Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Att få SSD att fungera som cache....till hårddisk


RockyMan

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har nu byggt ihop min första dator. Allting har fungerat bra och jag har följt instruktioner mm. Dock har jag stött på lite problem och vill kolla innan jag fortsätter experimentera.

 

Jag har alltså en moderkort Z68-V en SSD disk och en 2 tb hårddisk. Jag följde instruktionerna och installerade operativsystemet. Sedan har jag fört över lite filer mm på hårddisken. Avsnittet efter handlade om intel smart respons technology och då står det at tman måste ställa om till RAID för att få det att fungera. Jag ställde om det till Raid men då hittade den ingen disk och windows fick massaproblem. Vad jag förstår så skall man ställa om hårddiskarna till RAID och då är mina frågor:

 

Om man gör om diskarna till RAID raderas allt på hårddisken även operativsystemet?

Är det RAID0 man skall skapa?

 

Tacksam för snar hjälp. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja du kommer troligen att tappa alla data om du skall ändra till IRST RAID.

Detta skall göras först: SATA AHCI > RAID i BIOS

Sedan kommer jag inte håg, men IRST drivrutiner måste laddas in separat samtidigt som Windows 7 installationen.

Windows 7 installeras på hårddisken, sedan IRST drivrutiner och IRST-kontrollprogrammet.

Men allt det där står ju i manualen.

Du har väl ett ASUS kort?

 

Åtminstone till mitt ASUS P8Z68 Deluxe moderkort finns ett helt avsnitt om IRST samt ett avsnitt om RAID och anvisningar om hur man sätter upp detta.

 

Sitter inte så till att jag just nu har tillgång till manualen.

 

Mvh

 

[Edit] Ändrat IRST drivrutintexten samt lagt till rad 2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ASUS P8Z68-V Pro som moderkort och de har en jättebra manual. Fast i detta fall blev det lite lurigt då;

kap 4.1 installera operativsystem.

kap 4.2 installera drivrutiner däribland intel rapid storage technology

sedan på kap 4.4 står det om Raid och i slutet av den står det om intel smart respons technology.

 

jag har inget kapitel om IRST RAID. I bios kan jag välja RAID sedan måste jag i POST screen få fram ett val möjlighet var jag skall göra diskarna till RAID men det står inget om jag skall göra RAID 1 eller annat, men RAID = verkar ju rimlig.

 

Med IRST (RAID) menar du väl intel rapid storage technology?

 

Då får jag väl göra om allt med installationen antar jag och installera om windows och aktivera om den plus installera om drivrutinerna, men tror du det är RAID 0 jag skall välja?

 

Sedan hade jag funderingerar på att partitionera hårddisken men när windows är installerad på den verkar det som om den kommer att raders. Hur kan jag partitionera om hårddisken om jag inte har windows?

 

Tacksam för hjälp. Jag är inte så bra på datorer men håller på lära mig :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag ett Z68 moderkort, men vad jag kan förstå är det Raid 0 du ska använda. Raid 1 är ju för att spegla en disk till en annan. Den här sidan kanske kan hjälpa dig.

 

Du behöver installera om Windows. Partitionera hårddisken kan du göra innan du installerar Windows med hjälp av Win-skivan.

 

Här är en guide hur du gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag ett Z68 moderkort, men vad jag kan förstå är det Raid 0 du ska använda. Raid 1 är ju för att spegla en disk till en annan. Den här sidan kanske kan hjälpa dig.

 

Du behöver installera om Windows. Partitionera hårddisken kan du göra innan du installerar Windows med hjälp av Win-skivan.

 

Här är en guide hur du gör.

Trodde att SSD skulle enbart fungera som en vanlig os disk inget annat sedan in med en mekanisk, som lokal...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tänkt på att en SSD disk bara klarar ett begränsat antal skrivningar?

Dvs precis som en vanlig hårddisk har en SSD en begränsad livslängd.

Skillnaden är att på en vanlig hårddisk så räknas livstiden i timmar/år.

PÅ en SSD i antal skrivningar.

Det vanliga sättet använda SSD är därför till Windows och andra program som inte ändras hela tiden.

Och vanlig hårddisk till egna filer.

Självklart kan du göra som du tänkt, men räkna med att SSDn blir kortlivad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

ISRT är nytt för mig också.

ISRT = Intel Smart Response Technology

IRST = Intel Rapid Storage Technology

 

Hur stor SSD disk har du?

ISRT är tänkt för mindre SSD så om du har en SSD på säg 120GB så är det bättre att installera O/S på den och använda hårddisken som datadisk samt för musik, filmer, foton etc.

Har du mycket program att installera så installera dessa på hårddisken.

 

ISRT:

Minst 18,6GB SSD krävs för IRST RAID.

Använder SSD som Cache disk.

 

Sidan 4-22 i manualen http://support.asus....jlGHLJGJPFfGCFA

 

Så står det att operativsystemet måste vara installerat på hårddisken för att kunna starta IRST kontrollprogrammet.

Och så måste först SATA mode i BIOS ändras från AHCI till RAID mode (kap. 3.5.4) innan ISRT aktiveras.

 

Stoppa in ASUS support disken och installera IRST (om du inte redan gjort det).

Sedan öppnar du IRST kontrollprogrammet (Start > Intel > Intel Rapid lagringsteknologi > klicka på Accelerate => och sätter upp ISRT SSD inställningar ex. hur mycket som skall användas för cache etc.

Speciellt viktigt pkt. 2d (enhanced mode och Maximized mode)

 

Sedan pkt.3 Disable Acceleration och välj Change mode to Switch acceleleration mode to Enhanced Maximus.

