Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sätta upp en NAS. IP-nummer?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla! Jag håller just på att installera min nya NAS. En Qnap TS-412 med 4 x 2TB Seagatediskar och har just kommit till steg 4 och där har jag två val och jag har inte en aning om vilket jag ska välja.

 

Val 1: Erhåll TCP/IP-inställningar automatiskt via DHCP

Val 2: Använd följande inställningar. Och där står följande IP-adress: 169.254.100.100, Standard nätbrygga har exakt samma värden. Sen har vi Nätmask:255.255.0.0.

 

Primär DNS Server och Sekundär DNS Server har båda: 0.0.0.0

 

Det står längst ner:

Tips: Om du inte behöver specifivera IP-nätbrygga, skriv in "0.0.0.0". För att använda en fast IP, skriv in riktig DNS server-IP. Annars kan inte NAS synkronisera servertiden med NTP-servern eller skicka e-postvarningar.

 

Det här säger mig absolut ingenting och ska jag välja själv får det bli en chansning. 50% chans att det blir rätt. Någon som orkar hjälpa mig. Jag är evigt tacksam om någon kan berätta vad jag ska välja.

 

Min hemmabioreceiver har tex följande IP-nummer: 192.168.1.7 Så om NAS:en ska ha ett statiskt IP-nummer borde det väl vara något liknande. Eller tänker jag fel? Jag låter dator, NAS och allt stå tills förhoppningsvis någon kan tala om hur jag ska göra

 

Mycket tacksam för hjälp!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Du kan lugnt använda alternativ 1. Du tycks ha en router i ditt nätverk som hanterar utdelning av ip-adresser.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Du kan lugnt använda alternativ 1. Du tycks ha en router i ditt nätverk som hanterar utdelning av ip-adresser.

/// Jari

 

Nja - sant med viss reservation.

 

1) Det fungerar med DHCP-tilldelad IP på vilken utrustning som helst.

2) Anledningen till att man dock ändå väljer att sätta fast IP på servrar, NAS, printrar, access-punkter, osv (o i praktiken endast använder DHCP till klienterna, dvs PCs) är att per definition kan då dessa komma att byta IP vid urkoppling, avstängning, strömavbrott, osv. Vilket kan få konsekvenser när utrustningen i LANet behöver kommunicera... tex om du i din receiver anger addressen till NASen till den addressen den fått via DHCP - vi säger 192.168.1.50 så kan det sluta fungera om NASen bootar om och tar IP 192.168.1.49 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, eftersom du redan har en enhet "hemmabiorecivern" som fått ett IP-nummer, så kan du lugnt låta din NAS också få ett med automatik, välj val nr 1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt snabba svar Jari, det uppskattas verkligen. Jag var lite stressad när jag skrev inlägget. Men det stämmer, jag har en router (Netgear N600 Wireless Dual Band Gigabite Router WNDR3700) till vilken NAS:en och en massa andra prylar är inkopplade. Så här ser det ut i dagsläget

 

192.168.1.5 IPHONE

192.168.1.4 IPAD

192.168.1.2 STATIONÄR DATOR

192.168.1.8 SKRIVARE

192.168.1.6 NETBOOK

192.168.1.7 SR7005 (receiver)

192.168.1.10 MC200 (musikserver, Meridian Media Core 200)

192.168.1.9 UD7006 (BluRay-spelare)

 

Ska inte NAS:en tilldelas ett liknande IP-nummer, tex: 192.168.1.3? Jag trodde att det skulle vara så. Men du menar att jag ska köra med: "Erhåll TCP/IP-inställningar automatiskt via DHCP". Är det korrekt uppfattat?

 

Tack än en gång för ditt snabba svar. Jag är totalanalfabet då det gäller datorer och nätverk så jag tvivlar på att det här kommer att sluta bra. Hade dessutom tänkt köra diskarna i RAID5 och det har jag inte en aning om hur man får till.

 

Men jag får ta en sak i taget och hoppas på det bästa. Tur att detta forum finns och framför allt, tur att medlemmar som Jari finns.

