Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Barn och tvist


Martassen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag och min tjej separerade för 1 årsedan. Vi har en son som är 3 år.

Vi har varit hos familjerätten och gjort ett schema för det växelvisa boendet för vår son.

 

Schemat kan se ut som följande:

Måndag (Pappa)

Tisdag (Pappa och mamma hämtar)

Onsdag (Mamma)

Torsdag (Mamma)

Fredag (Mamma och pappa hämtar och har över helgen)

 

Måndag (Mamma)

Tisdag (mamma) och pappa hämtar)

Onsdag (Pappa)

Torsdag (Pappa)

Fredag (Pappa och mamma hämtar).

 

I det sista avtalet vi skulle göra så var förslaget att vår som skulle ha 1+1 vecka på sommaren. Jag sa då att jag tyckte vår son var för liten och att det kanske är bra vi kör vidare med schemat som vanligt. Mitt ex hade en annan åsikt och gapa och skrek vi skulle till familjerätten skriva under. Jag hävdade det bästa är lugna sig och att vi kan prata ihop sig och sen dra till familjerätten. Hysteriskt har hon kontaktat advokat och jag har fått en stämning.

Varför det gick så långt var för att jag trodde efter ett tag hon var inne på samma linje som mig angående sommaren för hon var vänlig och frågade mig jag kunde ställa upp upprepade ggr att ha vår hon när hon skulle arbeta och vår son var sjuk.

 

Vi har haft en konflikt angående dagis och att hon tycker han är där för lite.

Vår son går följande på dagis:

 

Vecka1:

Måndag (Hos mamma och går på dagis)

Tisdag (Hos mamma,Går på dagis. Min sons farmor hämtar min son kl kl13 eller 14).

Onsdag (Hos pappa och är hos farmor)

Torsdag (Hos pappa och är hos farmor)

Fredag (Hos pappa och är hos farmor. Mamma hämtar hos farmor).

 

Vecka2:

Måndag (Hos pappa och är hos farmor)

Tisdag (Hos pappa och är hos farmor. ). Mamma hämtar hos farmor.

Onsdag (hos mamma och på dagis)

Torsdag(Hos mamma och är på dagis)

Fredag (Hos mamma och är på dagis. Pappa eller farmor hämtar).

 

Mitt ex tycker att vår son inte mår bra och behöver mer dagis för att komma in i gruppen. DAgis säger till mig han är jätteduktig och inga problem. I brevet på utvecklingsamtalet står det bara positivt. Det står även att vår son bör gå på dagis ca 3 dagar i veckan.

 

Mitt ex gapar och skriker och hävdar han mår dåligt och måste gå mer. Jag hävdar han mår bra och tycker jag har rätt bestämma då jag har min son. Att jag ska kunna välja dagis,farmor eller mig själv. Jag vill kunna göra som jag känner på min tid så länge min son mår bra.

 

Hon har nu stämt mig för att jag ej är samarbetsvillig och att vår son bör gå på dagis för att utvecklas och att jag är dominant och ska bestämma. Jag ska också välja mina egna önskemål och behov före min sons behov. Han går ju på dagis tycker jag.

 

Jag tycker det kändes jättehemskt och kan inte förstå hur hon kan stämma mig. Det gäller mer dagis och att jag hade åsikt kring sommaren och att jag stoppar henne åka utflykter på sommaren. Jag förstår henne men jag trodde hon var inne på linje när hon va trevlig och bad mig om hjälp. Jag trodde vi lagt ner stridsyxan.

 

Jag har ringt mitt ex och sagt att jag inte fattar någonting. Jag sa att det blivit missförstånd och sa att vill du åka veckor på sommaren så får hon göra det. Det var inte menat så. Jag hade en åsikt när vi bråkade.

 

Henne yrkande:

Hon yrkar på eget boende med vår son.

Hon kräver att jag måste använda dagis mer.

Hon kräver 2 veckor på sommaren (Detta är löst)

 

Mina frågor:

 

1. Jag är livrädd förlora min son. Kan hon få eget boende med vår son?

Vår son är väldigt pappig just nu och det skulle vara förkrossande han inte bor hos oss båda som nu (Växelvis).

 

2. Skulle en rätt kräva att jag ska använda mer dagis för annars är risken att hon får hela boendet för dom anser att sonen bör ha rutinerna.

Isåfall kommer jag använda dagis mer.

 

3. Jag brukar lämna över min son till min farmor som hittar på nått ibland med honom eller så brukar jag och min son hitta på nåt om jag är hemma nån dag.

Om man ser på schemat så är han faktiskt på dagis och enligt dagis går ju allt jättebra. Det står inte i brevet ifrån dagis att han mår dåligt och behöver vara där mer eller liknande. Det står han bör vara vara där ca 3 dagar per vecka.

