastan nått sin fulla kapacitet. Enligt företaget sjunker ofta temperaturen två till fem grader under inbränningsperioden.

 

-Det viktigaste är att du använder kylpasta och att den är rätt applicerad, inte vilken pasta du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, kan man månne använda aceton? På en bomullspinne?

Då har de klantat sig vid tillverkningen/monteringen då, det är första gången jag öppnar burken. Eller om det kan ha skett vid överhettning.

Hoppas få tag på pastan i butik på måndag.

 

Tack för svaren, detektivarbetet går vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte Aceton. Det löser upp den skyddande lacken som finns på kretskortet (moderkortet).

Dessutom löser det upp glasfiberepoxyn (FR4) som kretskortet är tillverkat av.

 

Därför är Isopropanol bra och används inom elektronikproduktions industrin.

Kemiskt ren bensin kan också funka och finns på nästan alla mataffärer.

Du fuktar trasan då med detta, det är för att du skal få bort alla rester.

 

Har du inget hemma, torka det du kan med en luddfritt papper eller en bit tygtrasa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...