Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera dator


Paul_G

Rekommendera Poster

Hej!

 

För snart tre år sedan beställde jag en dator och då fick jag mycket välbehövlig och bra hjälp på eforum/idg forum. Nu ska jag uppdatera min dator efter sommaren/i höst och vill gärna få tips och råd på vad jag borde satsa på. Datorn används framförallt till spel och jag vill gärna kunna maximera den visuella upplevelsen :) .

 

Jag har funderat på att byta till:

(Grafikkort) Asus GeForce GTX570 (2 st) SLI

(Hårddisk 1) OCZ Vertex 3 MAX IOPS 240GB (SSD)

(Operativ system)Windows 7 Home Premium 64-bit

 

Nuvarande dator:

(Chassi) Cooler Master Cosmos 1000

(Nätagg) Corsair PSU 750W

(Moderkort) Asus STRIKER II FORMULA

(Processor) INTEL CORE2 EXTREME QX9650 3.0GHZ

(Kylare) Noctua NH-U12P

(RAM) CORSAIR XMS2-6400 2X2GB DDR2

(Grafikkort) Asus GeForce GTX260 (2 st) SLI

(Ljudkort) CREATIVE SB X-FI XTREME GAMER

(Hårddisk 1) WD Velociraptor 150GB SATA2 10000 RPM

(Hårddisk 2) WD Caviar 640GB SATA2 7200 RPM

(Operativ system)Windows Vista Home Premium 64-bit

 

Tack på förhand!

Paul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt inte ha bråttom med att införskaffa SSD med SandForce SF-2281 pga

de oändliga problem som uppstått för så många enl bla sweckockers forum, finns även en hel del

matnyttigt att läsa på Corsairs forum, det är många tillverkare som använder SF-2281.

Dem som redan äger sådan SSD väntar fortfarande tålmodigt på en fullt fungerande firmware.

Problem som uppstår är en hel del BSOD & controllerfel, vilket yppar sig som frysningar, hårddisken kan inte boota,

disken "försvinner" till & från i opsys.

 

Sedan ang de andra prylarna, så är det väl mycket smak & tycke.

Processor är väl i dagsläget antingen i5k eller i7k som gäller om man föredrar intel iaf, sedan ett moderkort med

stöd för DDR3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!

 

Det dröjer nog iallafall en månad innan jag uppdaterar, men jag ska hålla ögonen öppna efter lösningar till Sandforce SF-2281. Kan ni tipsa om någon annan SSD om föregående inte blir tillrättad?

 

Jag hoppades på att slippa byta processor och moderkort, men tycker ni att det är bland det viktigaste att uppdatera så får jag kanske omprioritera...

 

Tack än en gång och om ni har fler förslag så får ni gärna dela med er av dem :).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja dom problem som rapporterades tidigare på försommaren med SF-2281 kontrollkretsen skall nu vara åtgärdade. Corsair kallade tillbaka alla med den kontrollkretsen för byte av Firmware.

 

Dessutom har alla tillverkare av SSD med SF-2281 (OCZ, Corsair med m.fl.) bytt Firmware så nu skall det inte vara några problem längre med just dessa fel.

 

Finns ju också OCZ SSD Vertex3 120GB (SF-2281)

Ny Firmware på dessa också och vad jag vet så har inte dom nya med nyare Firmware dom tidigare rapporterade problemen.

 

En del av rapporterade BSOD på olika forum är heller inte säkert att det har med SSD SF-controllern att göra.

OCZ har tex. kunnat visa på en del fall där det är andra orsaker än just SSD.

 

Men det har också varit svårt att duplicera felen för tillverkarna, så än kan det vara för tidigt att säga med 100% säkerhet.

 

Mindre än 1% av alla rapporterade SSD SF-2281 drabbades av felet.

 

Sandforce har mer info: http://www.sandforce.com/

 

Är du osäker så välj en Intel.

Ex. Intel SSD 510 120GB http://www.inet.se/a...l-ssd-510-120gb

Just denna har Marvell kontrollkrets för ökad prestanda.

