Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Högt fysiskt minne


GalneGunnar

Rekommendera Poster

Hej! Mitt problem handlar alltså om att det fysiska minnet är nästan fullt, fast jag inte kört ett enda program.

 

Både min laptop(win7 2gb ram) och stationära (win 7 4gb ram) rullade kanon bra, låg runt 0-15% cpu-användning, inget högt värde av fysiskt minne.

 

Idag tog jag upp aktivitetshanteraren och såg att det fysiska minnet låg på 50% på laptopen.

Bestämde mig då för att kolla stationära, det låg den på 24%.

Inget program igång på datorerna, valde då att googla ett tag, utan resultat.

Tidigare låg det fysiska minnet runt 0% på båda datorerna när program var öppna.

 

Har nu formaterat datorerna, det är fortfarande lika.

Förstår inte varför det fysiska minnet är högt när inget program är igång.

Om jag öppnar ett program på någon av datorerna så dubblas det tidigare värdet av fysiska minnet.

 

 

Vet någon hur jag kan åtgärda detta problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du det beror på dels hur mycket primärminne som är installerat på dom båda maskinerna.

 

Och vilket operativsystem samt program och tjänster som laddas vid uppstart på dom båda maskinerna och där lär det väl också skilja.

 

2GB primärminne och Windows 7 är för lite för att dessutom kunna köra tyngre applikationer och då får växlingsfilen på hårddisken arbeta hårt eftersom primärminnet ibland inte räcker till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör enbart ett program på laptopen(ett spel). Har aldrig legat över 5% fysiskt minne.

Spelet är väldigt klent.

 

På den stationära datorn upplever jag stora prestandabrister nu när fysiska minnet är högt.

 

 

Du svarar tyvärr inte på min fråga.

 

Primärminne är följande:

RAM

Cacheminne

ROM

Som du kan se i mitt första inlägg så nämns det hur mycket minne jag har.

 

 

 

Finns det något sätt ett få det fysiska minne till 0% igen? Nu pratar jag om den stationära datorn.

Eftersom datorn inte verkar tömma det primärminnet vid omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att nämna, fysiska minnet flyger upp till 100% när jag ska titta på film, vilket skapar hög cpuanvändning och lagg.

 

Har resetat bios och cmos på min stationära dator, har ett MSI-moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Kör enbart ett program på laptopen(ett spel). Har aldrig legat över 5% fysiskt minne.

Spelet är väldigt klent.

 

På den stationära datorn upplever jag stora prestandabrister nu när fysiska minnet är högt.

 

 

Du svarar tyvärr inte på min fråga.

 

Primärminne är följande:

RAM

Cacheminne

ROM

Som du kan se i mitt första inlägg så nämns det hur mycket minne jag har.

 

 

 

Finns det något sätt ett få det fysiska minne till 0% igen? Nu pratar jag om den stationära datorn.

Eftersom datorn inte verkar tömma det primärminnet vid omstart.

RAM heter det egentligen inte på en modern dator om man skall vara petnoga utan Primärminne. Men visst RAM är Ok.

Alla övriga minnen är internminnen.

 

Få det fysiska minnet till 0% ??

Helt omöjligt.

 

Exakt vad menar du med "fysiska minnet fullt"?

Är det minnesanvändningen i Aktivitetshanteraren > Prestanda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte en sådan bra koll på detta.

 

Sedan jag började uppleva problem trodde jag att det fysiska minnet var orsaken.

Efter lite läsning så har jag fått uppfattningen av att det fysiska minnet skall vara högt? Uppemot 100%, stämmer det?

 

Hade som sagt inga problem alls tidigare, något gör att jag skyller på det fysiska minnet utan att ha någon koll på vad det egentligen är.

 

Nu när jag t.ex. skall öppna en mapp tar det ca 1-3 sekunder extra än tidigare, att komprimera en fil tar ännu längre tid än tidigare.

Denna lista kan göras lång.

 

Försöker förstå vad problemet kan vara.

 

edit: Får nu också CPU-spikes, det vill säga att den kan flyga upp till 50% utan att någon specifik process är boven.

BIOS tar dessutom inte emot mina ändring, t.ex. klockar processorn i bios till 3.1 GHz(standard 3.0 GHz).

 

I bios står det klart och tydligt 3102, men när man sedan startar datorn står det fortfarande 3.0 GHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Efter lite läsning så har jag fått uppfattningen av att det fysiska minnet skall vara högt? Uppemot 100%, stämmer det?

Har fortfarande svårt att förstå vad du menar - kanske jag som är trött (hehe)?;)

 

Gör så här:

Öppna Resursövervakaren genom att:

Start > i sökfältet skriv resurs > välj i listan som kommer upp Resursövervakaren > välj fliken Minne => så kommer följande bild upp och du kan då se det inringade.

 

Vad står det hos dig?

 

post-73434-0-99629200-1312653820_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Jag lägger upp bilden:

 

post-73434-0-55173300-1312654441_thumb.jpg

 

Ser helt normalt ut vad jag kan se.

Du kör på Windows 7 32 bitar och då kan operativsystemet inte använda mer än c:a 3GB av totalt 4GB installerat RAM.

 

Det används c:a 1,1GB (operativsystemet, antivirus, etc) och tillgängligt är då c:a 1,8GB för program etc.

Visserligen Cache lagrat är c:a 1,9GB

 

Däremot är jag osäker på grafen på hårda fel/sek som verkar vara hög?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårda fel i det här sammanhanget är ungefär hur mycket som måste läsas in från hårddisken för att det inte finns i RAM-minnet, enkelt uttryckt. Det är normalt att det är en hög siffra t ex när man startar ett program. Man kan ju se att det bara är mycket hårda fel/sekund under ett kort tag och sedan går det ner på ett lågt värde igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hårda fel i det här sammanhanget är ungefär hur mycket som måste läsas in från hårddisken för att det inte finns i RAM-minnet, enkelt uttryckt. Det är normalt att det är en hög siffra t ex när man startar ett program. Man kan ju se att det bara är mycket hårda fel/sekund under ett kort tag och sedan går det ner på ett lågt värde igen.

Ok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...