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Laso och Joe också! Ni måste ha skrivit era svar samtidigt som jag skrev mitt andra inlägg. Men självklart är jag tacksam även för era svar. Dock blir jag lite fundersam då ni verkar ha lite olika åsikter. Någon som vet säkert, ska jag välja alternativ 1 eller 2?

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Använd alternativ 1. Har själv en nas från LG jag satte upp under hösten 2010 med inställningen "erhåll tcpip inställningar automatiskt via DHCP". Har startat om den ett antal gånger. Har bytt router ett par gånger, kör nu på en Linksys WRT160NL flashad till dd-wrt. Har aldrig haft problem med återanslutning av nasen till datorerna i mitt nätverk med 2 pc som kör winxp, 1 pc med Ubuntu 11.04, 1 laptop med Ubuntu 10.04 samt en laptop med win 7. Har inte använt mig mig av nasens ip-adress vid konfigurering av anslutning av nasen till datorerna utan använt mig av namnet jag tilldelat nasen. Samma gäller för skrivaren som finns i nätverket, den ansluts med hjälp av namnet. Har aldrig haft problem med återanslutning av dessa efter omstarter eller efter strömavbrott.

// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vanligaste är att man låter DHCP tilldela IP-nummer för varje enhet, men joe har också rätt, om man kanske har någon enhet som möjligen får ett nytt IP tilldelat utan en egen kontroll, men tror det nog är mest personer som vet lite mer om nätverk som håller på med val 2, eftersom det ändå kräver ändring av nätverksinställningar för varje enhet.

 

Men det är sällsynt att det blir något problem med sådant, jag har i mitt nätverk enbart, "som idag består av ca 6 st enheter plus router och flera switchar enligt val 1," och jag bor där ett strömavbrott, både korta men även något längre, inte är ovanligt.

 

Jag har aldrig haft några problem med att någon enhet krånglat, visst har någon/några enheter får ibland nya ip-adresser, men bara när routern gått ner en längre tid "minst ett par timmar", aldrig annars.

 

Så jag påstår att du kan använda val 1 utan problem för ditt nätverk.

Men sen som sagt, så kan man givetvis diskutera detta hur på olika sätt, för och nackdelar.

Men visst, kör enligt val 2, men var beredd på någon upp till några timmars "beror på hur van du är med nätverk", avstressande manuella konfigurationer för varje enhet, tills du märker att allt fungerar som du vill.

 

Valet är ditt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Laso och Joe också! Ni måste ha skrivit era svar samtidigt som jag skrev mitt andra inlägg. Men självklart är jag tacksam även för era svar. Dock blir jag lite fundersam då ni verkar ha lite olika åsikter. Någon som vet säkert, ska jag välja alternativ 1 eller 2?

 

Tack! // Lars

 

Det finns inget rätt o fel. DHCP är plug&play o funkar för det mesta. Manuell IP på utvalda enheter funkar alltid, garanterat - men kräver som noterats liten konfig av de enheter som skall ha det - men det är knappast timmmar av konfig vi pratar om - det är 4-5 värden som skall fyllas i....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Än en gång tack för era svar. Jag kör på val 1: "Erhåll TCP/IP-inställningar automatiskt via DHCP". Och håller just nu på att "Initialisera hårddisken" vad det nu betyder. Det var löjligt lätt att få den att arbeta i RAID5. Det fanns lite olika alternativ att välja på men RAID5 var förvalt. Det är väl det vanligaste alternativet när man kör på 4 diskar.

 

Men anledningen till att jag var tveksam var att alla andra enheter som är anslutna till routern, trådbundet eller trådlöst, har en IP-adress enligt följande: 192.168.1.X. Jag har väl lite svårt att begripa varför inte NAS:en ska ha en adress enligt samma system. Eller kommer den att tilldelas en sådan adress automatiskt? Men efter att läst de sista raderna i Lasos inlägg är det ett lätt val att välja alternativ 1!

