Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan datorn äta hårddiskar


swikman

Rekommendera Poster

Sonen har en acer dator ca 2år gammal, efter ett år pajade disken. köpte en ny på dustin,funkade bra, efter ca halvåret pajade den. Fick en en ny på garantin, efter någon månad pajade den. Fick ännu en ny och samma visa igen, den gick sönder. I väntan på den nya satta jag i en 80ggb disk jag haft liggande, 3veckor så gick den sönder. vad är det som händer?

kan det vara något i datorn som gör att diskarna gått sönder eller har jag bara jätte otur ?

 

Det börjar med enstaka blåskärmar som senare kommer tätare och tätare. Till slut går det inte att starta, det rör sig om 2-3 veckor innan den lägger av. Det står olika fel på blåskärmarna, bla minnes fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom så många hårddiskar gått sönder på så kort tid, så är det ju troligt att någonting i datorn hjälper till med detta.

Fem hårddiskar på ca 2 år, lite tufft är det.

Visst, kan hårddiskar gå sönder, även nya, men så många på så kort tid är inte normalt.

Otur kan man ha, men ändå.

Men då är frågan, vad som hjälper till att dom kraschar?

Du har inte fått höra vad som gått sönder i dom som du fått utbytt?

Om det varit mekanikskada, eller om det varit något med elektroniken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hur är det med värmen? Visserligen borde inte ens en varm disk gå sönder lika frekvent som det du råkat utför men kan vara en orsak.

 

Antar att det inte är en bärbar dator, dvs att de gått sönder pga stötar.

 

Något elektriskt? Kanske det kan få styrningen av disken att

Eller att din son brukar bryta strömmen till datorn istället för att stänga av den? Då kan diska missa att hinna parkera läsarmen och en liten stöt kan då i teorin få den att gräva ned sig i skivorna i disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du mot all förmodan skulle ha en magnet sittandes på datorn vid hårddisken, så kan den gå sönder väldigt lätt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om du mot all förmodan skulle ha en magnet sittandes på datorn vid hårddisken, så kan den gå sönder väldigt lätt!

 

En vanlig magnet, är ingen fara, krävs normalt sett en ganska kraftig sådan om innehållet på skivorna ska försvinna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har börjat med enstaka blåskärmar, kanske 4-5 på en vecka. Så blir det problem att starta datorn, efter ett flertal försök kan datorn starta och funka någon timme sedan blåskärm. Försöker installera om windows både med recovery skiva och med en windows skiva, inget av detta funkar. Och efter dom försöken kan man självklart inte starta datorn. När jag senare sätter i en ny disk, funkar det bra igen.

 

Jag har satt i en ny disk för ca 2veckor sedan, hur länge kommer det att hålla ? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en bärbar så är nog stötar eller snabb flytt av datorn när den är på. Är det en stationär kan ett dåligt nätaggregat vara en orsak.

 

Hög temperatur på grund av dålig kylning (igensatt av damm) är också en möjlig orsak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är stationär! den står i ett databord och jag har dammat av den. kan man se temperaturen i datorn? hur varmt/kallt ska det vara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller disk kan du alltid ladda med HD Tune och kolla temp

http://www.hdtune.com/

 

HD bör hålla sig under 50 grader men farligast för en disk tycks vara snabba variationer i temperatur snarare än arbetstemp. Ivartfall enligt ned rapport från Google för något år sedan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tempen ligger runt 50 grader när jag kollar med hdtune,jag tog bort sidoplåten och riktade en bordsfläkt mot datorn. Då sjönk det till 39 grader. Och onsdags kom första blåskärmen.

Ska man byta nätaggregat !? det verkar vara det mest handfasta att göra just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 grader är enligt mig för mycket. Om den då ibland blir varmare än så, kan det vara det som är problemet. I min laptop ligger hårddisken just nu på 33 grader. Har aldrig haft en hårddisk i mina datorer som har legat över 40 grader.

 

Här kan du läsa om hårddiskar.

 

http://www.codinghorror.com/blog/2006/12/hard-drive-temperatures-be-afraid.html

 

http://www.hard-drive-help.com/hard-drive-temperature.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google har visat på sin hårddiskpark att största faran för diskar är inte hög temperatur i sig utan snarare hög temperaturgradient. Dvs diskars som snabb ökar i temp har större risk att fallera i förtid.

 

Fast det är ju sant, ju högre temp desto troligare att den stiger snabbt i temperatur när datorn startar samt det är absolut inte fel att sänka hårddiskens temperatur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok då har vi bestämt att det är värmen som gör det :) Hur får man ner tempen i lådan, känns lite dumt att ha en bordsfläkt stående på golvet och blåsa.

