Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte boota från CD/DVD


Jesper, 16

Rekommendera Poster

Hej,

 

 

Fick syrrans laptop i uppdrag att formatera hårddisken och installera om operativsystemet på nytt.

 

Har en CD med Windows 7 på som jag tänkte använda mig av.

 

Men mitt problem är; Jag kan inte boota från CD'n!

 

 

Jag har självklart varit inne i BIOS och ändrat första priotitet till boot från CD såklart.

 

((Men när ingenting hände provade jag att köra samma CD till min dator (HP) och det funkade utmärkt, alltså, inget fel på själva CD'n.))

 

När jag startar upp datorn kommer Acer loggan fram och man kan välja om man vill gå in i BIOS.

Sedan ska det, har jag för mig, om man har satt boot från CD som första prioritet i BIOS, komma upp något liknande "Tryck ned valfri tangent för att boota från CD/DVD"

Men det steget hoppas över/visas aldrig och operativsystemet börjar istället laddas, och därifrån är det kört!

 

Vad kan jag göra?

 

Datorn är en: Acer Aspire 5551G

 

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om din dvd/cd- enhet inte klarar att läsa just den skivan, har du testat en annan skiva, bara för att testa hur enheten kan läsa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som om din dvd/cd- enhet inte klarar att läsa just den skivan, har du testat en annan skiva, bara för att testa hur enheten kan läsa?

 

 

Yes, funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl upp en boot-meny där du kan välja enhet att boota från om du trycker F12 eller någon annan F-tangent?

 

Står i manualen (instruktionsboken).

 

Har du tur så funkar det?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en originalskiva eller en bränd skiva?

 

Kan ju ändå vara att enheten inte klarar att läsa, om du nu också testat andra skivor.

Det är inte ovanligt, om cd/dvd- enheten är några år gammal.

 

Läser den inte alls, den startar alltså inte , brukar ju höras om skivan vill börja snurra eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...