 

Inte alltid bland den snabbaste i delmomenten i testerna, men Intels SSD är kända för tillförlitlighet och kvalitet samt bra betyg i testerna, fast den har fått känt sig slagen av OCZ Vertex 3 och denna är det inte många som klår.

 

Ovanstående SSD har SATA III 6Gbit/sek anslutning och har inte ditt moderkort en SATA 6Gbit port så är det överkurs med en sådan SSD (dyrare), även om dessa fungerar på SATA II 3Gbit

 

Mvh

 

[Edit] Test av intel SSD 510 120GB

NordicHardware: http://www.nordichar...et.html?start=2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag hoppades på att slippa byta processor och moderkort, men tycker ni att det är bland det viktigaste att uppdatera så får jag kanske omprioritera...

 

Tack än en gång och om ni har fler förslag så får ni gärna dela med er av dem :).

 

Jag skulle inte ha så bråttom med att byta ut processor och moderkort. Det är mycket som händer på den fronten det kommande halvåret.

Din processor klarar lätt de kommande spelen. Med ett nytt grafikkort får du inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

 

Det har dock dykt upp några fler frågor:

 

1. Kommer SSD disken ha stor inverkan på spelen? Jag läste någonstans att de främst presterar i små filer och i spelen är det främst stora filer.

 

2. Skulle ett OS byte ha någon inverkan på spelprestandan? Jag har kommit på andra tankar angående OS byte...

 

3. Har börjat kika lite mer på GTX560 i SLI, då de är nästan 1000 kr billigare styck. Är det kanske klokare att köpa dem istället?

 

Tänkte också påpeka att jag är för feg för att överklocka grejerna.

 

Med vänliga hälsningar

Paul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte ha så bråttom med att byta ut processor och moderkort. Det är mycket som händer på den fronten det kommande halvåret.

Din processor klarar lätt de kommande spelen. Med ett nytt grafikkort får du inga problem.

 

Så om jag bara byter ut mina nuvarande grafikkort mot exempelvis två geforce gtx 560 TI i SLI, så borde det inte vara några problem att maxa upp grafik och upplösning på exempelvis Skyrim, Guild Wars 2, Star Wars: The Old Republic. Blir det inte några flaskhalsar med mina nuvarande komponenter?

 

Jag har fått tips om att uppdatera:

 

(Moderkort) till Asus Maximus IV Extreme

(Processor) till Intel Core i7 2600k

(RAM) till Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3

När det kommer till grafikkort verkar det som om två GeForce gtx560 TI SLI kommer att räcka för det kommande årets/höstens spel.

 

Jag har lyckats få detta till ca 9500kr, men om dessa uppgraderingarna är overkill så är jag öppen för förslag på att pressa ner priset ytterliggare... det börjar ju också bli dags att byta skärm... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Vad det gäller Guild Wars 2, och Star Wars: The Old Republic, finns det inga slutgiltiga systemkrav ännu. Själva säger tillverkarna att det inte kommer att krävas en mega dator för att spela spelen. Även medel datorer ska kunna spela.

 

Skyrim, med din dator kan du troligtvis spela på high. Det som kan bli problem, men det tror jag inte, är 4GB ramminne.

 

Recommended System Requirements för Skyrim.

 

* OS: Windows XP, Vista or Windows 7

* CPU: Core 2 Quad 3 GHz

* RAM: 3 GB

* HDD: 15 GB free disk space

* Graphics: 512 MB Graphics Memory

* Sound Card: DirectX 9 Compatible

* DirectX: Version 9.0c

 

Supported Graphics Cards:

 

Minimum – 8800 GT

Recommanded – Geforce GTX 460/Radeon 5850

 

Jag skulle som sagt avvakta. 2 560Ti SLI räcker långt. Byta grafikkort kan du ju göra. Nu har jag inte koll på hur många Watt de kräver. Kolla upp så att 750W räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...