Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adsl problem


Illakvickt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Första gången jag postar här men behöver hjälp med internet.

 

Mitt problem är ostadigt internet, aktiva dsl tiden är allt mellan 1min till 4h vilket känns väldigt dåligt. När mitt internet lägger ner vilket inte är så länge får jag felmeddelanden likt det bifogande bilderna. Jag har ringt Tele2 som är min operatör säkert 10 gånger detta år men inte fått något kompetent svar. Använder Thomson TG585 v8som är nytt eftersom Tele2 trodde allt skulle funka igen om jag fick en ny router(adsl). Har även haft tekniker som kollat att den är inkopplad till första jacket osv (nytt jack också). Jag bor tydligen 3500 m från stationen och området jag bor är ett gammalt sommar stugområde med luftledningar. Känns som man bor mitt ute på landet när Stockholm C är 20min bort med tåg + lite buss.

 

Kommentera om jag missat någon information som kan vara avgörande för en lösning.

post-123472-0-81859200-1308327554_thumb.png

post-123472-0-20714100-1308327571_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Servicedeskguy

Hej

 

 

Det här ser ut som att du behöver felsöka hur du anslutit alla kontakter och konfigurera eventuella portar/adresser. Jag skulle nog hänvisa till tillverkarens kundservice då dem finns för ditt välbefinnande som kund. Tveka inte att be om hjälp ifrån specialister smile.gif

 

Lycka till thumbsup.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor tydligen 3500 m från stationen och området jag bor är ett gammalt sommar stugområde med luftledningar.
Vilken ADSL-hastighet betalar du för? Det kan ju tänkas att det fungerar bättre om du sänker hastigheten.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken ADSL-hastighet betalar du för? Det kan ju tänkas att det fungerar bättre om du sänker hastigheten.

 

Jag betalar för 24mb/s och för en vecka sedan bad jag dem sänka till 8mb/s eftersom jag har läst om att det kanske skulle fixa mitt problem. Än i dag är det fortfarande dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ringt supporten och han jag pratade med frågade om våra tele ledningar hemma var serie eller parallel kopplade. Jag skulle återkomma när jag visste.. Hur vet jag? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara om internetanslutningen inte sitter i första jacket eller om jacken är parallellkopplade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag betalar för 24mb/s och för en vecka sedan bad jag dem sänka till 8mb/s eftersom jag har läst om att det kanske skulle fixa mitt problem. Än i dag är det fortfarande dåligt.

 

Enligt Telia, så får man bo max 1500 m från station,för att kunna ha 24 Mbit, förmodar att dessa avstånd borde gälla för alla operatörer.

 

Men har du fått sänkt till 8 Mbit, men ändå har dålig internet, så kanske det är dags att be dom skicka ut en tekniker?

 

Men först måste du såklart kolla så allt är helt okej hos dig.

Så kolla dina jack, och pröva gärna med att bara ha en telefon inkopplad, och i första ingående jack, koppla bort extra trådar till andra jack om det finns så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Detta är min andra tråd om mitt problem. Internet har på senare tid fungerat bättre men jag har fortfarande några små störningar. Kan det vara så att internet fungerar bättre nu eftersom folk är borta på semestrar? Det jag menar är att kan telefonledningarna bli överbelastade eller liknande?

 

Sen undrar jag om någon kan förstå något från det senaste loggarna jag har från routern.

 

 

Jan 10 02:09:36IDS scan parser : tcp port scan: 212.247.20.75 scanned at least 10 ports at 83.183.229.133. (1 of 1) : 212.247.20.75 83.183.229.133 0040 TCP 80->56672 [.FA...] seq 34387994 ack 2345290488 win 417

 

 

Jan 10 02:07:20FIREWALL replay check (1 of 2): Protocol: ICMP Src ip: 213.114.250.146 Dst ip: 83.183.229.133 Type: Destination Unreachable Code: Communication Administratively Prohibited

 

 

Jan 10 02:06:20FIREWALL event (1 of 4): deleted rules

 

 

Jan 10 02:06:18GRP Default destination is routed via gateway 83.183.224.1

 

 

Jan 10 02:06:18DHCC lease ip-address 83.183.229.133 bound to intf Internet

 

 

Jan 10 02:06:18DHCC IP address 83.183.229.133 (255.255.248.0) set on intf Internet: ok.

 

 

Jan 10 02:06:16xDSL linestate up (ITU-T G.992.5; downstream: 9598 kbit/s, upstream: 1091 kbit/s; output Power Down: 19.0 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 31.0 dB, Up: 17.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 7.0 dB)

 

 

Jan 10 02:05:53GRP Default destination is not routed anymore via gateway 83.183.224.1

 

 

Jan 10 02:05:53DHCC IP address 83.183.229.133 deleted: ok

 

 

Jan 10 02:05:53xDSL linestate down

 

 

Jan 10 02:05:37FIREWALL event (1 of 3): created rules

 

 

Jan 10 02:05:28GRP Default destination is routed via gateway 83.183.224.1

 

 

Jan 10 02:05:28DHCC lease ip-address 83.183.229.133 bound to intf Internet

 

 

Jan 10 02:05:28DHCC IP address 83.183.229.133 (255.255.248.0) set on intf Internet: ok.

