Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Flytta hårdisk med operativ till ny dator?

NilsOscar

Recommended Posts

Hej!

Min pc är köpt i början av 2006 och jag tror inte den hänger med så bra längre. Jag har Win 7 64 bitars operativsystem installerat. Processorn går på högvarv bara jag öppnar några flikar i internet explorer 9. När jag även öppnar Photoshop CS5 slår den i taket i stort sett hela tiden. Minnesanvändning sällan mer än 60%.

Drivrutinerna till processorn är från 2006-06-21. Jag har inte hittat några nyare eller några som är anpassade för Win 7.

Jag hoppas problemet löses om jag uppgraderar processorn. Jag antar att jag även, i så fall, måste köpa nytt moderkort och minnen.

-----

Nu till min fråga: Om jag byter processor, moderkort och minnen i min burk, kan jag då bara stoppa tillbaka hårddisken med operativsystemet till det nya moderkortet och tuta och köra?

-----

Nuvarande bestyckning:

Moderkort: ASRock 939 for AMD Athlon™ 64 processors DDR400/333/266 memory

Processor: AMD Athlon 64 3700+ (2.4 GHz with 128 KB of L1 cache)

Grafikkort: NVIDIA GeForce 6600 GT (PCI express)

Minne: 3 GB DDR400

Ovanstående delar är köpta januari 2006, så delarna är antagligen från 2005.

Låda och hårddiskar är ganska nya och bra vilka jag gärna återanvänder. Även grafikkortet borde fungera för surf och Photoshop. Jag spelar ej grafiktunga spel.

Om jag byter processor, moderkort och minnen i min burk, kan jag då bara stoppa tillbaka hårddisken med operativsystemet till det nya moderkortet

JA :)

och tuta och köra

NEJ :(

drivrutinerna stämmer inte så det blir krasch, troligen redan under starten

Teoretiskt går det KANSKE att ta bort de gamla drivrutinerna medan du kör den gamla datorn och sedan flytta disken.

Men teori och praktik är inte samma sak.

Windows är konstruerat för att installeras på den dator det ska köras på gissar jag.

Så är du smart köper du ny hårddisk, ny Windows (licensen gäller antagligen inte på nya datorn)

Installerar Windows på nya disken.

Sätter därefter i den gamla disken i datorn (därefter så inte Windows under installationen t.ex formaterar gamla disken) och du har tillgång till egna gamla filer.

Då blir det till att göra en ominstallation. Hade hoppats på att slippa det. Min Windows 7-licens fick jag när jag pluggade. Jag tycker jag borde få fortsätta använda den efter en ominstallation, men man vet aldrig med Microsoft.

Jag uppskattar ditt svar. Nu vet jag mer vad jag har att vänta mig vid en uppgradering av CPU. Kanske måste jag till och med köpa en ny Windowslicens.

Hårddiskar har jag i alla fall. Så någon ny behöver jag inte köpa.

Nu till min fråga: Om jag byter processor, moderkort och minnen i min burk, kan jag då bara stoppa tillbaka hårddisken med operativsystemet till det nya moderkortet och tuta och köra?

Nej, du måste installera drivrutinerna för nya moderkortet.

Det är alltså drivrutinerna för chipset som i första hand är viktiga, som innehåller drivrutinerna för alla enheter som är inbyggda på moderkortet, bl.a.till usbportar, nätverkskort, ljudkort, grafik osv.

Dom har du ju fått med på skiva, så det är bara att lägga in.

Resten ska fungera, du har ju inte ändrat något annat väsentligt.

Minnen och processor behöver ju inga egna rutiner.

Nej, du måste installera drivrutinerna för nya moderkortet.

Precis.

Kruxet är att för att installera drivrutiner måste Windows vara i drift. Och vad jag tror mig minnas av andra trådar här på eforum är det vanligt att Windows aldrig startar efter flytt av hårddisken. För när Windows laddar de gamla drivarna under datorstarten kraschar Windows.

Och utan Windows i drift går det varken att avinstallera gamla drivare eller installera nya drivare.

Men NilsOscar, det här är lätt att testa, jag tror inte innehållet på hårddisken skadas om du försöker och ditt gamla Windows kraschar under starten. Bara stänga av datorn och ta ut den gamla hårddisken.

Skriv gärna hur det gick NilsOscar !

Men NilsOscar, det här är lätt att testa, jag tror inte innehållet på hårddisken skadas om du försöker och ditt gamla Windows kraschar under starten. Bara stänga av datorn och ta ut den gamla hårddisken.

Skriv gärna hur det gick NilsOscar !

Nu har jag vårstädat datorn. Det satt ett rejält tockt lager med damm framför luftintagen. Nu är pc:n tyst i alla fall, men processorn jobbar lika hårt.

Jag meddelar hur det går med uppdateringen. Det är dax hur som helst. Vem kör med en processor från 2005 i dag?

Hej

Det där med att byta delar är lite som rysk roulett. Jag har bytt moderkort och cpu ett antal gånger.

Ibland har Windows startat och jag har kunnat installera drivrutinerna för de nya moderkortet.

Ibland har Windows totalvägrat med ominstallation som följd.

