Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket modem skall jag köpa


Petlin

Rekommendera Poster

Har tidigare haft ett Zyxel modem från Telia och en router Zyxel P-336m. Sannolikt fick modemet en smäll vid de krsftiga åskvädren för några veckor sedan. För att ha tillgång till nätet kopplade jag in ett gammalt modem D-link DSL-300G. Känslan är att detta modemet har sämre kapacitet än Zyxel-modemet. Om jag köper ett nytt vad skall jag satsa på? Telia ADSL, 24 Mbit, nät med kabel utbyggt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du haft modemet från operatören "Telia", och fortfarande har Telia som operatör, så skulle jag nog testa att be om ett nytt, förklara att det hände något med detta, under ett av dessa oväder.

 

Har du tur så skickar dom ett nytt, men oavsett om dom vill ha några kronor, så måste du ju ändå betala om du själv köper ett nytt, så kostar gör det ju ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej(även i denna tråd) Laso!

 

Självklart så är jag beredd att betala ett nytt om det behövs, bra idé att kolla med Telia. Har försökt att forska lite i det själv men är lite osäker på vilka specar som är intressanta för mig, dataöverföringshastighet kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv D-Link DSL-320B.

Jag har inte gjort några jämförelser med andra modem men det finns det de som gjort

 

"Mitt Telia 24 mbit gick från 18,4/0,9 Mbit till 23/2,2 så jag är helt nöjd! Körde med Zyxel Prestige 660H tidigare också."

från http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=332989

 

Internet OK med D-linken

men håller du på med Telias digitalTV och andra Teliatjänster

är det nog bäst med enbart prylar från Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen "jannejanne"!

 

Ska titta på D-linken. Jag kör bara med bredband nu för tiden, Zyxel modemet är en kvarleva från en test av Telias digitaltv för ett antal år sedan, men jag tycker att det funkat ok. När jag kollat kapaciteten har jag för mig att det hamnar på ungefär 16Mbit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petlin,

min reaktion på med D-link 23/2,2 är att den användaren bor inte en km från telefonstationen, troligen mindre än 500meter, kanske i samma kvarter som telefonstationen för med 23/2,2 är det inte många 100 meters koppartrådsdämpning av de högsta frekvenserna i ADSL frekvensområdet.

Överföringshastigheten sjunker ju snabbt när avståndet till telefonstationen ökar.

Jag har 3,5km och får med 8/1 6,5Mbit/s med TP-test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej "jannejanne"

 

Kollade nyss och fick 6,97 (mottaget), 0,9 (skickat) och responstid 5ms med mitt gamla D-link modem, känns betydligt lägre än vad jag har haft tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget modem som säljs idag borde ha något problem med 24 Mbit/s ADSL. Däremot D-link DSL-300G är ju så gammalt att det inte stödjer högre hastighet än 8 Mbit/s ADSL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...