 

Det som skiljer lite i burken är att det sitter en trasig hårdisk långt ner i lådan. Det var den första disken som gick, och jag tyckte det var lite bökigt att ta bort den (grafikkortet sitter i vägen)Det kanske kan påverka luftflödet i burken!? ska man sätta i en extra fläkt? men då måste man göra extra hål i plåten någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många datorlådor har plats för extra chassifläkt antingen framför hårddiskarna eller mellan diskar och moderkort.

 

Öppna upp lådan och se om du kan hitta skruvhål för fläkt. Och när du ändå är där inne och bråkar kan du passa på att plocka ur den trasiga. Att ta loss ett grafikkort är inte svårt. För ja, den kan blockera en del.

 

Den är väl urkopplad ivartfall? Jag menar, den har väl inte ström än, den snurrar väl inte än och genererar värme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner.net

Ok då har vi bestämt att det är värmen som gör det :) Hur får man ner tempen i lådan, känns lite dumt att ha en bordsfläkt stående på golvet och blåsa.

 

Det som skiljer lite i burken är att det sitter en trasig hårdisk långt ner i lådan. Det var den första disken som gick, och jag tyckte det var lite bökigt att ta bort den (grafikkortet sitter i vägen)Det kanske kan påverka luftflödet i burken!? ska man sätta i en extra fläkt? men då måste man göra extra hål i plåten någonstans.

För mig låter det som din son sitter och spelar, blir förbannad då och då, vid de tillfällerna sparkar eller slår på lådan. KOlla upp om det inte är det det handlar om. Om datorn utsätts för stötar under gång kraschar HD:n ganska omgående. Hur har du satt fast hårddisken i lådan? Sitter den rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en tanke, men jag sitter en del vid hans sida och spelar & han har rätt lungt sätt. Det kan bli lite verbala utrop då & då, mer brukar det inte vara.

 

Hårdisken sitter i skjuten på plats och sitter fast med någon slags låsning (inga skruvar som man drar dit)

Peppar peppar, det kom typ 3 blåskärmar förra veckan, men efter att vi tagit bort sidoplåten och satt fläkten att blåsa. Så har det varit lungt, det kommer antagligen in mer damm. Vi prövar ett tag och verkar det positivt så får vi försöka lösa det med fläkt i låden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det har funkat bra i nästan fyra veckor, sen kom det ett gäng blåisar, sen gick inte datorn och starta. Det kommer upp förslag om att reparera windows, men det hjälper inte.

Den också paj tänkte jag :( men jag provade och sätta den i en usb docka. Jag satte den på diskcheck och defrag, sen satte jag i den i datorn. Och nu funkar den igen, ?? fattar nada.

 

Jag har kvar en av dom gamla "trasiga" diskar jag bytt tidigare

ska kolla om det är samma med den

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drivrutiner.net

Det har funkat bra i nästan fyra veckor, sen kom det ett gäng blåisar, sen gick inte datorn och starta. Det kommer upp förslag om att reparera windows, men det hjälper inte.

Den också paj tänkte jag :( men jag provade och sätta den i en usb docka. Jag satte den på diskcheck och defrag, sen satte jag i den i datorn. Och nu funkar den igen, ?? fattar nada.

 

Jag har kvar en av dom gamla "trasiga" diskar jag bytt tidigare

ska kolla om det är samma med den

En sak som aldrig kommit upp under diskussionen här är om ni har kollat för trojaner och liknande. Är datorn kopplat till ett fildelningsnätverk som torrent eller, piratebay eller annat nätverk? Dessa kan slå sönder partitionen på hårddisken och göra filsystemet obrukbart. Du får även in dessa filer genom fake-mail från "support@microsoft.com", "support@swedbank" eller andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara att ingen av diskarna har gått sönder utan det är bara filsystemet, som kraschat. Det kan orsakas av en glappande kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har genomsökt datorn med panda cloud samt windows eget virus, och den hittar lite skräp. om det är farligt vet jag ej.

 

När det gäller piratebay så är det spärrat med livesafety, däremot har det laddats ner gratis online spel av olika slag. Och om dom är skumma det vet jag ej.

 

Är det kablar till hårdisken du menar ? eller kan det var vilka kablar som helst ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Är datorn kopplat till ett fildelningsnätverk som torrent eller, piratebay eller annat nätverk? Dessa kan slå sönder partitionen på hårddisken och göra filsystemet obrukbart. Du får även in dessa filer genom fake-mail från "support@microsoft.com", "support@swedbank" eller andra.

 

Haha, du måste skoja, eller?

 

Påminner om varningarna som dyker upp i mängder på Facebook. Rena påhitten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...