Jag har fått den uppfattningen att Win XP är väldigt nyckfullt i sådana här fall, medan Vista är mindre känsligt. Win 7 har jag ingen erfarenhet av.

Men som tidigare sagts, det är bara att prova. Går det så går det. Ingenting händer med hårddisken.

Vad det gäller din Win 7 licens, så ska det inte vara några problem. Skulle du få något konstigt meddelande vid aktivering, är det bara att ringa Microsoft och aktivera via telefon. Det har jag gjort vid 2 tillfällen.

Flyfisherman

En chansning som sagt och du skall ha tur om det lyckas.

Tror nästan att det är dömt att misslyckas.

Ditt nya moderkort och processor måste då vara ganska lika den arkitekturen som din nuvarande med AMD.

Det är ju så mycket på ett modernt moderkort som drivs av specifika drivrutiner från moderkortstillverkaren samt kretstillverkarna och skiljer, speciellt vid ett så pass omfattande generationsskifte (ditt gamla var från 2006).

Tex. Chipset, LAN (nätverkskort), Audio, SATA controller, USB controller,

Även om du skulle få det att fungera och installerar nya drivrutiner för ditt nya moderkort, så finns ju alltid risken att du får ett instabilt system.

Någon gammal drivrutin kan ju ändå ligga kvar som aktiv fast den är gammal eller felaktig.

Gör en fräsch nyinstallation och dessutom så får du då ett Windows som kommer att starta snabbt (i början i varje fall).:rolleyes:

Men du kan ju alltid testa som tidigare sagts i tråden.

Glöm inte att ta backup av viktiga filer, dokument, e-post (+inställningar), webbläsarbokmärken, etc. etc.

Mvh

Processorn går på högvarv bara jag öppnar några flikar i internet explorer 9.

Går ofta att fixa direkt i webbläsaren ! Bara att avaktivera Flash så är ofta problemet löst. Vilket du gör nånstans i inställningarna för IE9. CPU-belastningen går ner till ca 1/4 jämfört med Flash aktivt för mig.

Jag har en Intel Quad 2,4GHz, 4GB RAM och 6,5Mbit/s med TP-test.

Men har jag Flash aktivt på eforum blir eforum så segt så mitt tålamod tar slut. Jag har bara Flash aktivt när jag kollar på film, aldrig annars.

• 1 year later...

Hej,

Jag har ett liknande problem. Det är så att min PC, en två år gammal DELL Inspiron One 2310 kraschade idag. Den är upphottad från ursprungsleveransen med 8 GB RAM, 2 TB systemdisk och så operativet till Windows 7 Ultimate N.

Frågan är om det skulle vara möjligt att köpa efterföljaren till 2310, Dell Inspiron One 2320, som bl a är förstärkt med en Intel i5 processor, och så bara flytta över systemdisk och minnen?

De här datorerna är nära nog varandras ekvivalenter med små skillnader och jag tror att det kan fungera. Windows ska gå att starta, behövs några justeringar ska Autoupdate ordna det är tanken.

Men en annan fråga är hur det är med licensnycklarna, jag har licens på Windows 7 Ultimate N och så på Microsoft Office 2010 Pro, den senare är en 3-maskiners licens och det har jag outnyttjade licenser kvar på så det är ett mindre problem. Övriga licenser är tredjeparts programvaror, det löser man, de hindrar inte datorn att fungera.

Jag har full systembackup så detta är i princip samma sak som att återlagra till den nya datorn med en systembackup som är tagen på den gamla datorn, men vill ha klarhet i om det fungerar och sen hur det egentligen går med licenserna?

Någon som vet?

Axel

jag har licens på Windows 7 Ultimate N
En OEM-licens eller en retail-licens?

Man har tre års reklamationsrätt när det gäller ursprungliga fel, t ex komponenter som går sönder inom tre år fast de bara har utsatts för normal användning. Reklamera gör man till säljaren.

En OEM-licens eller en retail-licens?

Man har tre års reklamationsrätt när det gäller ursprungliga fel, t ex komponenter som går sönder inom tre år fast de bara har utsatts för normal användning. Reklamera gör man till säljaren.

Tack!

Jag hade alldeles glömt bort det där med den treåriga reklamationsrätten, men Du har alldeles rätt! Det stämmer. Maskinen, som givetvis är registrerad hos leverantören, är noterad som levererad 12/12 2010 (i verklighetenpackade jag upp och installerade den först 27/12 2012, men det spelar ingen roll).

Licensen ja... Från början var det väl en OEM licens som ingick i köpet och som gällde svensk Windows 7 Home Premium, som levererades förinstallerat på hårddisk. Det är uppgraderat sen till Ultimate via AnyTime Upgrade.

Operativsystemet var defekt redan vid leveransen (några skadade systemfiler i kärnan) och dessa byttes/uppdaterades inte av AnyTime Upgrade. Ett mycket besvärligt problem som till slut kunde verifieras med programmet System File Checker (SFC) - men inte repareras eftersom dessa filer var skadade på samma sätt i reparationskatalogen WinSXS och även i den medlevererade REPAIR partitionen på hårddisken.