 

Har ni några andra tips på vad man ska tänka på när man sätter upp en NAS? Finns det några klassiska nybörjarfel som jag bör undvika? Jag vet egentligen väldigt lite om NAS. Jag ska bara ha den till att lagra film, och lite backup, som jag sedan spelar upp via en Boxee till min TV. Ännu en grej som ska anslutas och få ordning på. Som sagt, tur att det finns forum som detta och folk som tar sig tid att svara. Även på frågor som kanska är löjligt enkla för de flesta men jättesvåra för en nybörjare.

 

Tack ska ni ha för att ni tar er tid att svara, det uppskattas verkligen.

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Skulle du eller dina andra enheter uppleva problem med ip-adress till nasen kan du alltid reservera den adress som tilldelats av routern genom att sätta lånetiden till att aldrig gå ut. Ett alternativ till "fast" ip-adress som konfigureras i routern.

/// Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- men det är knappast timmmar av konfig vi pratar om - det är 4-5 värden som skall fyllas i....

 

Jag tog kanske till lite, men är man helt ovan och ska göra manövern, så kan det ta lite extra tid, speciellt om man gör något fel, och ska felsöka. och hitta felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak man kan göra, att få lite struktur, är att dela upp sina enheter lite.

 

Och nu pratar jag om detta med IP-nummer.

 

IP-standarden för ett normalt hemma-nät, är ju

 

192.168.0.100-255

 

som man normalt då låter DHCP välja ett nummer.

 

Men man kan faktiskt även dela upp sina enheter på t.ex. följande sätt

 

Datorerna lägger man på 100-serien

192.168.0.100-255

 

Skrivare på 200-serien

192.168.0.200-255

 

Spel-konsoler på 300-serien

192.168.0.300-255

 

Man kan även fortsätta med 400, 500 osv.

 

Detta förutsätter dock att man väljer att ha fasta IP-nummer, alltså val 2 i trådens utgångsfråga.

Men det kräver att man har full koll på vad man gör och att man gör en skiss/plan på hur ens nätverk ser ut, det är ungefär så som nätverksteknikerna planerar t.ex. företaget nätverk, när det kanske handlar om 50 enheter eller fler, underlättar mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivare på 200-serien

192.168.0.200-299

 

Spel-konsoler på 300-serien

192.168.0.300-399

 

Man kan även fortsätta med 400, 500 osv.

 

Håller med om tanken - men varje del (sk oktett) av IP-adressen kan inte gå över talet 255 (detta då det är 8 bitar och 2^8=256 - talen 0-255).

 

Jag har gjort så här:

 

1-50 Fasta IP

51-254 DHCP (ställs in i routern)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om tanken - men varje del (sk oktett) av IP-adressen kan inte gå över talet 255 (detta då det är 8 bitar och 2^8=256 - talen 0-255).

 

Helt rätt, fingrarna gick lite fort där.

 

Man kan också köra med följande serie.

 

192.168.1.100-255

192.168.1.200-255

osv.

 

När man nu ändå hamnar lite ot, så kan man ju tillägga, att man kan köra allt mellan

 

192.168.0.0 - 192.168.255.255

 

Men det blir intressant när ipv6 kommer på allvar med 128 bitar och 8 grupper.

Men detta är ju på lite högre nivå, kräver planering

 

Men 3DArt verkar ju redan ha bestämt sig ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en intressant diskussion. Mina IP-nummer börjar dock på 192.168.1.1 och fortsätter sedan med 192.168.1.2 osv. Alltså inte 192.168.0.100 och uppåt. Någon som har kommentarer kring detta?

 

Sedan undrar jag hur jag ska göra med NAS:en. Ska jag ta för vana att stänga av den varje kväll innan jag går och lägger mig eller är det bättre att låta den stå på 24/7?

 

Jag brukar försöka stänga av min stationära dator eller åtminstone ställa den i viloläge, om jag inte har någon viktig nedladdning på gång, det sista jag gör på kvällen.

 

Slutligen undrar jag, känner någon av er till något program som man kan använda för att kommunicera med NAS:en på ett mera utforskarliknande sätt. Alltså inte vara tvungen att kommunicera med den via webläsaren. Det känns lite ovant och klumpigt. Men det kanske är en vanesak.

