Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös router till föräldrar


Three-Gringos

Rekommendera Poster

Three-Gringos

Föräldrarna skall köpa sig en laptop, utöver deras stationära dator. Då tänker jag att det bästa måste förstås vara att dom skall kunna koppla upp sig mot deras nuvarande ADSL-uppkoppling när dom är hemma, och när dom är ute och reser använder dom sig av det mobila bredbandet.

 

Deras nuvarande nätverk är givetvis inte trådlöst och därav behovet av en trådlös nätverksrouter. Det är ett Telia abonnemang, 8 MBit, ute på landet i en liten tätort, villa med källare där första jacket är i källaren. Den nuvarande datorn står på övervåningen med en kabel dragen till modemet. Det skall räcka så pass långt att man kan sitta överalt i huset och på altanen på baksidan på huset med den bärbara.

 

Det viktiga är att det inte kommer att krångla med en massa omstarter av routern osv. eftersom jag inte direkt bor runt knuten.

 

Det jag kommer fram till genom att titta på prisjakt är kanske någon av dom här, kommer dom att klara jobbet? (har inte riktigt koll på vad det är som är skillnaden mellan den första och andra)

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda routrarna klarar av betydligt högre krav än de du har skrivit så vitt jag kan bedöma. WNDR3700 stödjer två frekvensband (2,4GHz, 5GHz) för det trådlösa nätverket vilket är bra om det finns många andra trådlösa nätverk nära. Båda routrarna klarar av att hantera trafik mellan de anslutna datorerna som är högre än 100 Mbit/s (Gigabit Ethernet som det står i specifikationen) vilket endast är intressant om man har fiberanslutning med 100 Mbit/s eller ska överföra stora datamängder mellan de anslutna datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hade det varit ett enplanshus så kunde det gått bra men tveksamt i det här fallet. I källaren behöver ni väl ingen täckning så det behövs trådlöst på mellan och övervåning. Då måste ni ha accesspunkter på båda planen för en router är dålig på vertikal kommunikation. Du behöver inte 5 GHz för du har långt till grannar som stör och den tar sig sannolikt inte ut till altanen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...