Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bootbekymmer skadade sektorer


Mikael63

Rekommendera Poster

Har fått i uppdrag att försöka få liv i en bärbar, Toshiba Satelite nånting..

Ger enbart svart skärm (utan musmarkör) oavsett alla alternativ i starten.

 

Hittade en tråd längre ner här där sfc /scannow skulle kunna fixa fel men det går inte boota från skivan. Eller jo, man får valet att bota från cd/dvd, väljer det, får en text med "Windows is loading files...", en vit stapel från vänster till höger, diskaktivitet under tiden, när den är klar så kommer den gröna rullande stapeln upp och sedan är det svart.

 

Prövat flera gånger och det verkar vara lite skillnad om man väljer F12 (boot) och sedan cd/dvd eller om man ändrar startordning till cd/dvd först. Lyckades få ett felmeddelande om att winload.exe är skadad eller saknas. Men bara en gång.

 

Efter ytterligare några försök så var det som om dvd-läsaren inte hittades. Gjorde då en bootbar usb och då komer texten om .. loading files.., den vita stapeln lite snabbare, gröna stapeln och sedan svart men MED musmarkör.

 

Testat med Puppy Linux och den kommer igång efter att ha letat filer på disken en lång stund. Bläddrar i Windows\system32 och det tar hiskelig tid. Hittar inget typ CHKDSK i Puppy..

 

Startar med Ultimate Boot CD men vet inte vad jag ska välja..

 

Startar med Hirens Boot cd och någonstan hittar jag ett program som kollar och reparerar skadade sektorer. Hittar många. Tar tid. Vet inte exakt vad som sker och avbryter. Testar om ovanstående igen och kommer till Hirens igen men minns inte hur jag fick igång testprogrammet... Edit: hittat men innehåll på skivan verkar inte stämma med http://www.hiren.info/pages/bootcd

 

Byt disk kanske ni säger? Mja, men det behöver ju inte vara fel på disken utan kanske "bara" på filsystemet.

 

Installera om? Mja, det finns en del bilder som, om det går, behöver sparas undan Ja, Puppy kan ju vara till nytta då men filerna kan ju vara knas. Hellre få men riktiga filer/bilder än många korrupta. Dessutom - hur? Skivan verkar ju inte vilja göra något?

 

Behöver en enkel bootskiva som i princip bara kör chkdsk /f eller motsvarande..

Eller få igång Vista-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda med Ultimate Boot CD och

1: Försök göra en backup. Det kan gå då det finns både stöd för NTFS och externa diskar. (Eller använd något av det du har för att göra detta

2: Kör en felkoll på disken, på UBCD finns det verktyg från de flesta tillverkarna.

 

Backup först eftersom felkolll av en skadad disk kan orsaka ytterligare skador.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda först ned SystemRescueCD. Gör sedan en avbild av hårddisken med ddrescue till en tom extern disk. När du gjort en avbild gör du kontroll av disken med tillverkarens diagnosprogram. Är hårddisken felfri så installera om och kör sedan chkdsk /f på avbilden. Om disken har fysiska fel skall du endast använda sådana dataåterställningsprogram på avbilden som inte skriver till den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Startar med Hirens Boot cd och någonstan hittar jag ett program som kollar och reparerar skadade sektorer. Hittar många. Tar tid. Vet inte exakt vad som sker och avbryter. Testar om ovanstående igen och kommer till Hirens igen men minns inte hur jag fick igång testprogrammet... Edit: hittat men innehåll på skivan verkar inte stämma med http://www.hiren.info/pages/bootcd

 

Byt disk kanske ni säger? Mja, men det behöver ju inte vara fel på disken utan kanske "bara" på filsystemet.

Skadade sektorer är fel på hårddisken och inte på filsystemet.

 

Behöver en enkel bootskiva som i princip bara kör chkdsk /f eller motsvarande..
Den här reparationsskivan borde kunna köra chkdsk:

http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/how-to-make-a-windows-vista-repair-disk-if-you-dont-have-one/

Men om hårddisken är dålig kan chkdsk göra saken värre så att filer som man vill ha kvar försvinner, så backup är först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag med Mini XP som fanns på Hirens kopierat undan alla bilder, var några som var skadade.

