Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur ansluter man en vanlig hårddisk?


3DArt

Rekommendera Poster

Hej alla!

 

Jag har precis köpt en ny hårddisk (2TB Samsung Ecogreen F4EG) som jag ska montera i min stationära dator. Jag köpte med en SATA-kabel men när jag öppnar chassit ser jag att varje hårddisk har två kablar anslutna. Dels SATA-kabeln som har en ca 1 cm bred kontakt och går till en SATA-kontakt på moderkortet. Har jag rätt så långt?

 

Men sedan så går det en seriell kabel till samtliga hårddiskar. Den går in i den första hårddisken och sedan vidare till den andra och där tar kabeln slut. Jag har för tillfället två vanliga hårddiskar och en SSD-enhet i min dator. Denna kabel går även till SSD-enheten men det är en separat kabel som inte hänger ihop med den förstnämnda. Kontakten till denna kabel är minst dubbelt så bred som SATA-kabelns, ungefär 2 cm bred. Den består av 5 ledare. Två svarta, en röd, en gul och en orange. På själva kontakten står det SATA.

 

Vad tusan är detta för kabel? Har den något med strömförsörjningen att göra. Verkar väl stor för det men det ser ut som om de går in i ett hål i nätaggregatet. Men vad heter denna kabel och vad är det jag ska köpa för något. Och hur ska jag ansluta den? Jag förstår ingenting.

 

Jag hittar ingenstans att ansluta kontakten. Befintliga kablar är som sagt seriella och går in i hårddisk ett och sedan går den vidare till hårddisk två. Men där tar den slut. Hur ska jag då kunna ansluta en hårddisk till. Fattar som sagt ingenting. Någon som är duktig på datorer och bor i Göteborg som vill tjäna en slant på att hjälpa mig? Jag menar allvar.

 

Mycket tacksam om någon kan hjälpa mig och berätta vad jag ska köpa och hur jag ska ansluta kabeln. Stort tack på förhand!

 

///Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Ja varje hårddisk har två kablar en är mycket riktigt SATA kabeln och kopplas till en ledig SATA port på moderkortet.

Så långt allt väl.:rolleyes:

 

Den andra kabeln är SATA strömförsörjingen till dina diskar och ja denna kabel är hopkopplad dock inte seriellt utan parallellt - även om kontakterna sitter på rad så är det samma 12V och 5V samt jord över hela linjen från nätaggregatet till förbrukarna- Alltså Ej seriellt utan som sagt parallellt kopplade.

Alla kontakterna har spänning och det spelar ingen roll hur många som är inkopplade så är det fortfarande samma spänning (förutsatt att nätaggregatet orkar mata vill säga).

Gul +12V // Röd +5V // Svart =Jord

Andra änden kommer från nätaggregatet.

 

Du behöver nog en sådan om du inte redan har en extra SATA powerkontakt (den svarta på bilden).Det beror på vad du i övrigt har för lediga kontakter från nätaggregatet som bör "hänga fritt" alltså inte kopplade.

 

Tex en sådan kanske (kan strömförsörja två SATA diskar).

Serial-ATA x2 strömadapter 12v 39:- på Inet

 

Den vita 4-pin Molex kontakten kopplas då till en ledig motsvarande av motsatt "kön" som kommer från nätaggregatet som du bör ha en extra av "hängande fritt" och oanvänd.

https://www.inet.se/...tromadapter-12v

 

post-73434-0-30108700-1312406512_thumb.png

 

Eller en sådan om avståndet inte räcker (finns längre och kortare).

NZXT Molex till 2st SATA 200mm, Vit - sleevad 109:- på Inet

https://www.inet.se/...0mm-vit-sleevad

 

[Edit] Finns alla varianter beroende på vad du har för typ av lediga kontakter och längden du behöver.

Men kolla först om du inte redan har en extra SATA powerkabel. Har du ett modulärt nätaggregat bör du ha extra strömkablar liggande som bara kopplas in på nätaggregatet.