 

 

4. Jag kanske får emot mig i rätten att jag inte skrivit under. Men jag tycker jag har velat för att jag försökt lugna ner henne och att vi ska sätta oss ner först och prata ihop oss.

 

5. Hur ser ni på det här fallet? Kan hon få eget boende för att jag lämnar min son hos sin farmor istället då och då eller att jag är hemma med min son? (Se dagisschemat ovan)

 

Jag är fullt medveten om att ett barn ska stimuleras och träffa andra barn. Men om han varit på dagis 2 dagar så tycker inte jag det är fel vara med sin pappa och göra nåt eller farmor om den möjligheten finns!?

Vår son mår bra så jag förstår inte.

 

Vi ska på förberedelsesamtal 5 september och jag har en advokat jag ska till nästa vecka.

 

Jag har inga problem med vare sig droger,våld eller annat. Är en vanlig skötsam pappa som vill min son ska kunna bo med mig. Min son behöver även sin pappa.

 

Bör tilläggas att min sons farmor bor huset bredvid mig. Samma dag som dagis så allt är väldigt när och bra för tillfället:-)

 

Har jag min son hemma nån dag brukar vi hitta på saker och träffa andra barn. Ibland kanske man bara är hemma och tar det lugnt för att det är skönt. Nån dag skadar inte att bara vara hemma och mysa göra vad man känner.

Min sons farmor och min son gör också uttflykter. Dessutom lever min sons gammelfarmor som dom också träffar mkt. Han älskar sin farmor. Han är uppväxt med sin farmor eftersom hon bor nära. Hon är också en viktig del av min sons uppväxt.

 

Finns det någon risk hon får hela boendet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är som sagt ingen dagismotståndare. Dagis är jättebra. Men jag vill kunna känna som pappa att jag kan bestämma vad jag tycker är min sons bästa. Är jag tvingad att lämna mer på dagis så får jag göra det. Det är så situtationen ser ut just nu så jag passar på så länge det funkar iallafall och alla mår bra. Jag kan lämna min son mer på dagis men jag tycker jag har rätt att kunna välja utan att det är nån som står och gapar och skriker att jag ska göra det. Jag vill kunna bestämma vad som är min sons bästa på min tid och så får mitt ex göra det på sin tid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst hela ditt inlägg men om det gått så långt som till en stämning så är det väl lika bra att det får bli så.

Skulle ni komma överens ändå, nu, så lär det väl inte dröja förrän ni är där igen?

Rätten ska se till barnets bästa. Inte till det mamman anser är bäst. Får du ett domstolsbeslut, oavsett vilket det nu blir, så kan du stödja dig på det. Jag antar du måste vara minst knarkande pedofil, om ens det, för att förlora umgängesrätten med din son.

 

Av egen erfarenhet: klarställ vad som gäller ang. hämtning & lämning hos respektive. Det är ju inte säkert ni bor med nuvarande avstånd mellan er i resterande 15 år..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael:

Vad menar du med att det är lika bra att det får bli så?

 

Vi är överens om allt annat vad gäller hämtningar semester och sådant.

 

Jag vill att han ska bo hos mig lika mkt som hos henne. Vi har kommit fram till det hos familjerätten.

 

Skulle hon få hela boende och jag får träffa han endast då och då så skulle jag gå under. Jag vill att vi ska kunna umgås lika mkt. Delad vårdnad och växelvis boende som alla normala föräldrar gör. Jag älskar min son och han älskar sin pappa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt funkar som det ska så är det väl bästa för ett barn att han både sin mamma och pappa lika mkt. Att man kör varannan vecka som många gör. Vi båda är ju normala utan några problem. Förutom att hon stämt mig för att jag inte skrivit under papper ifrån familjerätten angående 2 veckor på sommaren. Jag trodde vi skulle kunna prata om det och att hon tyckte som jag då hon inte sa nåt. Jag har sagt till henne att 2 veckor på sommaren är ok för mig.

 

Delad vårdnad och att ens barn har växelvis boende så barnet kan umgås med båda föräldrarna lika mkt är väl det bästa för ett barn oftast!? Jag tycker det funkar jättebra allting. Förutom att hon stämt mig och kräver jag lämnar mer på dagis istället för hos min sons farmor. Hon yrkar att det är lämpligast hon har beoendet för vår son.

Vad är det som säger att jag inte skulle kunna ha hela boendet isåfall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inge höjdare få domstolsbeslut där det är lämpligast mamman har boendet för att pappan inte tycker exakt som mamman och lämnar sin son till farmor istället för dagis ibland. Att det klassas som jag är ovillig att samarbeta och sonen far illa eller liknande. Kan ju vändas och vridas det där.

