Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Asus laptop - svart skärm vid start


mrhenkiz

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hade igång min dator imorses utan problem. När jag nu skulle starta den så syns ingenting på skärmen, helt svart (kommer inte ens till bios), energi indikatorn lyser men osäker på om hårddisken spinner eller om det bara är cd-romen som snurrar. Efter någon minut så går fläkten igång.

 

Vad tror ni? Hårddisken som är pajj eller en bränd krets på moderkortet eller något annat?

Tycker det är skumt då den fungerade utan problem tidigare idag :/

 

Tack

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bra att du inte ens kommer till BIOS.

Men kolla att den inte blivit inställd på yttre skärm. Man brukar välja med BLÅ funktionstangent nere till vänster + tangent längst upp

Välja inre skärm, yttre skärm, båda skärmarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att ta ur batteriet och med bara laddkabeln i starta upp.

(ur med kabel, ur med batteri, i med kabel, start)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat era förslag och det hjälpte inte. När jag lyssnar så låter det dock som att hårddisken spinner, gör det den oavsett om den skulle vara sönder på något sätt?

Har också testat att koppla in en extern skärm, och även tagit ur ram-minnena och satt in dem igen. Inget av detta hjälpte. Så då återstår väl bara grafikkortet antar jag? Skumt detta, då det inte fanns några som helst antydningar på att något skulle vara fel i datorn när jag stängde av den som vanligt och sen helt plötsligt blev sån här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan plocka ur hårddisken, för BIOS ska starta även utan hårddisk.

 

Det är väl som med glödlampor som oftast går sönder just när man tänder dem och sällan när de håller på och lyser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan plocka ur hårddisken, för BIOS ska starta även utan hårddisk.

 

Det är väl som med glödlampor som oftast går sönder just när man tänder dem och sällan när de håller på och lyser.

 

 

Okej, men då är det solklart att det är någon krets på det integrerade grafikkortet alt. moderkortet som har bränts. Bara till att kasta datorn då, för det är väl inte värt att köpa ett nytt moderkort till en pc som är 3 år gammal prismässigt antar jag?

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla USB-portarna, ibland sättar man i sin USB oförsiktigt och de små "stiften" på sidorna böjs ned och bildar en kortslutning med biverkningar som du beskriver...

:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej, sitter med exakt samma problem. Asusen är svart, och man kommer inte åt Bios. Lampan för zzz sleepmode startar direkt när man slår på strömmen, så det ser ut som den är default på. Har testat att dra ur batteri, ström och tja, det mesta. Hårddiskslampan lyser, så den är aktiv, men som sagt så är sleepmodelampan också igång, konstant.

 

Några tips på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...