Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppdatera drivrutin till grafikkort


kalh

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en HP Elite 9461 med Nvidia Geforce GT9800 från fabrik.

Huxflux startar den med ett konstigt "prickmönster" för att sedan bli mera normal, loggar in...

Enhetshanteraren visar fel 43 osv...

Det finns en nyare drivrutin ca 80 Mb från 2008 att hämta hos HP.

Det är dock samma versionsnummer som den fabriksinstallerade!?

Provat med att installera den färskare versionen, men den äldre versionen och fel 43 är fortfarande kvar i enhetshanteraren...

Hos Nvidia finns drivrutin på ca 130 Mb från juni 2011 att hämta...

 

Hur byter jag drivrutin? Vilket sätt är bäst?

Klickar på den jag hämtade från Nvidia...

Måste jag ta bort den gamla först?

Uppdaterar via enhetshanteraren...

 

Jag har läst "Problem bildskärmskort!?"

Skulle eventuellt bero på värmen....

Om jag inte gör något blir kod 43 borta om det blir svalare inne?

Puh!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har hör att nvideas kort så ska man gå till kontrollpanelen och avinstallera Nvidea driver sen ta den nya och installera. INNAN du gör det, jag har en liten uppfatting om detta ta inte mitt svar 100 % rätt utan vänta och sök på nätet om hur man gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem och installera Driver Sweeper

http://www.guru3d.com/category/driversweeper/

gör sen som ePlay skriver

gå till kontrollpanelen och avinstallera Nvidea driver

 

Därefter stänger du av datorn och startar den sedan i felsäkert läge (tryck F8 vid start)

startar när skrivbordet till slut kommer upp Driver Sweeper och tar bort rester av de gamla drivarna.

 

Starar sedan om datorn, ignorerar allt under starten om att Windows hittat "ny" hårdvara och vill installera drivare och när Windows starten är klar installerar du de nya drivarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ePlay & jannejanne!

Sticker väl ut hakan lite, är det inte gammalmodigt dvs hör det inte till de äldre Windowsversionerna att göra som ni beskriver?

I Vista och W 7 finns informationen i enhetshanteraren om man t.ex. vill uppdatera drivrutinen... Guide ger instruktioner...

Info finns också i "Hjälp och Support"... om bl.a. drivrutiner...

Detta skulle väl inte föreslås om det inte skall fungera...

 

I HP:n finns också ett program "Hårdvarudiagnostik" det varnar också för kod 43 problem med drivrutinen. Valmöjlighet finns för återställa ursprunglig drivrutin eller installera om drivrutin.

 

Jag har gjort prov med båda alternativen, men inget löste problemet!?

Valde då att göra uppdateringen med Nvidias 130 Mb stora drivrutinspaket, daterad 2011.

Installationen gick bra... omstart...

 

Men problemet kod 43 är fortfarande kvar både i HP:s program och i enhetshanteraren!?

Temperaturen i HP:n är normal såvitt jag förstår och "felet" förvarnas ju direkt vid kallstart. Jag vet inte om i stället har blivit ett fel på Nvidiakortet... mjukvarufel såsom drivrutinsfel tycker jag inte att det kan vara nu.

Nvidiainstallationen borde väl inte ha blivit klar..eller borde ha rättat till "felet"?

Jag får se om jag kan knåpa ihop något "svenglish" till deras support...

Nu används väl något "reservkort" eftersom jag ändå har bild???

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är det så att ditt grafikkort håller på att gå sönder, det är på slutfasen.. har med kylningen att göra...samt minnesmodulen....

 

Min länk

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Talisman, det var ett tag sedan...

"Trösterik" länk... tyvärr är jag benägen att tro på detta.

"Googlat" mycket på kod 43 och de forum jag läst på, hittar jag ingen som har blivit av med kod 43 efter ominstallation eller uppgradering av drivrutinen...

Tvärtom det mesta pekar på fel på kortet.

Hopplöst för mig att skriva till Nvidia, HP:n med detta grafikkort har jag fått av min bror då han köpte en nyare...Och i det här fallet så hänvisar Nvidia till HP, om jag fattat rätt på deras hemsida. Dessutom ingen svensk support... England eller USA?? Eller annat land? Välja enbart köp av grafikkortet går ju inte.

Hej för nu!

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jannejanne!

 

Nu har jag avinstallerat Nvidias mjukvara samt hämtat och installerat “Driver Sweeper” startat om i felsäkert läge... Driver Sweeper har jag kört med “analys och cleaning” för att ta bort “nvidia-resterna”.

Startat om och installerat Nvidias senaste drivrutinspaket.

Här är det märkligt för programmet gör en systemkontroll innan den gör installationen färdig... Att programmet då inte upptäcker att grafikkortet inte fungerar.... konstigt! Tycker jag!

Efter omstart så är det samma felkod igen = fel 43....

 

Uppenbarligen så är kortet kass.

kalh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...