Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överhettad processor!


Wedelin92

Rekommendera Poster

Goddagens e-forum!

 

För ett litet tag sedan satt jag och spelade World of Warcraft och upptäckte att spelet helst plötsligt började lagga och hacka ganska rejält. Så jag tänkte att det var ett tag sen jag dammade av datorn så jag öppnade upp den och rengjorde bladen på de olika fläktarna med fingrarna (var noga med att inte komma åt viktiga delar och jag jordade mig i förväg). När jag sedan startade upp datorn fanns problemet fortfarande kvar.

 

Jag laddade därför ner programmet CPUID HWMonitor och upptäckte att så fort jag ansträngde datorn med ett spel så gick värmen på processorn upp till 99 grader C. Vid nedladdning och allmäna program som internet kanske den toppade runt 70 grader och i vila ligger den runt 50 grader. Fläkten ingick i processorn och det hörs inga direkt konstiga ljud eller så.

 

Min processor är: Intel Core 2 Duo E7500.

 

Eftersom att problemet fanns redan innan jag började pilla inne i datorn känns det lite konstigt att jag själv råkat sabba nånting men man vet ju aldrig! Vad tror ni kan vara problemet och hur bör det lösas?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Damm.

 

Är det damm mellan kylflänsarna som sitter på processorkylaren mellan processorn och fläkten så får den inte rätt kylning och då kan det bli konstiga fenomen om processorn blir för varm.

 

Gäller även grafikkortets fläkt och kylflänsar.

 

Då är det läge att rengöra dessa från damm med ex. tryckluft på burk som finns på vilken datoraffär som helst. Brukar kosta under hundringen på tex. Kjell & Company.

Finns nog kanske på Claes Ohlsson också.

 

Dammet som du då blåser bort och får utanför chassit kan du sedan dammsuga upp när du har stängt igen chassit.

 

Sätt försiktigt ett finger på fläktbladet utan att trycka något hårt, så inte fläkten snurrar upp i för hög hastighet när du blåser bort dammet.

 

Rengör också fläktfiltrerna på chassit om det finn sådana.

 

Skräckexempel på igensatta kylflänsar med damm http://www.google.se/search?q=cpu+cooler+dust+pictures&hl=sv&client=firefox-a&hs=d2I&rls=org.mozilla:sv-SE:official&channel=s&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=oEhEToe7KcGd-Qbd6aiyBw&ved=0CBsQsAQ&biw=1014&bih=620

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så rengjorde jag fläkten från damm och kan ganska säkert säga att det inte är problemet. Finns det inga andra möjligheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt så rengjorde jag fläkten från damm och kan ganska säkert säga att det inte är problemet. Finns det inga andra möjligheter?

Fläkten?

 

Läste du vad jag skrev i inlägget innan?

 

Det är mellan kylflänsarna på kylaren det är viktigt att det inte finns damm. Om fläktbladen har lite damm har ingen större betydelse (såvida det inte är stora sjok).

 

Värmeavledningen från processorn sker via kylaren som är monterad ovanpå processorkroppen och värmen från kylaren avleds via kylflänsarna via luften som fläkten blåser igenom dessa kylflänsar och ned på moderkortet.

Är dessa kylflänsar igensatta med damm så fungerar inte värmeavledningen och processorn blir för het och kan därmed skadas.

 

Pilarna på bilden pekar på kylflänsar igensatta av damm och dessa måste vara helt fria från damm.

Obs. det är alltså inte fläkten som sitter ovanpå kylaren som pilarna pekar på.

 

post-73434-0-82947800-1313154248_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Du får ursäkta min okunskap angående datortermer! Trodde kylflänsar var samma sak som fläktar.

 

I vilket fall så öppnade jag upp datorn och kollade dammsög flänsar + fläkt, men det fanns nästan inget damm alls och när jag startade datorn igen gick den upp till 70 grader i vila sen baa stängdes den av. När jag försökte starta den igen så gick den igång men skärm/tangentbord/mus reagerade inte och den stängdes av igen 2 gånger.

 

Jag öppnade datorn medan den var igång och kollade så att alla fläktar snurrade som dom skulle och det gjorde dom. Sen startade jag den en gång till och då kom den igång igen, men processorn är precis lika varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha! Du får ursäkta min okunskap angående datortermer! Trodde kylflänsar var samma sak som fläktar.

