Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Få ut filerna från videokamerans hårddisk?


citellus

Rekommendera Poster

Jag har en Sony HDR SR5 videokamera och har tyvärr förlorat dockningsplattan...

Den behövs för att bl a kunna föra över filer till datorn.

Hos Sony kan man beställa en ny platta, men det skulle kosta runt 1300 kr, och eftersom kameran är några år och vi planerar att köpa en ny snart så känns det inte som några roliga pengar att tvingas lägga ut.

Kameran har tre utgångar:

Component out

A/V out

HDMI

Inte speciellt användbart för att flytta datafiler förstås, så jag undrar vad ni smarta här på forumet kan ge för tips?

Alltså, hur gör jag bäst för att kunna få ut filerna från kamerans hårddisk och få in dem på datorn/annan hårddisk?

 

/Hans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej,

Har du filmat i HD?

 

Annars om du filmat i vanlig SD kan du ju använda A/V Out så blir resultatet samma.

Gör du det med HD så blir resultatet i SD pga. analog data transport.

 

Tex. så har jag gjort det med en annan videokamera och då till en DVD spelare med inbyggd hårddisk. Sedan har jag bara bränt ut filmen med DVD spelarens inbyggda DVD brännare och lyft in på datorn.

 

Det går tydligen inte att dubba med HDMI

Manualen sidan 53: http://pdf.crse.com/.../3210375111.pdf

 

Annars får du nog kolla på Tradera eller Blocket efter en sådan dockningsplatta.

Vet inte om det går att koppla ur denna disk på ett enkelt sätt heller, troligen ett piljobb också är det väl speciell anslutning och filformat.

 

För du har väl inte en Firewire anslutning (1394) mellan kameran och dockningsplattan som går att komma åt?

 

Samma problem du bekrivit i denna tråd?

http://eforum.idg.se..._1#entry1544074

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja ett ytterligare sätt är om du känner någon som har en digital videokamera med inbyggd A/D konverter.

 

Tex.min gamla Canon MV830i har en sådan funktion med A/D konverter (Analog till Digital) samt Firewire (1394) port utgång (digital).

 

Då går det att koppla din videokameras A/V utgång in på en sådan videokameras A/V ingång och sedan till datorn via Firewire.

Det har jag också gjort.

 

Använder också den kameran för att överföra gamla VHS filmer från videon till digitalt in på datorn.

 

Sony HDR SR5 A/V Out > Annan Videokamera A/V in > Firewire porten ut till datorn => importera video i direktuppspelning till Video-redigeringsprogrammet.

 

Men det är få videokameror som har denna A/D konverter funktion tyvärr.

Nog mest dom lite äldre av vissa modeller samt med Firewire.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova och lägg ut en fråga om någon har en likadan kamera eller med samma docka?

Och om personen kan vara hjälpsam att lånar ut den eller att denne tankar över dina filmer och då kan du förpassa din kamera till byrålådan, och kanske vänta på något tillfälle senare att komma över en docka billigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...