En sådan kanske hängandes oanvänd i burken - SATA Power Connector:

post-73434-0-51631700-1312408120_thumb.png

 

Annan vinkel och fabrikat men samma SATA strömkontakt-standard:

 

post-73434-0-48345100-1312408533_thumb.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för ditt mycket grundliga och pedagogiska svar! Det uppskattas verkligen. Jag ska öppna chassit imorgon och kolla. Jag har en massa kablar liggandes i chassit som inte används, kanske någon av dem kan vara en strömkabel.

 

Men det jag tycker är märkligt är att det i nuläget går en kontakt från nätaggregatet in i hårddisk 1 och sedan fortsätter denna sladd vidare till hårddisk 2 där den tar slut. Det sitter alltså en kontakt mitt på kabeln och en kontakt i slutet av kabeln. Någon liknande kabel såg jag inte i datorn. Varför kunde det inte lika gärna suttit tex 6 kontakter på kabeln så att man kunde ansluta 6 hårddiskar smidigt och lätt?

 

Och ska det verkligen behövas 5 ledare för att strömförsörja en enkel hårddisk. Det tycker jag är märkligt. Men datorer är ju märkliga.

 

Jag kan inte öppna chassit nu, då väcker jag tjejen men jag ska kolla imorgon. Stort tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tack för poängen.:)

Kul att det uppskattas.

 

Varför kunde det inte lika gärna suttit tex 6 kontakter på kabeln så att man kunde ansluta 6 hårddiskar smidigt och lätt?

Det är olika.

Tex. så har jag på mitt Corsair HX750W (som är ett modulärt nätaggregat)

4 st. SATA strömkontakter på varje sådan kabel från nätaggregatet så jag kan försörja 4 st. SATA diskar eller DVD etc. med endast en kabel.

Och jag vet inte många sådana kablar med olika kontakter jag maximalt kan ha, men fler än jag behöver i nuläget. Resten ligger i en påse som följde med för ändamålet och påminner om en necessär.:D

 

Modulärt betyder förresten att bara dom modulerna eller strömkablarna man har behov av kopplas in på nätaggregatet för att minimera kabelhärvorna.

Rena skatbon hämmar ju luftgenomströmningen i chassit och därmed försämras kylningen.

 

För övrigt hittar du även dessa SATA ström adapter kablar på tex. Kjell & Company också.

Datorer & kringutrustning > Kablage, KVM > Internt strömkablage

Kostar inte mycket heller.

 

Förhoppningsvis har du redan det du behöver i burken.

 

Mvh

 

[Edit]Dom flesta datorbutiker har dessa, så det är kanske bara att ta den som ligger närmast.

Annars har du Inet länkar i mitt förra inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu öppnat chassit igen och jag har inga lediga vanliga strömförsörjningskablar till min hårddisk. Det kommer ut en massa kablar i en jäkla oordning från mitt nätaggregat och en av dessa kablar har tre kontakter på sig och går från hårddisk 1 till hårddisk 2 och slutligen till hårddisk 3 där den tar slut. Några fler sådana kablar hittar jag inte i chassit. Och jag har verkligen kollat varenda kabel. Så här ser det ut: http://laddauppbilder.se/?di=10131248060416

 

Jag har däremot en massa andra kablar men där ser kontakterna helt annorlunda ut. Det är en rektangulär kontakt med fyra runda hål i. Så här ser de ut: http://laddauppbilder.se/?di=313124810536

 

Vad är det för kabel på den nedersta bilden? Har sex lediga sådana kontakter. Är det någon sorts strömkabel och kan man i så fall köpa en adapter att sätta på så att det går att strömförsörja hårddisken? Vore ju väldigt tråkigt om jag inte kan använda min nya hårddisk. Men så illa kan det bara inte vara på en ny dator. Köpte den i oktober förra året och ni kan se vad den innehåller i min signatur.