 

Tack i alla fall för ert intresse och engagemang angående min fråga!

 

mvh//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NAS:en har Samba installerat. Samba fungerar som Windows fildelning. Det skall gå att montera NAS:ens filsystem i datorn så att det får en enhetsbokstav. För administration av NAS:en kan du använda SSH.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för en intressant diskussion. Mina IP-nummer börjar dock på 192.168.1.1 och fortsätter sedan med 192.168.1.2 osv. Alltså inte 192.168.0.100 och uppåt. Någon som har kommentarer kring detta?

192.168.0.x samt 192.168.1.x är de vanligast IP-subnäten som användes i hemma/soho-routrar. Har ingen betydelse vilken serie man använder. Din router avgör.

 

Sedan undrar jag hur jag ska göra med NAS:en. Ska jag ta för vana att stänga av den varje kväll innan jag går och lägger mig eller är det bättre att låta den stå på 24/7?

Kolla energisparläge-inställningarna i NASen. Brukar gå att reglera hur den skall spinna ner diskarna o gå i viloläge, etc. Min Qnap står på 24/7 (o vilar när ingen använder den)

 

Slutligen undrar jag, känner någon av er till något program som man kan använda för att kommunicera med NAS:en på ett mera utforskarliknande sätt. Alltså inte vara tvungen att kommunicera med den via webläsaren. Det känns lite ovant och klumpigt. Men det kanske är en vanesak.

 

Du kan använda utforskaren. Skriv i kör.fältet \\192.168.1.x (dvs NASens IP-adress). Dur får då troligen upp inloggningsrutan. Logga in o du har NASen via utfoskaren. Funkar det bra kan du göra en (eller flera) permanenta mappningar till den. ("mappa nätverksenhet").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar. Jag skrev in \\192.168.1.11 i utforskaren och "kom in i" NAS:en. Precis vad jag ville, tack för tipset! Men vad betyder "mappa nätverksenhet"? Har sökt på det lite men tror inte att jag förstår riktigt. Är det att skapa en permanent länkning till NAS:en i utforskaren? Eller något liknande? Och hur gör man när man mappar en nätverksenhet?

 

Fagerja, jag är väldigt okunnig vad det gäller datorer i allmänhet och nätverk i synnerhet. Har du lust att förklara det lite enklare vore jag tacksam. På en femårings nivå vore nog passande ;-)

 

Tack!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tackar. Jag skrev in \\192.168.1.11 i utforskaren och "kom in i" NAS:en. Precis vad jag ville, tack för tipset! Men vad betyder "mappa nätverksenhet"? Har sökt på det lite men tror inte att jag förstår riktigt. Är det att skapa en permanent länkning till NAS:en i utforskaren? Eller något liknande? Och hur gör man när man mappar en nätverksenhet?

 

Precis - en permanent mappning. I XP under verktyg/tools - mappa enhet o sedan skriver du precis samma sak där. (I Win7 ligger det direkt i menyn - mappa nätverksenhet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Sedan undrar jag hur jag ska göra med NAS:en. Ska jag ta för vana att stänga av den varje kväll innan jag går och lägger mig eller är det bättre att låta den stå på 24/7?

 

En NAS är ju egentligen som en liten server, och en server är normalt byggd för att kunna stå på dygnet runt, men självklart så kan det vara vettigt att utnyttja energisparläget, och låta den vila när den inte används, eftersom en liten NAS hemma inte används ständigt.

 

Jag brukar försöka stänga av min stationära dator eller åtminstone ställa den i viloläge, om jag inte har någon viktig nedladdning på gång, det sista jag gör på kvällen.

 

Inte fel tänkt.

 

Slutligen undrar jag, känner någon av er till något program som man kan använda för att kommunicera med NAS:en på ett mera utforskarliknande sätt. Alltså inte vara tvungen att kommunicera med den via webläsaren. Det känns lite ovant och klumpigt. Men det kanske är en vanesak.

 

Du har fått fler bra svar på detta.

 

Tack i alla fall för ert intresse och engagemang angående min fråga!

