Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installera Mozilla Firefox


jane

Rekommendera Poster

Jag har laddat ner Mozilla Firefox version 5.0.1 på min laptop Asus 72 J, och använder Windows 7 Home System. Problemet är att det inte går att starta programmet på något sätt. Det är något i min dator som förhindrar att Mozilla Firefox att starta. Förstår inte alla vad det är frågan om? Kan någon ge ett bra tips opm orsaken så att jag kan starta Firefox på min laptop? Mycket tacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du hämtat den ifrån?

Kanske filen är korrupt (skadad) pga. avbruten nedladdning eller annat?

Något felmeddelande som kommer upp?

 

Ta bort filen och ladda hem den igen från:

http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/

 

[Edit] Och det är inte UAC som kommer upp och som du måste godkänna för att kunna köra filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var har du hämtat den ifrån?

Kanske filen är korrupt (skadad) pga. avbruten nedladdning eller annat?

Något felmeddelande som kommer upp?

 

Ta bort filen och ladda hem den igen från:

http://www.mozilla.com/sv-SE/firefox/

 

[Edit] Och det är inte UAC som kommer upp och som du måste godkänna för att kunna köra filen?

 

Jag har testat din länk, men tyvärr, resultatet blir detsamma när jag klickar på ikonen på skrivbordet, dvs programmet startar inte. Och UAC kommer ju upp för alla program man installerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var sparar du filen, på skrivbordet?

Och det är väl inte den vanliga Räv-ikonen?

 

Filen skall heta: Firefox Setup 5.0.1.exe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var sparar du filen, på skrivbordet?

Och det är väl inte den vanliga Räv-ikonen?

 

Filen skall heta: Firefox Setup 5.0.1.exe

 

Filen sparas i "C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" med en klickbar ikon på skrivbordet. Och Jo, det är ikonen med en räv slingrande sig runt ett jordklot. Varför denna fråga om räv-ikon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filen sparas i "C:\Program Files (x86)\Mozilla Firefox\firefox.exe" med en klickbar ikon på skrivbordet. Och Jo, det är ikonen med en räv slingrande sig runt ett jordklot. Varför denna fråga om räv-ikon?

Ok. Från början kanske.

 

Du hämtar ned installationsfilen Firefox Setup 5.0.1.exe som du sparar på hårddisken - vart?

Sedan kör du detta installationsprogram Firefox Setup 5.0.1.exe

 

Infrån installationen får du sedan en fråga om den skall skapa en ikon (Räv-ikonen) på skrivbordet, som du sedan kan starta Firefox med när installationen är klar.

 

Fungerar det alltså inte att göra detta?

 

[Edit] Gör om installationen och då måste du veta var du sparar setup-filen för det är denna du då skall köra. Efteråt provar du att starta Firefox programmet.

Dessa är två helt skilda saker.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, så kvarstår problemet med att Mozilla Firefox inte startar på min dator. Nedladdning och installation går utan några felmeddelanden, och Firefox verkar installerat utan några fel. MEN, när jag klickar på ikonen på skrivbordet för att starta programmet så händer INGENTING?? Vad är orsaken till detta?? Jag begriper ingenting! Ty alla andra webbläsare (jag har flera installerade) har funkat utan problem. Någon som har några fler förslag till förklaring, tips, råd?? Mycket tacksam för hjälp!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer det något om du startar via Start-menyn i stället? Där finns det dessutom två sätt att starta Firefox.

 

Har du haft någon annan Firefox-version tidigare så att det finns kvar information från det tillfället, i din så kallade Firefox-profil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du försöker starta Firefox i felsäkert läge då, det gör ingenting om du inte är online, programmet Firefox ska starta ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Händer det något om du startar via Start-menyn i stället? Där finns det dessutom två sätt att starta Firefox.

 

Har du haft någon annan Firefox-version tidigare så att det finns kvar information från det tillfället, i din så kallade Firefox-profil?

 

Det hjälper inte att försöka starta från Start-menyn, men vad menar du med att det finns två sätt att starta Firefox på Start-menyn?

Och jag har städat bort tidigare versioner av Firefox med hjälp av aktivitetshanteraren, man blir tillsagd att göra detta varje gfång man försöker installera Firefox, för att kunna avsluta installationen. Och så långt funkar det, det är sedan när jag ska klicka igång programmet som dety lilla "hjulet" snurrar en kort stund och sedan händer ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du försöker starta Firefox i felsäkert läge då, det gör ingenting om du inte är online, programmet Firefox ska starta ändå.

Tack för tipset, men ska testa detta litet senare; kräver ju omstart av datorn och har inte lust med det just nu.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hjälper inte att försöka starta från Start-menyn, men vad menar du med att det finns två sätt att starta Firefox på Start-menyn?

Och jag har städat bort tidigare versioner av Firefox med hjälp av aktivitetshanteraren, man blir tillsagd att göra detta varje gfång man försöker installera Firefox, för att kunna avsluta installationen. Och så långt funkar det, det är sedan när jag ska klicka igång programmet som dety lilla "hjulet" snurrar en kort stund och sedan händer ingenting.

I startmenyn ska det finnas både den vanliga uppstarten av Firefox och "Firefox (felsäkert läge)". Det senare har inget att göra med att köra Windows i felsäkert läge utan startar Firefox utan att några tillägg startas.

 

Förutom att det låter konstigt med Aktivitetshanteraren för att avinstallera tidigare versioner, men du kanske menar Kontrollpanelen (?), så finns normalt profilen kvar efter en avinstallation så det kan ju vara värt att pröva att skapa en ny profil med hjälp av profilhanteraren:

http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Hantera%20profiler

 

Felsökningssida: http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Grundl%C3%A4ggande%20fels%C3%B6kning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I startmenyn ska det finnas både den vanliga uppstarten av Firefox och "Firefox (felsäkert läge)". Det senare har inget att göra med att köra Windows i felsäkert läge utan startar Firefox utan att några tillägg startas.

 

Förutom att det låter konstigt med Aktivitetshanteraren för att avinstallera tidigare versioner, men du kanske menar Kontrollpanelen (?), så finns normalt profilen kvar efter en avinstallation så det kan ju vara värt att pröva att skapa en ny profil med hjälp av profilhanteraren:

http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Hantera%20profiler

 

Felsökningssida: http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Grundl%C3%A4ggande%20fels%C3%B6kning

Hej! Tack för detta tips!! Nu funkade det till slut!! Mycket tack för hjälpen!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...