Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Newbie i kubik


dick_a

Rekommendera Poster

Manualbristen är ju enorm när det gäller Linux!

 

Sitter med min första Ubuntuinstallerade PC (på USB-minne, men det skall ju gå att flytta över sedan har jag förstått) och vet inte nåt. Har konfigurerat det trådlösa nätverket och fått till svenskt tangentbord, men det är ju så mycket mer man skulle vilja kunna och förstå. Förklaringar eller länkar till förklaringar emottages med stor tacksamhet.

 

1. Lite mer konkret och akut. Nu startar Ubuntu igång utan att jag behöver ange användarnamn och lösenord. Skulle behöva rättigheter för att editera "sources.list" för att kunna installera Spotify enligt http://www.spotify.com/se/download/previews/. Måste antagligen vara ägare eller superuser för detta. Vill samtidigt att datorn vanligtvis skall starta upp som den gör nu, utan lösenord och administratörsrättigheter. Hur skall jag göra nu för att tillfälligt köra texteditorn som superuser? Känner inte till något lösen i så fall, men det kanske är "root" som default då?

 

2. I min begränsade PC-värld så fanns det i begynnelsen operativsystem och användargränssnitt. Dessa hette DOS och Windows 3.11. Resten är som man brukar säga historia. I Linuxvärlden finns det nu en härrans massa namn på saker jag inte får ihop, och jag undrar hur förhåller sig Linux, Gnome, Debian, KDE, Kubuntu, Feodora och Ubuntu m.fl till varandra? vad är vad?

 

3. I vilken grad är alla linuxprogram kompatibla med alla olika begrepp i föregående fråga?

 

Tackar på förhand!

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. För att starta något i terminalen med "root"-rättigheter (fulla rättigheter) skriver du "sudo" före kommandot, t ex:

sudo apt-get update

När du får frågan om lösenord så är det lösenordet till ditt eget inloggningskonto du ska ange. Frågan är till för att säkerställa att det är du som sitter vid datorn och inte ditt barn eller din kollega.

 

2. Linux är kärnan, mest centrala delen, i operativsystemet.

Gnome och KDE är exempel på användargränssnitt.

Debian, Ubuntu, Kubuntu och Fedora är distributioner, som består av operativsystem, användargränssnitt och program.

 

Tillägg:

Ubuntu Guide: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Natty

samt att googla på: Ubuntu tutorials

ger en hel del bra länkar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Ubuntu saknar som standard lösenord för root-kontot (superuser). För att köra ett kommando med rooträttigheter används sudo såsom Cecilia skriver. Endast användare som installerade Ubuntu kan använda sudo utan att filen /etc/sudoers redigeras med visudo eller användaren läggs till gruppen wheel. Det är möjligt att ge användare begränsade administrationsrättigheter, som t.ex att uppdatera program via pakethanteraren. Kommandot sudo su - gör dig till root.

 

Manualerna för programmen får du fram med kommandona: man programnamn eller info programnamn.

 

Alla linuxprogram är kompatibla med de olika distributionerna. Men det betyder inte att paket till en annan distribution alltid går att använda. Finns inte önskat program i den egna distributionens förråd så är det säkrast att kompilera själv från källkod, vilket dock kan ha ge problem med beroendena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...