Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LMS.exe farligt?


Petlin

Rekommendera Poster

Mitt virusprogram varnar för att LMS.exe (local managebility service) vill ta över som internetleverantör, är detta allvarligt. Har F-secure Internet security 2011 alldeles nyinstallerat, blir så less på virus och trojaner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva av exakt vad F-secure meddelar?

För Internet-leverantör är Telia, Bredbandsbolaget etc och det låter ju väldigt konstigt att en fil i datorn skulle vara leverantör.

 

I vilken/vilka mappar har du en fil som heter LMS.exe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

 

Leverantör var nog fel benämning, bifogar informationen. Hoppas på att mitt nya virusprogram bara är lite "kinkigt", men man vet aldrig.

LMS.docx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar, Laso!

 

Googlade lite själv om detta. Problemet för mig som okunnig är att man känner sig så osäker på vad man vågar göra. Hittade en sida som såg mycker seriös ut och som erbjöd gratis scanning av registret (Uniblue registry booster), om man laddar hem det programmet är det kanske helkört eftersom just den programvaran var en bluff. Skicka gärna tips om eventuella åtgärder som jag bör vidta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får gärna försöka få fram exakt vad F-secure visar, som Cecilia önskade.

 

För även om filen inte är standard, så är det möjligt att något program som du använder kanske behöver filen.

 

Därför så är din fråga inte löst ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett program från Intel som behövs i vissa datorer. Det är alltså inte något skadligt i alla fall. Däremot vet jag inte om det är nödvändigt att någon dator ute på internet behöver anropa programmet. Är datorn ansluten till en router eller direkt till ett modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då lär ju routern skydda mot sådant som kommer utifrån internet och det blir endast de datorer som är anslutna till routern som kan anropa LMS.exe när du tillåter LMS i datorns brandvägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Är det något som jag bör ställa in i routern eller brandväggen? Varför varnar F-secure om detta, bör jag göra något mer? Jag kan anta att du bara skakar på huvudet när du får såna frågor, tyvärr sådan är kunskapsnivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga huvudskakningar här :)

Det är inte så många år sedan jag inte kunde något så jag minns hur det var.

 

Du behöver inte göra något i routern och du kan tillåta LMS.exe att agera server i F-secure.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia!

 

Enkla och raka besked, jag skall försöka att bli bättre men kommer sannolikt inte ha samma utvecklingskurva som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har just gjort en genomsökning med RegistryBooster, verkade faktiskt seriöst men tack och lov brukar jag inte förhasta mig när det gäller sådant utan försöker rådgöra med de som vet bättre.

 

Här är resultatet:

 

Systemrelaterade fel

119 fel

Skadenivå Hög

 

Användarrelaterade fel

678 fel

Skadenivå Hög

 

Skall jag strunta i dem? Föreslår ni något program som klarar detta galant?

Har F-Secure och använder CCleaner.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min rekommendation är att låta bli att peta i registret om man inte har uppenbara problem som beror på riktiga fel i registret. Dessa så kallade "fel" som registerstädningsprogram hittar påverkar nästan jämnt inte datorn alls och om man har otur så orsakar registerstädningsprogrammen problem när man låter dem fixa de så kallade felen. Dessa problem kanske inte visar sig omedelbart utan senare när en avinstallation inte fungerar eller en Windows-uppdatering inte lyckas.

 

Registerstädningsprogram hittar ofta några hundra fel på en alldeles nyinstallerad Windows som fungerar utmärkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för rekommendationen, det låter ganska vettigt.

 

Hittills har jag bara använt CCleaner och då bara 'Filstädning' - Analysera och 'Registret' Sök efter problem. Skall jag låta bli?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för poängen! :)

 

CCleaner är gjort för att vara försiktig i sin registerstädning och det är ovanligt att det blir problem efteråt, men det har hänt. Däremot filstädningen bör vara riskfri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia!

Är det något som jag bör ställa in i routern eller brandväggen? Varför varnar F-secure om detta, bör jag göra något mer? Jag kan anta att du bara skakar på huvudet när du får såna frågor, tyvärr sådan är kunskapsnivån.

 

F-secure varnar för NYA program som försöker få kontakt med internet! Det är en del av skyddet..

 

I fall som dessa, när du är osäker på om filen som vill ha åtkomst till nätverket/internet är en legitim fil eller en skadlig fil då rekommenderar jag dej att skicka in filen som ett "sample" till F-secure för undersökning!

 

En korrekt Windows fil KAN bli infekterad av t.ex. injektorer (som skjuter in skadlig kod i en befintlig och "korrekt" fil) så man börr låta sin virusskyddstillverkare undersöka alla misstänkta filer..

 

Hos F-secure som sker det på deras SAMPLE ANALYSIS SYSTEM som återfinns här:

https://analysis.f-s...rtal/login.html

 

Om du registrerar dej (Gratis) så kommer de dessutom att via e-post skicka en länk till deras utlåtande..

Skulle filen vara en smittofil av något slag så släpper de en uppdatering som åtgärdar just den smittan.. En uppdatering som du får automatiskt, om ditt virusskydd är korrekt konfigurerat!

 

Bara ett enkelt tips i all välmening, för framtida behov..

 

PS! Om jag kommer ihåg rätt finns det ett val, ev i "livbojen" om att skicka in misstänkt fil för analys! DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...