Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Zapp-

Problem med omformatering av vista

Rekommendera Poster

Zapp-

Hej, har nu suttit ett bra tag och försökt omformatera min HP Compaq 6735s. Är inget datageni, men har lyckats med det en gång förut ( ungefär ett år sedan). Nu har jag dock stött på en hel del problem som jag inte kan förstå.

Har googlat och fått upp lösningar som jag var helt säker på skulle fungera, men nej! Så här se alltså mitt problem ut.

Ville omformatera in HP Compaq 6735s med min recovery cd. Cd:n har fungerat en gång görut och jag fick med den när jag köpte datorn. Nu när jag sätter in cd:n och startar datorn klickar jag på Esc och försöker få datorn att börja boota ifrån cd skivan.

Har i typ "bios settings" ändrat så att cd:n ska vara först i bootningskön eller vad heter. Försökte få igång cd:n på alla sätt jag kan tänka mig och jag lyckats googla fram, men nej!

Frustrerad har jag nu Istället börjat jag leta upp någon annan metod. Det jag hittade då var att det bör gå att omformatera min dator med en omformaterings partition "recovery partition". Men för det skulle man behöver "HP Backup and Recovery Manager". Skrev in recovery i start-->sök. Men nej hittade bara eminems recovery album.

Nästa steg ger mig ut och letar efter och hittar på HPs hemsida nerladdningsbart "HP Backup and Recovery Manager". Den ska fungera för alla vista datorer så jag kör på. Installerar programmet och det fungerar fint.

Väljer omformatering blabla --> nästa osv. FEL kan inte hitta någon recovery partition. Försöker då se om jag kan hitta en eller om de finns att ladda ner på HP:s hemsida men lyckas inte hitta något. Istället säger recovery managern till mig att stoppa in den JÄVLA CD SKIVAN som jag suttit med i 5 timmar.

Nu ger jag upp och hoppas att någon snäll själ här kanske har en lösning.

Tack

PS. När jag stoppar i Cd:skivan låter det som att den ska gå igång sedan dör den av. Efter några sekunder provar den igen, men dör igen osv. Skivan har inte en enda repa och har varit säkert förvarad.

PS2. I startuppmenyn har jag ingen (F12 recovery) som jag har sätt många prata om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Zapp-

Oj, tråden hammnade under helt fel kategori, ber så hemskt mycket om ursäkt. Kan jag flytta den på något sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zapp-

Finns F10 och F9 och F12, men inget F11 alternativ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
vertpre

Så här står det på HP support sida. Så prova f11 även om alternativet inte finns.

If the PC cannot launch into Windows, it may still be possible to use the HP Recovery Manager on the hard drive to restore the computer to its original operating condition. The Recovery Manager can be launched during the start up process by following the steps below.

1.

Press the Power button to start the PC, and then press the f11 key when the standard BIOS prompts are displayed on the black screen.

NOTE: Pressing the f11 key during the startup on a computer with an HP factory image will start the system recovery process even if the prompt is not displayed.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Zapp-
Postad (redigerade)

tack ska göra ett försök :)

Har nu provat det du skrev. Tyvärr händer det ingenting. Får ingen reaktion alls av F11 knappen.

Redigerad av Zapp-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
LARSAS

Hej

Har du testat att försöka starta ominstallationen innifrån Windows.Sätta in skivan när windows startat,Dubbeklicka på ikonen för DVD spelaren eller i högermenyn öppna eller utforska för att hitta en set up eller installations ikon.

LARSAS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...