 

Om du eller någon annan talar om vad jag ska köpa och gärna bifogar en direktlänk är jag mycket tacksam. Kanske en Serial-ATA x2 strömadapter skulle funka? Jag tar mycket tacksamt emot all hjälp jag kan få för jag klarar inte det här själv.

 

Än en gång, tack för din hjälp. Det är personer som du som håller forum som det här levande och meningsfulla att besöka. Jag är okunnig då det gäller datorer och många tycker säkert att frågan är löjligt enkel och bryr sig inte ens om att svara. Men alla som har en dator kan ju inte vara datorexperter och det är ju en kontinuerlig process att lära sig mer hela tiden.

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och tack igen för poängen och för berömmet.

Faktum är ju att vi alla lär oss något under resans gång när vi håller på - inte enbart trådskaparen.

 

Ok då skall vi se...

 

post-73434-0-04984100-1312483412_thumb.jpg

Bilden föreställer 2 st. 4-pin Molex strömkontakter för hårddisk eller DVD brännare/läsare.

Precis vad jag menade med:

Den vita 4-pin Molex kontakten kopplas då till en ledig motsvarande av motsatt "kön" som kommer från nätaggregatet som du bör ha en extra av "hängande fritt" och oanvänd.

 

Och eftersom du har ett flertal sådana så kan du köpa en liknande denna:

Serial-ATA x2 strömadapter 12V 39:- på Inet

https://www.inet.se/...tromadapter-12v

Översta bilden i mitt första inlägg visar just en sådan samt hur du skall ansluta.

Sitter dessa i närheten av diskarna så räcker denna strömadapter till.

 

Men om längden inte räcker på denna så köp en med längre kabel

Ex. NZXT Molex till 2st SATA 200mm - sleevad 99:- på Inet

https://www.inet.se/...a-200mm-sleevad

 

Här finns hela listan: https://www.inet.se/...47/stromadapter

 

Du bor i Götet?

I såfall finns Inet där, men föredrar du någon annan butik istället så säg vilken eller dess webb länk?

 

Köper du fel så är det inte hela världen. Dessa borde ju gå att få på öppet köp.

Kjell & Company tillämpar i varje fall öppet köp och brukar inte vara några problem med.

 

Mvh

 

[Edit] Jag lägger till info:

En sådan 4-pin Molex kan också ibland användas för vissa typer av chassifläktar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

En sak till.

Ibland är dessa 4.pin Molex strömkontakter väldigt tröga, både att sätta ihop och ta isär.

Därav det lilla "räfflade handtaget" på sidan av din kontakt för att få bättre grepp.

 

Se därför till att du verkligen trycker ihop kontakterna riktigt när du ansluter.

Däremot skall intet övervåld utövas på SATA strömkontakten i andra änden av kabeln.

 

Mvh :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är jag som ska tacka och klart du ska ha poäng! Om inte du gjort dig förtjänt av poäng vet jag ingen som gjort det. Och vilka snabba svar. Man häpnar. Jag är mycket tacksam för att du hjälper mig, har ju absolut ingen att fråga om hjälp irl. Jag är nog den som kan mest om datorer i min bekantskapskrets så du förstår hur illa det är. Och att anlita en datortekninker för att installera en simpel hårddisk känns inte som ett alternativ. Och jag misstänker att det blir väldigt dyrt dessutom.

 

Så om jag köper en "Serial-ATA x2 strömadapter 12v" ansluter jag ena ändan till kontakten och den andra till hårddisken och sedan fungerar det? Naturligtvis ska jag ansluta disken till moderkortet också men det har jag redan en kabel till. Är det något jag bör tänka på när jag gör det här? Någon särskild ordning jag ska ansluta kontakterna i eller något?

 

Nyfiken fråga. Hur kommer det sig att det finns en kabel som man kan ansluta hårddiskar till direkt och sedan kablar som man behöver adaptrar till? Och längst ut på de lediga kablarna sitter det en liten fyrkantig kontakt som är svår att beskriva. Vet du vad den kan vara till för?