Inga problem.:rolleyes:

 

Ok. Inget damm som hindrar luftströmmarna där då.

Luftfilter i chassit som jag skrev tidigare?

Finns det sådana i fronten eller annorstädes så kontrollera och rengör dessa också.

 

Temperaturen är helt klart för hög och skyddsfunktionen för överhettning i BIOS stänger troligen av datorn om tempen går över ett tröskelvärde - helt normalt för att skydda processorn mot skador. Alla datorer har inte detta skydd men i princip dom flesta.

 

Prova att köra med sidoplåten / chassit öppet för att se om temperaturerna sjunker?

 

Hur ser det ut i ditt chassi, kabelhärvor och annat som hindrar det interna luftflödet?

Luften kommer väl in i chassit från ett håll, kanske från fronten och blåser ut bak och kanske uppåt också.

Hindras det luftflödet pga. igensatta dammfilter för chassifläktarna eller luftintagen så fungerar inte kylningen.

 

Kontrollera så att processorkylaren verkligen sitter som den skall mot processorn.

Jag vet inte vad du har för processor eller kylare. På vissa kylare går det att avmontera fläkten utan att behöva lossa kylaren.

 

Lossar du kylaren så måste gammal kylpasta helt tas bort tex. med isopropanol eller kemisk ren bensin som finns på mataffärn utan att söla ned något på omgivande komponenter och kretskort.

 

Sedan skall ny kylpasta appliceras i ett väldigt tunt lager på toppen av processorn.

Normalt lägger man på ungefär av ett risgryns storlek och när man monterar kylaren igen så trycker den ut pastan av sig själv när man ruckar/vrider lite på kylaren och sedan drar åt kylarens fästskruvar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bror tog en titt och han tyckte det såg ut som att kylpastan hade torkat på processorn när vi tog bort hela kylaren + fläkten, så än så länge får vi väl anta att det är det som är problemet! Vet inte vad annars det skulle kunna vara jag har kört med datorn öppen och fläkten snurrar för fullt som den ska så det känns inte som det är något fel på den.

 

Jag har dessutom tagit en titt på detta test http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/11#pagehead . Där visar deras diagram att en processor helt utan kylpasta ger värme på 69 grader, vilket inte alls kommer upp till 99grader som jag får, kan det verkligen bara vara så att kylpastan behöver bytas ut då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan det verkligen bara vara så att kylpastan behöver bytas ut då?

Nu har du ju inget val eftersom du tagit bort kylaren.

 

Se mitt tidigare inlägg om rengöring samt denna artikel på PC För alla Extreme hur du skall göra för att lägga på ny kylpasta.

http://extreme.idg.se/2.1030/1.80404/kall-pasta-for-het-dator

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din länk säger dom såhär "Vi började med att köra datorn helt utan kylpasta. Då hamnade processortemperaturen för vår AMD Athlon 64 3500+ på 79 grader under full belastning". Under full belastning hamnar ju min på 99 grader. Varför är skillnaden så stor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare kom över idag med kylpasta och vi provade att smeta på men det gjorde ingen som helst skillnad, så vi satte dit hans fläkt istället och direkt sjönk temperaturen till 35-45 grader så jag har beställt en ny fläkt.

 

Tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En polare kom över idag med kylpasta och vi provade att smeta på men det gjorde ingen som helst skillnad, så vi satte dit hans fläkt istället och direkt sjönk temperaturen till 35-45 grader så jag har beställt en ny fläkt.

 

Tack så mycket för hjälpen!

 

Ja det tyder ju på att något är fel med din kylare troligtvis monteringen av denna på processorn så kylplattan på undersidan av kylaren inte får kontakt med processorns kylplatta på ovansdan.

 

Har du beställt en ny kylare (med fläkt) så var noga med att följa installationsanvisningarna till punkt och pricka.

 

Förresten nu ser jag att du skrev fläkt. Var det alltså en felande fläkt du hade och ändå sade du att den snurrade?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång så glömmer jag mina termer ;) jag beställde såklart en hel kylare med tillhörande fläkt! Satte precis fast den och violá, 38 grader i vila och inte högre än 45 under full belastning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis.:thumbsup:

Dessutom så kan temperaturen sjunka med mellan 2-5 grader efter att nya kylpastan bränts in efter c:a 200 timmars användning och flera på/avstängningar av datorn.

 

Efter en tids normal användning av datorn alltså.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...