 

Vår son har växelvis boende idag och jag anser mig själv vara en bra pappa som tar han om min son väl. Jag ser på han att han mår bra. Min mamma och familj bor huset intill och jag får all hjälp jag kan få. Dagis är huset bredvid också. Använder inga droger,ej våld eller nåt annat galet.

 

Har hon ändå chansen ta hela boende för min son? Hon har sin släkt och familj i annan stad och ej tillgång till hjälp.

 

Han är skriven hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska väldigt mycket till för att en förälder ska få hela boendet som Mikael63 skrev, men din advokat kan säkert mycket bättre vad som gäller än 99% av Eforums besökare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael:

Vad menar du med att det är lika bra att det får bli så?

 

Vi är överens om allt annat vad gäller hämtningar semester och sådant.

 

Jag vill att han ska bo hos mig lika mkt som hos henne. Vi har kommit fram till det hos familjerätten.

 

Skulle hon få hela boende och jag får träffa han endast då och då så skulle jag gå under. Jag vill att vi ska kunna umgås lika mkt. Delad vårdnad och växelvis boende som alla normala föräldrar gör. Jag älskar min son och han älskar sin pappa.

Det jag menar är att om konflikten gått så långt som till att ena parten tar till "stämning", vilket ju måste innebära att ni inte är helt överens, så kanske det är bra att rätten då får utreda detta. Utredningen kommer säkerligen komma fram till att du ska ha umgängesrätt så som du beskriver.

 

Skulle ni komma överens utan stämning så lär det kunna "poppa upp" någon skitsak och så är ni där igen med en ny stämning på halsen. Har du då ett domstolsbeslut så antar jag det krävs lite extra för att riva upp detta.

Ge inte upp!

Var korrekt & saklig - hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo kommer ta allt med min advokat och lär får reda på säkert mkt.

Jag läste upp stämningen för han och berättade lite och han sa det låter väldigt märkligt och att det saknar riktiga skäl.

 

Umgängesrätt kan väl även vara att man är föräldre varannan helg och det vill jag ju inte. Jag vill att vi ska kunna träffa vår son lika mkt. Min son vill träffa både sin mamma och pappa.

 

Vad är det som krävs tror ni för att hon ska få hela boendet och jag bara blir en helgpappa? Jag vill vi ska ha varannan vecka. Vår son har rätt att bo hos oss båda.

 

Han är uppväxt och är skriven hos mig. Det var mitt ex som flyttade.

Hon har yrkat eget boende. Jag är orolig hon får boendet och blir helgpappa.

 

Jag vägrade skriva under ett papper hos familjerätten angående sommarsemestern. Vi bråkade och då är det svårt fatta bra beslut. JAg ville vi skulle prata. Nu har hon stämt mig.

 

Samtidigt känner jag mig ganska lugn för jag vet jag inte har nåt att dölja och jag vet jag är en bra pappa. Jag kommer förklara lugnt och sakligt för min advokat hur jag upplever det och säga att jag inte vill ta några risker hon får boendet. Blir jag tvingade får jag väl lämna fler dagar till dagis och mindre farmor. Tycker dock det låter lite tokigt.

 

Har i efterhand sagt till henne att det har blivit missförstånd kring sommaren och att det är ok att vi kör 1+1 vecka på sommaren. Det är ok för mig. För halvårsedan var jag orolig för vår sons bästa och agerade därför så.

 

Dock har jag sagt att jag tycker jag borde kunna få bestämma på min tid kring vår son om jag vill lämna hos farmor vissa dagar.

 

Umgängesrätt är för mig helgpappa. JAg vill vi ska ha delat som vi har idag. Han bor hos oss båda. Jag tycker det funkar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde inte hon skulle ta det till stämning för vi resonerade och hon frågade mig om hjälp och stämningen var bra. Jag trodde då hon var inne på samma linje som mig och trodde hon lagt det åt sidan. Veckan efter får jag en stämning där hon yrkar eget boende för vår sons bästa. Suck!

 

Ska som sagt på förberedelsesamtal. Vad innebär ett förberedelsesamtal? Är det ett sista möte för att se om vi kan komma överens? Hon yrkar eget boende för sonens bästa och jag inte lämnar vår son på dagis tillräckligt.

 

Det bästa hade varit vi hade kommit överens på det det där förberedelsesamtalet och blir skickade till familjerätten och skriver avtal om något som båda tycker känns ok så det är ur vägen detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer ju får veta mkt då jag träffar min advokat i veckan och kan visa stämningen. Men jag ligger ofta och tänker och funderar hur hon skulle kunna få boendet och jag blir helgpappa. Mkt snurrar i huvudet just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...