 

Det är det som eforum är till för bl.a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer att mappa \\192.168.1.11 men det går inte. Går jag däremot ned ett steg i trädstrukturen till tex \\192.168.1.11\Download eller \\TOWNES-NAS\Download så går det utmärkt (jag kallar min NAS för Townes-NAS).

 

Jag har 7 befintliga mappar i min NAS. Ska jag behöva mappa alla dem var för sig? Blir ju lite rörigt i utforskaren. Det går inte att mappa bara huvudenheten, alltså \\192.168.1.11? Hade ju varit mycket smidigare. Men jag kanske inte behöver välja att mappa alla mappar utan bara de viktigaste. Vad tycker ni?

 

Men jag är väldigt glad att jag lyckats sätta upp en NAS på egen hand, det trodde jag aldrig. Givetvis hade jag aldrig haft en chans att klara det utan er hjälp. Så tusen tack Laso och alla ni andra. Jag är väldigt tacksam för er hjälp (tyvärr får jag inte dela ut fler poäng av någon anledning). Men jag är naturligtvis lika tacksam ändå!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Helt rätt, fingrarna gick lite fort där.

 

Man kan också köra med följande serie.

 

192.168.1.100-255

192.168.1.200-255

osv.

 

När man nu ändå hamnar lite ot, så kan man ju tillägga, att man kan köra allt mellan

 

192.168.0.0 - 192.168.255.255

 

Men det blir intressant när ipv6 kommer på allvar med 128 bitar och 8 grupper.

Men detta är ju på lite högre nivå, kräver planering

 

Men 3DArt verkar ju redan ha bestämt sig ändå.

 

Hejsan!

 

1. Dina nät som du har skrivit överlappar varandra:

192.168.1.100-255

192.168.1.200-255

 

2. Angående IPv6 så krävs inte mer planering än IPv4!! De har 128bitar istället för 32 och det är hex istället för bin men annars är det inga problem! Du kommer ha en router som delar ut "Sitelocal" adresser istället för dina vanliga private adresser!

 

// Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag väljer att mappa \\192.168.1.11 men det går inte. Går jag däremot ned ett steg i trädstrukturen till tex \\192.168.1.11\Download eller \\TOWNES-NAS\Download så går det utmärkt (jag kallar min NAS för Townes-NAS).

 

Jag har 7 befintliga mappar i min NAS. Ska jag behöva mappa alla dem var för sig? Blir ju lite rörigt i utforskaren. Det går inte att mappa bara huvudenheten, alltså \\192.168.1.11? Hade ju varit mycket smidigare. Men jag kanske inte behöver välja att mappa alla mappar utan bara de viktigaste. Vad tycker ni?

 

 

Det går tyvärr inte per default att mappa "root" på NASen. Det finns workaround/hacks för att fixa det - men jag rek nog att du ist bara mappar upp de viktigaste mapparna/sharen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, det var det jag tänkte. Jag får ta och mappa upp de viktigaste mapparna till att börja med. Synd att det inte går att mappa rooten på NAS:en, hade varit väldigt smidigt. Märkligt att den funktionen saknas. Men det är som det är.

 

Om någon känner till en "workaround/hacks" som är lätt att genomföra och inte riskerar att förstöra något tar jag tacksamt emot tips. men mitt förstånd säger att det nog är bäst att låta bli. När man tänker på mina begränsade kunskaper.

 

Jag lär ha fullt upp under min återstående semester att få ordning på NAS:en och lära mig de viktigaste funktionerna. Det finns säkert ett femtiotal inställningsappar, eller vad man ska kalla det. Allt från "General Settings" till "Resource Monitor". Så jag lär ha att göra.

 

Jag har säkert frågat det tidigare men hittar det inte nu. Om jag får en extern hårddisk på 1TB fylld med ganska stora filer (mkv-filmer). Hur lång tid tar det att kopiera över det innehållet till min NAS? Bara på ett ungefär, så att jag vet om det blir klart över natten eller om det tar veckor. Och det bästa är väl att koppla in den externa hårddisken direkt i NAS:ens USB-port? Eller finns det snabbare alternativ?

 

Tack!

 

// Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...