 

Om jag kör WD Diag 504 så får jag både under Quick test och Extended test samma info nämligen:

 

Warning! One or more current or worst-case attributes are below threshold. Hit any key.

 

Sedan händer inget mer.

 

Det är Re-Allocated Sector Count som har värdet 139 och threshold 140.

 

Cecilias länk = kostar $9.75

 

Är det bara att låta HDAT2 på Hirens cd tugga på? Den verkar ju åtm. hitta fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att de har börjat ta betalt för reparationsskivan, för den var gratis när jag laddade ner den för ett par år sedan.

 

Warning! One or more current or worst-case attributes are below threshold. Hit any key.

 

Sedan händer inget mer.

 

Det är Re-Allocated Sector Count som har värdet 139 och threshold 140.

Det är dags att byta ut hårddisken.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt att de har börjat ta betalt för reparationsskivan, för den var gratis när jag laddade ner den för ett par år sedan.

 

Det är dags att byta ut hårddisken.

 

Okej.. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla, skönt med såväl tekniskt som moraliskt stöd.

Det blir en ny dator då den även har felande batteri, glappande kontakter, intorkad saft mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
intorkad saft

:D

Jo sånt har man ju varit med om...

Dock har fjärrkontrollen till teven varit mer utsatt.

 

Men generellt så är ju tangentbordet utsatt, skitiga fingrar, kladdiga fingrar, smuts och damm.

Dessa är ju inte särskilt lätta att rengöra heller mellan tangenterna, ens ytan på knapparna kan vara bökig att rengöra på vissa modeller.

 

Undrar om smittskyddet skulle gå i taket med tanke på bakteriehärden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den datorn verkar ha gjort sitt ;)

 

Undrar om smittskyddet skulle gå i taket med tanke på bakteriehärden?
Har för mig att det för rätt många år sedan rapporterades om någon undersökning av bakteriförekomst på arbetsplatser och tangentbord och skrivbordsytor var värst med mycket högre halter än toaletter.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det för rätt många år sedan rapporterades om någon undersökning av bakteriförekomst på arbetsplatser och tangentbord och skrivbordsytor var värst med mycket högre halter än toaletter.

Visst har Aftonbladet skrivit om det men vi ska minnas att bakterier och bakterier inte är samma sak. Vi ska minnas att vi bär på åtskilliga kilo bakterier redan, att vår hud är koloniserad av bakterier, att bakterier inte är något konstigt alls för vår kropp.

 

Det är helt enkelt skillnad på bakterierna du får om du pussar någon där maten går in snarare än ut. Lite samma sak vad gäller toalett/disktrasa och tangentbord.

 

Förhoppningsvis tvättar folk händerna efter de varit på toaletten samt innan de lagar mat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en ASUS från MediaMarkt.

Uppstarten med val av språk gick bra.

20 in på ASUS backup (recover-skivor) tvärdog den.

Omstart.

20 in på ASUS backup tvärdog den.

Omstart.

Nytt försök. Backupen slutfördes efter knappt 4h.

Installerade antivirus. Uppdaterade det. Skulle precis klicka på "Starta om" när den tvärdog.

Omstart. BSOD.

Omstartförsök. Powerlampan blinkar.

Start. BSOD osv. några gånger.

Start av medföljande pdf-läsare. Tvärdog.

 

Packade ihop allt för att åka tillbaks till butiken.

Laddade upp med argument.. 30 dagar vid obruten.. reparation på verkstad..

Helt i onödan.

Servicekillen kollade att allt var med, startade upp (utan problem givetvis)kollade systemlogg. Sa att detta var ovanligt när det gällde ASUS. (Min erfarenhet av ASUS är att de gör moderkort) Hämtade en ny dator från hyllan.

Den nya har fungerat klockrent.

 

Nu tänkte jag se om det går att göra en by-passoperation på den gamla mha. Linux Mint på samma disk men då "sop-ren". Bara för att se om det håller eller ej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Oj vilket trauma.

Hoppas den nya håller måttet då.

ASUS gör ju bra grejor i övrigt, grafikkort, moderkort - datorer.

 

:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...