Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild från data till TV!


youwishen

Rekommendera Poster

Hej! Jag vet inte om detta är rätt sektion att starta en sådan här tråd i men jag hittade inget mer passande.

Nå, jag har just köpt en "XGA CABLE" som jag vill ska gå mellan datorskärmen till TVn så jag kan kolla på t e x filmer från datan på TVn! Jag har kopplat in kabeln i datorskärmen och sen i TVn där det stod "PC". Sen tryckte jag A V på tv-kontrollen, tryckte på PC men bilden e bara blå. Jag provade även andra "kanaler". Vad ska jag göra? Ska jag koppla ut något annat för att få bild?

 

Tack så mycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du en bärbar så kan du testa att ta funktion + 4 elr ngt sånt annars kan du (windows 7) Högerklicka på skrivbordet sen egenskaper sen skärmupplösning o där inne kan du välja spegla, utvidga skärm mm...

(windows xp) Högerklicka på skrivbord egenskaper settings i sen finns det lite olika val där.

det sissta funkar även på bärbara! hoppas detta löser dina problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att bildskärmen skickar ut någon signal?

Man brukar ansluta både bildskärmen och teven till datorns grafikkort.

 

-----------

Jag flyttar tråden från "Bildskärmar" till "Grafikkort".

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt vad jag ska göra. jag högerklicka tryckte egenskaper, gick in på inställningar vad ska jag göra sen?

 

@ Cecilia Ska jag koppla in den på ett annat sätt eller?

 

Varför är ska det vara så komplicerat? Borde det inte bara vara skärm > TV > AV PC > all good? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet ju inte jag vad du har för bildskärm men normalt så har inte bildskärmar några utgångar utan bara ingångar. Däremot har datorns grafikkort utgångar och det är dem man använder för anslutning av både bildskärm och teve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt vad jag ska göra. jag högerklicka tryckte egenskaper, gick in på inställningar vad ska jag göra sen?

 

@ Cecilia Ska jag koppla in den på ett annat sätt eller?

 

Varför är ska det vara så komplicerat? Borde det inte bara vara skärm > TV > AV PC > all good? :(

Berätta vilken dator du har, fabrikat & typ, så underlättar det för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker också koppla min laptop med Vista till min tjock-TV via scart-kontakt. Det fungerar, men jag får svartvit bild.

Hur får jag färg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förstår inte riktigt vad jag ska göra. jag högerklicka tryckte egenskaper, gick in på inställningar vad ska jag göra sen?

 

@ Cecilia Ska jag koppla in den på ett annat sätt eller?

 

Varför är ska det vara så komplicerat? Borde det inte bara vara skärm > TV > AV PC > all good? :(

 

Om du går till Kontrollpanelen -> Anpassnng(eller Bildskärm beroende på Vista eller XP).

Om du har en Vista står det till vänster med liten text "Anslut till en projektor eller extern bildskärm". Där kan du hitta lite grejer.

Om du har en XP ska du ställa in att du ansluter till en skärm till.

 

Jag satt och fipplade med sådant ett tag innan jag lärde mig samtidigt som skärmen förändrades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@mikael63 jag vet faktiskt inte, det är en HP Pavilion, gammal en.

 

Jag ska väl koppla in sladden i skärmen sen TV'n?

 

@diplomaten Jag hittar faktiskt inte något sådant. Du menar alltså samma sak som att högerklicka på skrivbordet sen egenskaper va? Ska jag ändra upplösning o sånt eller?

 

@Cecilia Jag förstår inte. Nu är jag riktigt okunnig inom datorer osv men det du skrev med grafikkort, sitter inte grafikkortet inuti datorn? Ska jag inte koppla sladden till skärmen > TV'n? hittar inget uttag på hårddisken, bara skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte koppla in teven med en sladd från bildskärmen eftersom bildskärmen inte har några utgångar utan bara ingångar.

 

Grafikkortet är en del av datorn, den del som kommunicerar med bildskärmen och eventuellt med ytterligare bildskärmar eller teve.

 

Har du möjlighet att ta ett foto av de kontakter som finns runt den kontakt där du ansluter bildskärmen och så bifoga det till ditt svar (använd knappen "Skriv nytt inlägg i tråden" när du svarar så ser du hur man bifogar filer)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är en bärbar dator så kan man ju kanske ha svårt att sära på vad som är "dator" och vad som är "skärm"...

