Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp en NAS. IP-nummer?


3DArt

Rekommendera Poster

Två kommentarer till vad som sagts.

 

- Fast IP på NAS och router är att rekommendera just för att den är framtidssäker både vad det gäller strömavbrott och för dig att komma ihåg när du skall ansluta prylar till dit nät där du bara kan ange IP-adress.

 

- 192.168 är ett segment som är reserverat för lokala nätverk. Dessa finns därför inte ute på internet och krockar därför inte med interna adresser. Vad som står efter 192.168 kan du välja själv, men vanligen är det förvalt i routrar med .0.0 eller .1.1 för routern. Du bör se till att endast hålla dig till att ha olika värden i intervallet 0 - 255 för det sista av de fyra blocken om du inte skall få problem med nätmasken.

 

// Dick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon känner till en "workaround/hacks" som är lätt att genomföra och inte riskerar att förstöra något tar jag tacksamt emot tips. men mitt förstånd säger att det nog är bäst att låta bli. När man tänker på mina begränsade kunskaper.

 

Jag vet hur man gör - men tror ärligt talat inte det är ngt du skall ge dig på. :rolleyes:

 

Jag har säkert frågat det tidigare men hittar det inte nu. Om jag får en extern hårddisk på 1TB fylld med ganska stora filer (mkv-filmer). Hur lång tid tar det att kopiera över det innehållet till min NAS? Bara på ett ungefär, så att jag vet om det blir klart över natten eller om det tar veckor. Och det bästa är väl att koppla in den externa hårddisken direkt i NAS:ens USB-port? Eller finns det snabbare alternativ?

 

Vanlig USB (v2.0) brukar ge ca 20-25MB/s -vilket isf skulle innebära 1Milj MB/20 = 50.000 sek = ca 14h. Sannolikt inte under 10h eller över 20... :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...