Jag reklamerade förstås och fick installationsskivor av leverantören, vilka dock avsåg svensk Windows 7 Home Premium - och jag hade ju uppgraderat till Ultimate. Oanvändbart med andra ord. Och normal installationsskiva för Ultimate tog den inte emot.

Microsoft såg ingen annan lösning än att köra en Inplace Upgrade för att komma åt det problemet, jag fick till slut köpa en specialbeställd installationsskiva från Microsoft Irland (till självkostnadspris för framställningen) och med den följde en gul sticker med licensnyckel. Annars har jag även en Upgrade licens från köpet av AnyTime upgrade.

Man får nog räkna med licenskrångel - det borde gå att lösa med Microsofts hjälp även om den nuvarande lösningen är "skräddarsydd" med två olika system och tre olika licensnycklar inblandade. Jag vet då i alla fall vad som sannolikt väntar.

Men tack för det fina tipset om att kunna åberopa den treåriga reklamationsrätten!

Så vitt jag kan förstå har du en OEM-licens av Home Premium i botten följt av en uppgraderingslicens och det innebär att det är en OEM-licens när det gäller villkoren. En OEM-licens av Windows 7 får inte flyttas till en annan dator. Kolla om vad det står på den gula stickern, något om uppgradering?

Så vitt jag kan förstå har du en OEM-licens av Home Premium i botten följt av en uppgraderingslicens och det innebär att det är en OEM-licens när det gäller villkoren. En OEM-licens av Windows 7 får inte flyttas till en annan dator. Kolla om vad det står på den gula stickern, något om uppgradering?

Detta är ju också intressant!

Sånt är värt att veta, förutom själva nyckeln - den skriver jag inte här - så står det så här:

PRODUCT KEY

XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Proof of license. See license terms.

Label not to be sold separately.

x12-22652

Två skivor låg med i påsen förresten, en för vardera X32 och X64 version av operativet. Detta är alltså inte samma licensnyckel som den ursprungliga OEM-licensen utan en "räddningsplanka" när inget annat fungerar för att kunden överhuvud taget ska komma åt att lyckas reparera en ursprungligen skadad produktleverans (skadan bestod i att tre systemfiler var "avklippta" eller "tomma" och därför löpte amok med så småningom underliga och svårdiagnosticerade systemkraschar, vilka var helt omöjliga att reproducera, efter en tids gång.

Typiska utbredningseffekter av att något skriver okontrollerat i kernel memory lite här och var. Ett beteende som upprepades då och då var att lokal hårddisk plötsligt blivit oåtkomlig, vilket inte var korrekt, men synes ha berott på modifiering av något kontrollblock som styrde den. Ett mycket besvärligt då och då uppträdande problem som det tog ca sex månader att hitta orsaken till, systemdumparna i den mån man fick några dög inte för diagnos - gav ingen vettig information. Jag hittade det först efter ett tips att köra SFC /SCANNOW men den klarade inte att reparera eftersom defekten fanns även i källan, WinSXS katalogen. Försöken att reparera gav bara "Hash error" i retur" - kontrollsumman stämde inte.

Enklast är om du ringer till Microsoft och frågar, då uppger du licensnyckeln och får då svar vad som gäller.

Jag har bra erfarenheter av MS-support och dom brukar vara trevliga att ha och göra med.

Tel. 08-55 99 0000

Hej,

Jag har ett liknande problem. Det är så att min PC, en två år gammal DELL Inspiron One 2310 kraschade idag. Den är upphottad från ursprungsleveransen med 8 GB RAM, 2 TB systemdisk och så operativet till Windows 7 Ultimate N.

Frågan är om det skulle vara möjligt att köpa efterföljaren till 2310, Dell Inspiron One 2320, som bl a är förstärkt med en Intel i5 processor, och så bara flytta över systemdisk och minnen?

De här datorerna är nära nog varandras ekvivalenter med små skillnader och jag tror att det kan fungera. Windows ska gå att starta, behövs några justeringar ska Autoupdate ordna det är tanken.

Men en annan fråga är hur det är med licensnycklarna, jag har licens på Windows 7 Ultimate N och så på Microsoft Office 2010 Pro, den senare är en 3-maskiners licens och det har jag outnyttjade licenser kvar på så det är ett mindre problem. Övriga licenser är tredjeparts programvaror, det löser man, de hindrar inte datorn att fungera.

Jag har full systembackup så detta är i princip samma sak som att återlagra till den nya datorn med en systembackup som är tagen på den gamla datorn, men vill ha klarhet i om det fungerar och sen hur det egentligen går med licenserna?

Någon som vet?

Axel

Hej Axel

På Dell computere er der hovedsagligt OEM licenser, og disse kan ikke benyttes på en anden maskine, end det system den er tilkøbt.

Som en anden dog nævner, har du i Sverige 3 års reklamationsret på alle køb, som er foretaget som konsument, og du skulle derfor have denne mulighed istedet. Hvis du sender mig dit servicetag+nærmere detaljer om fejlen i en privat besked, vil jeg meget gerne se nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Dell | Social Media &Communities Professional

Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...