 

Jag bor i Göteborg och kan handla direkt på Inet men om Kjell & Company har samma kabel ligger det bättre till då jag slipper åka bil för att komma dit. Vad ska jag säga när de undrar vad jag söker. Vad är det korrekta namnet på denna kabel?

 

Du råkar inte bo i Göteborg va? Är på jakt efter någon som kan hjälpa mig att sätta upp en NAS. Tänkte försöka själv men vet inte om jag vågar mig på det. Det är en Qnap TS-412 och 4 diskar som ska kopplas in och köras i RAID5.Det verkar väldigt avancerat. Så jag har funderat på att annonsera efter hjälp. Och den som hjälper mig får naturligtvis anständigt betalt. Hör av dig om du bor här och är intresserad.

 

Tusen tack för hjälpen min vän! Kan inte beskriva hur mycket jag uppskattar det.

 

MVH//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Tyvärr, som det står i min profil så bor jag i Östersund.:rolleyes:

C:a 78 mil norröver från dig räknat och med nuvarande soppapriser så...

 

Och vilka snabba svar. Man häpnar. Jag är mycket tacksam för att du hjälper mig, har ju absolut ingen att fråga om hjälp irl.

Bara tur att jag precis var inne på forumet när du ställde dina frågor.:D

 

Och längst ut på de lediga kablarna sitter det en liten fyrkantig kontakt som är svår att beskriva. Vet du vad den kan vara till för?

Ser ut att vara just en sådan 4-pin Molex strömkontakt.

I bland är det så att på samma kabel från nätaggregatet så finns båda typerna av kontakter för att passa även äldre typer av diskar och DVD/brännare.

Om du menade denna bild kontakten längst ned?

http://laddauppbilde...=10131248060416

Alla blåa är SATA kontakter för datatransporten och går till moderkortets SATA-portar.

Dessa finns både som raka och som vinklade och båda typerna syns på bilden.

 

Jag är nog den som kan mest om datorer i min bekantskapskrets så du förstår hur illa det är. Och att anlita en datortekninker för att installera en simpel hårddisk känns inte som ett alternativ. Och jag misstänker att det blir väldigt dyrt dessutom.

Och nu kan du ännu mer.:thumbsup:

Och du har alldeles rätt. Detta är något som du själv fixar.

 

Något särskilt att tänka på?

Välj snabbformatering om det är så att disken behöver formateras.

Windows 7:

Start > i sökfältet skriv form > välj i listan Skapa och formatera hårddiskpartitioner > var noga och välj rätt disk!! högerklicka och välj SnabbFormatera samt vilken enhetsbeteckning och namn disken skall ha => Klart

 

Nätsladden urkopplad från vägguttaget,

Samt naturligtvis skydda elektroniken mot ESD-skador genom att använda ESD-handledsband och inte använda kläder av syntet eller en ylletröja, ej heller heltäcknings matta eller någon annan matta för den delen, som gör att man laddas med statisk elektricitet så håret står på ända. Lätt att slå sönder någon känslig krets då.

 

ESD=Electrostatic Discharge=Elektrostatisk urladdning

 

Har du skruvar etc. för att kunna montera disken?

Annars fråga på Kjell & Company så plockar dom fram monteringsskruv ifall nu inte dessa följde med disken eller ditt datorchassi.

 

Kjell & Company

Datorer & kringutrustning > Kablage, KVM > Internt strömkablage

 

Strömadapter SATA-5,25"

Serial ATA strömkontakt

Artikel nr: 38783 Pris: 49:-

post-73434-0-13836300-1312488526_thumb.jpg

 

eller denna ifall du skaffar fler diskar i framtiden?

 

Ström Y-kabel SATA

5,25" ström till 2xSATA 15-pin

Artikel nr. 38101 Pris: 49:-

post-73434-0-09937000-1312488758_thumb.jpg

 

Räcker längden till tror du?

Dessa är ju Molex 4-pin hanar och skall passa i honan som du har.

Som sagt Kjell & Company är bra att göra med och tillämpar öppet köp.

