Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder försvinner efter "rotering"


Akkis

Rekommendera Poster

Windows 7 Professional 64 bitar ger problem vid bildhanteringen. När jag laddar in bilder från min Canon 550D får jag problem med "högställda bilder" dvs bilder som behöver roteras i något läge. Canon importprogram "EOS Utility" läger upp dom korrekt dvs roterar högställda bilder så att de visas korrekt i programmet för import men efter densamma ligger de 90 grader fel igen. Tittar jag på bilderna via Utforskaren eller Windows Photo Gallery så visas de felaktigt, försöker jag rotera dem i dessa program så roteras de men försvinner samtidigt helt... förbluffande!

Vad kan jag göra för att få rätt på detta? Enda sättet att få rätt på en bild är att läsa in den i ett BMP ritprogram, vrida den där och spara ner den som en ny bild.

 

mvh

Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag använder inte Canon själv. Antagligen visar "EOS Utility" bilderna enligt lägesinformationen i bilderna. Det gör att de lagrade bilderna inte ändrats vid laddningen, och andra program visar dem "fel".

Är det bilder i JPG-format kan du använda IrfanView för att utan kvalitetsförlust rotera bilderna.

 

Ett tips bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 Professional 64 bitar ger problem vid bildhanteringen. När jag laddar in bilder från min Canon 550D får jag problem med "högställda bilder" dvs bilder som behöver roteras i något läge. Canon importprogram "EOS Utility" läger upp dom korrekt dvs roterar högställda bilder så att de visas korrekt i programmet för import men efter densamma ligger de 90 grader fel igen. Tittar jag på bilderna via Utforskaren eller Windows Photo Gallery så visas de felaktigt, försöker jag rotera dem i dessa program så roteras de men försvinner samtidigt helt... förbluffande!

Vad kan jag göra för att få rätt på detta? Enda sättet att få rätt på en bild är att läsa in den i ett BMP ritprogram, vrida den där och spara ner den som en ny bild.

 

mvh

Åke

 

Det är inget fel du råkat ut för, tyvärr helt normalt.

Och det ska inte ha någon betydelse att du använder Windows 7 Pro.

Jag tolkar ditt "problem" såhär.

 

När du kopplar din kamera till datorn och väljer att i EOS Utility göra ditt val att direkt ladda ner bilderna, eller att välja ut bilder, och därefter ladda ner till bestämd mapp, så långt allt okej?

 

Sedan när Digital Photo Professional öppnar efter importen av bilderna, så borde dom visas korrekt?

För både kameran och bildprogrammen vrider bilderna rätt, antar att du har en Canonkamera eftersom du har dessa program?

 

När du sedan återigen öppnar dom i t.ex utforskaren, så visas högställda bilder "fel", om du då roterar bilden rätt, och klickar på nästa bild, så ska du kunna/hinna se att roteringen av bilden sparas, så att nästa gång du öppnar utforskaren och du tittar på samma bild i samma mapp, ska bildens position vara sparad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt Du skriver Laso stämmer fram till sista stycket, bilden roterar på kommando i tex utforskaren men är kort därefter "borta" dvs jag ser den inte då eller senare. Försöker jag dock spara bilden på nytt under samma namn (felroterad) så varnar Utforskaren för att bilden redan finns...helt sjukt. Formatfel efter rotering som Utforskaren inte kan visa? Testade nu igen, precis så här är det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om du använder Windows 7 fotovisare och roterar bilden och sedan stänger programmet så kommer den ihåg denna ändring. Det är den som öppnas hos mig när jag väljer Förhandsgranska från Utforskaren alltså dubbelklickar på bilden.

 

Men det kan vara bättre att först spara bilden som en kopia och sedan rotera bilden.

Windows fotovisare > Arkiv > Skapa en kopia > skriv ett nytt namn eller lägg till en siffra > Spara > Rotera bilden och stäng.

 

Ett riktigt bild-redigeringsprogram är bättre att rotera bilderna i som redan påpekats för att inte förlora något i bilden. Fast jag tror att just fotovisaren är rätt bra på detta.

 

Utforskaren har jag aldrig provat att rotera bilderna med.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt Du skriver Laso stämmer fram till sista stycket, bilden roterar på kommando i tex utforskaren men är kort därefter "borta" dvs jag ser den inte då eller senare. Försöker jag dock spara bilden på nytt under samma namn (felroterad) så varnar Utforskaren för att bilden redan finns...helt sjukt. Formatfel efter rotering som Utforskaren inte kan visa? Testade nu igen, precis så här är det!

 

Låter skumt, har nu försökt att "tvinga" fram ditt fel, men naturligtvis går inte detta.

Kör själv inte med utforskaren på något sätt för att titta på bilder.

 

Använder ibland också EOS Utility för att importera mina bilder till hårddisk, men oftast använder jag ett specifikt bildbehandlingsprogram, för att göra allting, och då stoppar jag in mitt minneskort direkt i datorn, och via det program som jag normalt jobbar med "Lightroom", importerar/lägger jag in bilderna på hårddisken, så jag får aldrig dessa "problem" du upplever nu.

 

Har tyvärr inga bra svar på varför det blir som du beskriver, hittar inte heller några inställningar i utforskaren eller i Windows 7 fotovisare, som kan ha med "problemet" att göra.

När du tittar på själva bildfilerna på hårddisken, hoppas jag att dom ser helt normala ut?

Och antar att du då också kan öppna bilderna helt normalt, och att filnamnet på bilden/bilderna ser rätt ut.

 

Mitt tips är också att du försöker att använda något annat bildprogram, när du jobbar med dina bilder, även om det kan kännas enklare att använda utforskaren när du vill titta på en enstaka bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr händer precis samma sak i Windows Live Photo Gallery, bilden försvinner, dom är numrerade så jag vet att det är så. Jätteskumt. :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Blev nyligen helt förskräkt, importerade alla mina 2000 bilder från semestern i Australien, har suttit och gallrat och roterat felvända bilder och nu var helt plötsligt hundratals bilder borta!

En googling ledde mig till denna tråden. Inlägget om att utforskaren säger att bilderna redan finns när man försöker lägga in dem igen ledde mig till funderingen att de kanske blivit dolda av någon anledning. Testade därför att visa dolda filer i mappen. Mycket riktigt, alla bilder som jag roterat är numera dolda av någon obegriplig anledning!

 

Med andra ord, bilderna är inte borta! Bara dolda.

Har ingen aning om varför detta händer, men har alltså glädjen att presentera en räddning för alla som, liksom jag, trott att massa bilder för evigt gått förlorade :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev nyligen helt förskräkt, importerade alla mina 2000 bilder från semestern i Australien, har suttit och gallrat och roterat felvända bilder och nu var helt plötsligt hundratals bilder borta!

En googling ledde mig till denna tråden. Inlägget om att utforskaren säger att bilderna redan finns när man försöker lägga in dem igen ledde mig till funderingen att de kanske blivit dolda av någon anledning. Testade därför att visa dolda filer i mappen. Mycket riktigt, alla bilder som jag roterat är numera dolda av någon obegriplig anledning!

 

Med andra ord, bilderna är inte borta! Bara dolda.

Har ingen aning om varför detta händer, men har alltså glädjen att presentera en räddning för alla som, liksom jag, trott att massa bilder för evigt gått förlorade :)

 

Hej och välkommen till eforum.

 

Möjligt att det är så, vi får se om det är en lösning för trådskaparen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...