 

Gäller det en bärbar så har ju den en egen skärm men man kan även ha en extra "vanlig" datorskärm (väljer det ordet här) kopplad till den. Om man inte har en sådan extra skärm så kan man, oftast, koppla en kabel från den bärbara datorn till en tv i stället. En modern tv är ju som en modern datorskärm.

 

Har man en stationär dator så har man en datorskärm till den.

 

En datorskärm kan ha dubbla anslutningar, ex. en VGA och en DVI. Båda dessa är tänkt att ta emot signal från en dator, fast på olika "sätt".

Man kan alltså inte koppla en dator till den ena och en tv till den andra.

 

En dator kan ha mer än en utgång för skärmar. Man kan då ansluta en datorskärm till den ena och en tv till den andra.

 

Har datorn bara en utgång så får man välja att koppla den antingen till en datorskärm eller en tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mikael63 Jag har en stationär dator. Nu ska jag försöka förklara så gott jag kan hur det ser ut iaf!

 

Min datorskärm har då ett uttag där jag har satt i en svart sladd som ger ström då, ett uttag som går mellan skärmen och hårddisken som ger bild till skärmen osv, och så har jag ett blått lite mindre uttag (det heter uttag va? :P) där min nyköpta sladd passar!

Min dator har då samma fast 2 sånna här vita uttag varav 1 är kopplad mellan dator och datorskärmen. De är för stora för den här sladden jag köpt sen finns det inget annat uttag som passar till min sladd. Det är alltså bara min datorskärm som har ett uttag som passar till min sladd och min tv självklart.

 

@Cecilia Om du (ni) tycker det fortfarande är nödvändigt av en bild, trots min lite bristande information ovan, så ska jag se vad jag kan göra =]

 

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min datorskärm har då ett uttag där jag har satt i en svart sladd som ger ström då, ett uttag som går mellan skärmen och hårddisken som ger bild till skärmen osv,
Kabeln går mellan bildskärmen och datorns grafikkort.

 

Min dator har då samma fast 2 sånna här vita uttag varav 1 är kopplad mellan dator och datorskärmen.
Det är det andra uttaget som du ska använda för att ansluta till teven.

Ser de vita kontakterna (uttagen) ut ungefär som på bilden på sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/Dvi ?

Mer detaljerat så finns det några olika typer av DVD-kontakter. Kolla på http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface#Connector där finns skisser på DVI-I (Single link), DVI-I (Dual link) mm. Vilken stämmer bäst överens med hur den vita kontakten på datorn ser ut?

 

Ser kontakten på sidan http://sv.wikipedia.org/wiki/VGA ut att passa i teven?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Cecilia Okej, tack, nu vet jag att det är där den ska kopplas in!

 

Jag kollade hur min vita sladd, (som går mellan datorn och skärmen), ser ut och den liknar den du länkade och jag kollade även de där skisserna sen titta jag på min och min var nog en DVI-D Single link!

 

Sedan den sista länken om den sladden verkade passa tv'n så stämmer det utmärkt. Det ser exakt ut som min, fast min e blå :P

Jag hittade även förpackningen och det står "XGA CABLE 10 m Male-male, 15 pole XGA connector cable" och lite till vad den kan användas till osv.

 

@vertpre Aha, så jag ska köpa en till manick som passar till det vita uttaget som sedan har ett annat på andra sidan som passar min blåa sladd?

 

jag väntar för svar!

 

Tack för hjälpen! //Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om kontakten i datorn är DVD-D går det inte att ansluta den till en teve med XGA-anslutningen. Eller menade du att det är din befintliga sladd till bildskärmen som är en DVI-D? I så fall titta efter hur kontakten i datorn ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Varför inte berätta vad du har för grejor istället (som redan efterfrågats tidigare)?

Även om det är en HP Pavilion så finns det väl någon modellbeteckning (bokstav/sifferkod) tryckt någonstans?

 

Det blir ju mycket enklare för alla om vi slipper gissa och du har chansen till mer precisa svar.

 

Dator:

Stationär.

Fabrikat: HP

Modellbeteckning: Pavilion xxx?

Operativsystem?

Har du ändrat eller bytt någon hårdvara ex. grafikkort i datorn?

 

Bildskärm:

Fabrikat?

Modellbeteckning?

 

TV:

Fabrikat?

Modellbeteckning?

 

[Edit] Eller länka till datormodellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...