Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan standard användare komma åt program och mappar


Parisa

Rekommendera Poster

Hej

På min laptop har jag skapat ett användarkonto åt min dotter som är 7 år och jag har aktiverat föräldrarkontrollen. Jag vill ändå att hon ska ha tillgång till vissa saker som jag har på mitt konto, t.ex. mappar med bilder eller en del program som spotify. Finns det ett sätt att göra detta?

 

Mycket tacksam fö tips / Parisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Du bör använda de DELADE MAPPARNA som finns i windows till att lagra filer och bilder som andra användare skall komma åt..

 

Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut i Vista.. men i Windows 7 är det iallafall så att du i utforskaren överst till vänster har:

 

Skrivbord

Bilder (klicka på "trekanten" på mappens vänstra sida)

Mina bilder (Dvs. dina Privata bilder som ingen annan kan se)

Delade bilder (Dvs. dina bilder som ALLA andra användare på datorn kan se)

 

Liknande mappar finns för Dokument, Filmer och Musik

 

Därmed bör du kopiera/flytta de bilder/filer etc. som din dotter skall ha möjlighet att se till motsvarande DELAD mapp.. Så är allting löst! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista är det en mapp "Delat" som ligger strax under Skrivbord i Utforskaren och den består i sin tur av Delad musik, Delade bilder osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bör använda de DELADE MAPPARNA som finns i windows till att lagra filer och bilder som andra användare skall komma åt..

 

Nu kommer jag inte ihåg hur det ser ut i Vista.. men i Windows 7 är det iallafall så att du i utforskaren överst till vänster har:

 

Skrivbord

Bilder (klicka på "trekanten" på mappens vänstra sida)

Mina bilder (Dvs. dina Privata bilder som ingen annan kan se)

Delade bilder (Dvs. dina bilder som ALLA andra användare på datorn kan se)

 

Liknande mappar finns för Dokument, Filmer och Musik

 

Därmed bör du kopiera/flytta de bilder/filer etc. som din dotter skall ha möjlighet att se till motsvarande DELAD mapp.. Så är allting löst! :)

 

Håller inte med dig om vad man ser direkt när man öppnar utforskaren i Windows 7.

 

Hos mig ser det ut såhär enligt bilden när jag öppnar utforskaren, har inte ändrat startordningen för utforskaren.

På bilden är Bibliotek markerat, därför ser man vad bibliotek innehåller på höger sida, vartefter man sedan markerar dom övriga på vänster sida så ser man vad dom innehåller på höger sida, precis som det brukar vara.

Däremot i XP så finns Skrivbordet med högst upp på vänster sida när man öppnar Utforskaren, som du nämner, men där är det ju ett + man klickar på för att öppna/visa innehållet på höger sida.

 

Men det är klart, du kör kanske 7 Pro, och där är det kanske annorlunda, och eftersom man inte får Windows 7 Pro förinstallerad när man köper en dator i butiken, som är ämnad åt en privatperson, så är det svårt att känna till det.

 

Edit: Men nu var det ju hur det fungerar i Vista, och där har ju Cecilia svarat.

post-13429-0-09872900-1312130264_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två sätt finns.

 

1: Använda mappen Delat. Som sagts.

eller

2: Dela ut de mappar du vill dela. Det vill säga. Högerklicka på mappen, välj dela och välj din dotters användare. Du kan sätta vilka rättigheter hon ska ha, om hon bara ska få läsa eller även skriva.

 

Nackdelen med mappen delat är väl kanske att din dotter har just fulla rättigheter att göra vad hon vill där...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

post-72777-0-78705000-1312142811_thumb.jpg

 

För mej visas innehållet i utforskaren så här..

 

Det har ingenting med windows-version att göra utan hur man anger inställningar för utforskaren..

:)

 

 

 

Håller inte med dig om vad man ser direkt när man öppnar utforskaren i Windows 7.

 

Hos mig ser det ut såhär enligt bilden när jag öppnar utforskaren, har inte ändrat startordningen för utforskaren.

På bilden är Bibliotek markerat, därför ser man vad bibliotek innehåller på höger sida, vartefter man sedan markerar dom övriga på vänster sida så ser man vad dom innehåller på höger sida, precis som det brukar vara.

Däremot i XP så finns Skrivbordet med högst upp på vänster sida när man öppnar Utforskaren, som du nämner, men där är det ju ett + man klickar på för att öppna/visa innehållet på höger sida.

 

Men det är klart, du kör kanske 7 Pro, och där är det kanske annorlunda, och eftersom man inte får Windows 7 Pro förinstallerad när man köper en dator i butiken, som är ämnad åt en privatperson, så är det svårt att känna till det.

 

Edit: Men nu var det ju hur det fungerar i Vista, och där har ju Cecilia svarat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack snälla ni för alla svar :thumbsup::thumbsup: . Det tog inte många timmar och jag har fått jättebra info. Jag delade bilderna genom att högerklicka på mappen och välja dela och sen välja min dotter som "läsare", då vet jag att hon inte kan ta bort bilder av misstag. Med spotify kunde jag inte göra på detta sätt, utan jag la den i delade skrivbord. Då kommer min dotter att ha full rättighet, men det är inte hela världen om hon råkar göra något som gör Spotify obrukbart, jag kan alltid installera om den.

/Parisa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...