Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vari ligger skillnaden?


Mad Man

Rekommendera Poster

Två datorer med Windows 7. En bärbar och en stationär

 

Bägge har varsitt adminkonto med lösenord + ett antal standardkonton för respektive användare.

 

I bägge datorerna har jag delat ut en disk genom att högerklicka på den disken, välja "Delning" och sedan "Avancerad Delning" och "Dela ut den här mappen".

 

På bägge datorerna dyker den andra upp under "Nätverk". Och där också finna den disk som jag delat ut.

 

Men här slutar likheterna. Från den bärbara datorn så kommer jag åt den stationära från alla konton. Från den stationära kommer jag bara åt den bärbara när jag är inloggad som admin.

 

Kan för mitt liv inte komma på varför det beter sig annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Är båda datorerna med i Windows 7´s Hemgrupp?

 

Eller Delar du ut mappar utan att datorerna delar hemgrupp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är båda datorerna med i Windows 7´s Hemgrupp?

 

Eller Delar du ut mappar utan att datorerna delar hemgrupp?

 

 

Från den datorn (bärbar) som inte tillhörde hemgruppen kunde jag komma åt den dator (stationär)som tillhörde hemgruppen, men inte vise versa, skumt.

 

Men nu är bägge tillhör hemgruppen så verkar det funka. Tack för hjälpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har annars att göra med behörigheter mellan datorerna, eftersom man ibland kanske vill dela ut hela hårddisken mellan två eller flera datorer, och den enkla hemgruppen inte räcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har annars att göra med behörigheter mellan datorerna, eftersom man ibland kanske vill dela ut hela hårddisken mellan två eller flera datorer, och den enkla hemgruppen inte räcker.

 

Det hjälpte ju inte att dela ut hårddisken, den bärbara var tvungen att vara med i samma hemgrupp som den stationära för att skulle komma åt den ifrån den stationära såvida man inte var inloggad som admin.

 

Datorer är konstiga prylar, men det är var nog det mest ologiska som jag varit med om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...