Just nu i M3-nätverket
Jump to content

HJÄLP, ölen börjar ta slut

Korko

Recommended Posts

Jag försöker skapa internetanslutning på 2 datorer med 1 adsl modem.

Jag sitter med 2 st datorer, har kopplat in 2st nätverkskort i en dator och installerat winroute (denna dator är kopplad till adsl modemet), den andra datorn har jag ett nätverkskort med en twinkabel "något" med röda ändar på, nu ska jag försöka surfa "spela" med de båda datorerna men jag får inte det att fungera, jag skriver inget i winroute, ska jag göra det? Eller koppla upp lan mellan de 2 datorerna, och hur ska jag då göra? (det verkar som bara ett nätverkskort är installerat om man tittar i sytem)

Hälsningar Kristian

CJ Björkdahl

Du skall inte skriva "HJÄLP, ölen börjar ta slut" när det inte är så allvarligt i verkligheten. Du har ju bara lite nätverksproblem ! ;-)

Tänk om folk i nöd (verklig nöd, som exempelvis ölen skulle *vara* slut) skulle höra /läsa detta ? Gör gärna vad du vill, men missbruka inte hjälpanrop om ölnöd, om det verkligen inte gäller äkta ölnöd.

MVH

pedagogen

Jag kan inte ens installera nätverkskortet??? Va fan de bara ä döden uta öl alltså ;) ,jag ropar inte efter hjälp om jag inte är törstig, jag bängar ur snart o skippar mitt lan till adsl'en och tittar ner efter en lina tjack på stan om ingen kan hjälpa mig, snälla vad gör jag för fel?

/K

Kanske ska ta och se till att din hårdvara fungerar innan du börjar ropa efter mera öl???

:)

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

Jag har aldrig kopplat via 2 nätverks kort. Personligen anser jag att det är betydligt bättre med en hw router med inbyggd firewall samt switch, typ D-Link DI 704, eller Alfa AIP-104.

Du får flera funktioner till en mycket låg kostnad...

Jag menar att det är bättre att koppla ihop 2 datorer med delad internet anslutning via en router än

Jag sitter med 2 st datorer, har kopplat in 2st nätverkskort i en dator och installerat winroute

Är det inte bättre att få lära sig än att betala några tusen för att slippa? Kan väl knappast påstå att en bredbandsrouter är en vidare billig lösning. Sedan är det även så att WinRoute innehåller alla dessa funktioner, så om folk slutar dumma sig ska det nog fungera bättre. Jag kör precis denna lösning, och det funkar felfritt.

Det man måste tänka på är att ställa in det externa nätverkskortet så att det använder NAT, men själv är uteslutet ur detta. Står i en steg-för-steg handvisning i hjälpen för WinRoute hur man ska gå till väga.

Oj va mycket billigare det blev nu!

Precis. Du läser manualer och readmefiler. Det gör inte många som ställer frågor i detta forum. Och det är väl ngt av funktionen också för eforum. 98% av alla började trådar(minst) är egentlig rena RTFM frågor. Sedan kan vi som läser manualer sitta här ock känna oss viktiga med att svara.

-------------------------------------------

Pelikan and Velvet Underground rules!

Billigare, kanske, om du har någon gammal dator över. Sedan så, om det ska vara lika säkert så måste du hålla på uppdatera med alla säkerhets patchar som ska fixxa ny upptäckta säkerhetshål.

Fast 2-3 000 är väl inte mycket att fundera över, om man jobbar iaf.

Ok, Kraantz, 2-3000 kanske inte är så otroligt mycket i sammanhanget, men när det är HELT onödiga pengar är det alldeles för mycket. Otroligt fördummande resonemang. Men det är klart, det är ju mycket enklare att köpa färdiga lösningar än att arbeta på dom själv.

Hur som helst så behöver man inte heller någon dator över, jag kör detta i min dator. Två nätverkskort i burken, en 24-portars switch i hallen, och WinGate installerat gör att vem som helst kan släpa över en dator till mig, köra med DHCP och komma igång direkt. Jobbigt värre, och i princip gratis. Enkelt att konfigurera är det också, förutsatt att man inte är en slapptask som vägrar lära sig nått nytt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...