 

Du säger helt enkelt att du har en hårddisk med SATA strömkontakt men att i din burk endast har Molex 4-pin strömkontakter för hårddisk och behöver en adapter mellan dessa enligt exemplen ovan.

 

Behöver du längre kabel så hjälper dom dig, för jag får inte fram några mått på dessa, men det ser du ju direkt i butiken.

 

Antistatarmband med kabel

ESD-band och krokodilklämma Avledande handledsband avsett att förhindra elektrostatisk uppladdning i kroppen när du hanterar ESD-känslig elektronik. En självklarhet vid all datorservice som t.ex. minnesuppgradering, processorbyten, etc. Anslutes till datorchassit eller jordad punkt med krokodilklämma eller banankontakt.

 

Artikel nr. 38324 Pris: 29:-

 

post-73434-0-34213000-1312489354_thumb.jpg

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken service! Komplett inköpslista med allt som behövs. Det blir till att gå ner till Kjell imorgon och handla. Sedan får jag hoppas att jag får till det. Men klarar jag inte ens att montera en hårddisk är det ju skamligt. Då kan jag nog glömma NAS:en. Men vilken otrolig tur att du såg mitt inlägg och svarade. Nu tror jag att det löser sig. Och bra att du tipsade mig om skruvar till hårddisken, det hade jag nog glömt annars.

 

Tusen tack för hjälpen!

 

//Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Vilken service! Komplett inköpslista med allt som behövs.

Ja fattas bara. Vad gör man inte för en Eforum vän i nöd?

 

Se också tips i mitt inlägg #7 ifall du missade det.

 

Lycka till och tack för P.:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så där, då var hårddisken installerad och formaterad. Håller just på att kopiera över en massa filer till den då det var väldigt trångt på mina befintliga diskar. Utan din hjälp Flyfisherman så hade det aldrig gått. Inte en chans. Så än en gång, stort tack för hjälpen!

 

Det är naturligtvis inget märkligt att montera en sketen hårddisk. Men för mig som knappt vågar öppna chassit känns det som en stor seger att klara av det. Jag är total analfabet då det gäller datorhårdvara och allting ska ju göras en första gång.

 

Vet inte om jag nämnde det men jag har dessutom köpt en Qnap TS-412 NAS och 4 x 2TB diskar. (Ska få kopiera över 500 filmer på drygt 4TB av grannen). Det blir nog värre misstänker jag. Men jag har fått monterat diskarna och anslutit den till elnätet och routern. Nu ska jag bara samla mod och starta upp NAS:en och köra in den medföljande CD-skivan. Ska bli spännande.

 

Just nätverk är jag riktigt dålig på och jag har tänkt mig att köra diskarna i RAID5. Det blir nog klurigt att få till. Och jag misstänker att samtliga 4 diskar måste formateras först. Får se om jag ska försöka ragga upp någon som kan hjälpa mig eller om jag vågar mig på det på egen hand.

 

Men vad är det värsta som kan hända. Datorn lär ju inte explodera om jag gör något fel. Vad tror du/ni, är det svårt att sätta upp en NAS eller tror ni att jag klarar det? Några tips på vad jag ska göra och vad jag inte ska göra? Är det väldigt komplicerat att sätta upp en NAS?

 

Tack! // Lars

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Kul att höra att det gick bra och utan mankemang.:rolleyes:

 

Ang. NAS så kanske du bör starta en ny tråd om denna, jag har själv liten erfarenhet av dessa.

Jag tror inte datorn kommer att explodera, möjligen pyr det lite grann...:D

Skämt åsido.

 

Det följde ju med en CD och säkert är det en installation som du skall göra och kanske det är en guide också.

Visst du skall formatera diskarna, men det kanske görs från programmet?

Bara att stoppa in och undersöka vad skivan innehåller. Kanske inte är så svårt när det kommer till kritan?

 

Samt titta lite i instruktionen och glöm inte att titta efter om det är en manual/guide/setup i PDF på skivan.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...