 

  • Endast Intel SATA portar stöder ISRT
  • Alla Intel SATA portar ändras till RAID mode när du ändrar från AHCI
  • Maximal cache för SSD är 64GB resten kan användas för vanlig lagring
  • Uppdaterar du IRST driver eller BIOS eller skall koppla från SSD så måste du inaktivera (Disable) Aceceleration i IRST kontrollprogrammet det stänger av ISRT
  • Se till att du har senaste BIOS samt IRST driver (hämtas från länken ovan)

Ser faktiskt inte så märkvärdigt ut men återigen - jag har inte själv testat.

Möjligen om du har tur så klarar du dig utan ominstallation av operativsystemet.

Hade för mig att PC för Alla Extreme hade en artikel om ISRT men hittar inte igen den.

 

Och så kortlivad är inte en SSD. Den kommer troligen att räcka längre än många andra prylar på datorn.

Dessutom sköter inbyggda SSD kontrollern om att sprida skrivningarna på olika minnes block hela tiden, så totala antalet skrivningar till SSD blir avsevärt större än till en enskild memory page för att "öka livslängden". Läsning blir aldrig något problem med SSD

 

Mvh

 

[Edit] Kom ihåg att ta backup på viktiga filer innan du börjar.

Fungerar det inte att ändra i BIOS från AHCI > RAID i efterhand måste du installera om operativsystemet. Kan visa sig genom att Windows inte startar. Ändra tillbaks till AHCI bör få Windows att starta normalt - men inga garantier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman.

 

Jag läste i en annan artikel http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews/43205-intel-z68-review-sandy-bridge-platform-expands-3.html där det står

 

"Contrary to their claims, Smart Response Technology is not quite as “plug and play” as Intel says. RST Caching requires Windows to be installed in RAID mode but most people who use a single HDD will likely have their BIOS set to IDE or AHCI mode by default. Naturally this shouldn’t cause any issues for people who had the foresight to install their Windows operating systems with RAID enabled in their motherboard’s BIOS. However, for everyone else, using Intel’s caching will require a complete reinstallation of Windows or modifying some registry files and installing the necessary RAID driver prior to the installation of the caching SSD. If you don’t, be prepared for endless BSODs after rebooting with RAID mode enabled. "

 

När jag följer maualen och startar om datorn efter att ändrat från ACHI till RAID så startar inte windows, så det verkar som jag måste ändra i bios till raid och sedan installerar windows och hoppas det går vägen.

 

När BIOS är i ACHi format och jag kör IRST programmet så syns inte accelerat som ikon i programmet men det kanske beror just på att det är >ACHI format.

 

Jag tänkte göra ett nytt försök att ominstallera windows efter att jag är säker är på att det är inställt i RAID format. I annat fall om det fortfarande inte fungerar kör jag ssd som OS disk. Den är på 64 gb. Tror du det räcker för OS? Formateras HDD efter att jag installerar windows 7 om på nytt ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har inte jag ett Z68 moderkort, men vad jag kan förstå är det Raid 0 du ska använda. Raid 1 är ju för att spegla en disk till en annan. Den här sidan kanske kan hjälpa dig.

 

Du behöver installera om Windows. Partitionera hårddisken kan du göra innan du installerar Windows med hjälp av Win-skivan.

 

Här är en guide hur du gör.

 

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde att SSD skulle enbart fungera som en vanlig os disk inget annat sedan in med en mekanisk, som lokal...

 

Att använda SSD som cache skall vara mycket bättre än att bara ha OS på SSD men jag tänkte ha det som reservplan...

 

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Att använda SSD som cache skall vara mycket bättre än att bara ha OS på SSD men jag tänkte ha det som reservplan...

 

:)

Nja det är nog inte helt rätt om det gäller en SSD som är tillräckligt stor för att rymma operativsystemet samt alla dess uppdateringar och servicepackar. SSD ger då bättre prestanda om den används som systemdisk.

 

Du behöver nog minst 80GB SSD och då endast installera operativsystemet på denna och dom program som ryms utan att fylla den mer än c:a 80% för att inte få prestandaförluster.

 

För Windows 7 så är det snudd på underkant med SSD som systemdisk på 64GB och kanske är det då bättre att använda den som Cache?

 

Läs mitt inlägg #7 samt länken om Cache test från AnandTech - speciellt sammanfattningen på sista sidan inlägg #8

 

 

När BIOS är i ACHi format och jag kör IRST programmet så syns inte accelerat som ikon i programmet men det kanske beror just på att det är >ACHI format.

Ja det är troligt.

 

Formateras HDD efter att jag installerar windows 7 om på nytt ?

Bara om du väljer det alternativet.

I länken från vertpre så finns en mycket bra Windows 7 installationsguide inlägg #4

 

Mvh

 

[Edit] Installationsguiden steg 10 och framåt guidar hur du skall göra om du vill formatera.

Det kanske heller inte är nödvändigt?

Kanske räcker det med att reparera Windows installationen - testa?

 

Ett tips är att koppla från alla diskar utom hårddisken under installationen annars vill Windows 7 gärna lägga en startpartiton på den andra disken på 100MB.

Så för att slippa allt strul i efterhand ha endast en disk inkopplad under Windows installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat om operativsystemet i RAID mode (BIOS) och lyckats även partionera håddisken. Sedan installerade jag SSD hårddisken och lyckades få den att fungera som Cache.

 

Nu njuter jag av en supersnabb dator. Allting verkar fungera riktigt fort :)

 

Tack alla för hjälpen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu installerat om operativsystemet i RAID mode (BIOS) och lyckats även partionera håddisken. Sedan installerade jag SSD hårddisken och lyckades få den att fungera som Cache.

 

Nu njuter jag av en supersnabb dator. Allting verkar fungera riktigt fort :)

 

Tack alla för hjälpen :)

:thumbsup:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...