 

 

Jan 10 02:05:27xDSL linestate up (ITU-T G.992.5; downstream: 7151 kbit/s, upstream: 917 kbit/s; output Power Down: 20.0 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 32.0 dB, Up: 18.5 dB; snr Margin Down: 7.5 dB, Up: 7.0 dB)

 

 

Jan 10 02:05:02GRP Default destination is not routed anymore via gateway 83.183.224.1

 

 

Jan 10 02:05:02DHCC IP address 83.183.229.133 deleted: ok

 

 

Jan 10 02:05:02xDSL linestate down

 

 

Jan 10 02:04:55LOGIN User Administrator logged in on [HTTP] (from 192.168.1.73)

 

 

Jan 10 02:04:55LOGIN User Administrator logged in on [HTTP] (from 192.168.1.75)

 

 

Jan 10 02:04:48GRP Default destination is routed via gateway 83.183.224.1

 

 

Jan 10 02:04:48DHCC lease ip-address 83.183.229.133 bound to intf Internet

 

 

Jan 10 02:04:48DHCC IP address 83.183.229.133 (255.255.248.0) set on intf Internet: ok.

 

 

Jan 10 02:04:48FIREWALL event (1 of 2): deleted rules

 

 

Jan 10 02:04:46xDSL linestate up (ITU-T G.992.5; downstream: 9593 kbit/s, upstream: 675 kbit/s; output Power Down: 19.5 dBm, Up: 12.0 dBm; line Attenuation Down: 31.0 dB, Up: 17.5 dB; snr Margin Down: 7.0 dB, Up: 7.0 dB)

 

Jan 10 02:04:39LOGIN User Administrator logged in on [HTTP] (from 192.168.1.73)

 

Jan 10 02:04:39LOGIN User Administrator logged in on [HTTP] (from 192.168.1.75)

 

Jan 10 02:04:15FIREWALL event (1 of 3): created rules

 

Jan 10 02:04:12GRP Default destination is not routed anymore via gateway 83.183.224.1

 

Jan 10 02:04:12DHCC IP address 83.183.229.133 deleted: ok

 

Jan 10 02:04:12xDSL linestate down

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foreverisafackt

tja på dej

 

har du tänkt på att man inte kan ringa eller messa nån på nyår för då är det över belastat på alla nät och om du inte bor bland 4.000.000 personer som använder internet sammtidigt så tror jag inte det är överbelastat men vad använder du för internet program är det en gammal version och vad är det för störningar du pratar om ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Störningarna jag pratar om är att jag tappar internet dvs dsl försvinner och min routers internet lampa slocknar och bredbandslampan blinkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag läser din förra tråd, som du egentligen hade kunnat fortsatt i, eftersom det i grunden handlar om samma problem, så tycker ja det verkar som om problemet ligger på operatörens sida, du har ju bl.a. ändå ganska långt till telefonstationen.

 

Det har ju gått lite drygt 5 veckor nu, vad har hänt under den tiden?

Har du varit i kontakt med operatören, eller har du/ni testat något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

foreverisafackt

precis vad jag tänkte fråga om xD men en annan grej vad är det för router du har hade 2 st från netgear funkade bra ett tag typ en månad sen paja ena då köpte jag ny likadant med den andra så jag använde skiten som lerduvor med luftgeväret ;) men om det händer så ofta gör det simplaste man kan göra på en router stäng av strömmen vänta typ 10-15 sek sen så sätter på den igen hur simpelt som helst men hjälper ganska ofta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste 5 veckorna har internet fungerat bra, internet har varit ansluten i 3 veckor nu utan avbrott.. Det är därför jag tror att problemet kan vara typ någon slags överbelastning... Vi får bara symtom på kvällar vanligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter trevligt, man har ju alltid hastighet upp till det man betalar för.

Så ibland så kan hastigheten gå ner något, vissa dagar, vissa tider.

Internet globalt är ju idag totalt sett ganska hårt pressat, det är ju inte bara datorer som är det globala nätverket, utan idag är det ju också alla mobila enheter, som mobilt bredband, surfplattor, och dagens smarta mobiler, ja alla som får kan en ipadress, ska ju samsas om utrymmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar inte att hastigheten sjunker... Allt bryts... Lite jobbigt när man t.ex. kollar film eller spelar online spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wall of text förklaring av problem.

 

Mitt problem är att internet lägger ner för att sedan komma tillbaka på 30 sekunder. Detta kan hända fler gånger per dag men oftast på kvällar.

 

Router: Thomson TG585 v8 (Fick den av tele2 för 1,5 månader sen).

Betalar för 24mb/s från Tele2 får ut 14 enligt bredbandskollen.se

Enligt tekniker som har varit här och konstaterat att den sitter i första jacket bor jag också 3500 m från station.

Jag vet inte om mina telefonjack är seriekopplade.

Under ett av jacken sticker det ut en sladd. (inte huvud jacket)

Jag kör trådlöst från min router.

Jag har 1 telefon i kopplad förutom routern. (trådlös)

Pratat med Tele2 kanske 10 ggr om problemet (Det har provat sänkt hastigheten till 8mb/s men det fungerar inte bättre.

 

Vad ska jag göra?! :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

 

Du skrev "line Attenuation Down: 31.0 dB" det betyder att du har en signal dämpning på din linje som är lite högre än vad man kan önska. Detta beror på allt mellan avstånd till din station till ledningens beskaffenheter. Du har en egen lina in till stationen så det har inte att göra med om folk är på semester eller inte! Vad som påverkar din uppkoppling är väder och vind om du har luftledning eller markledning. Du kan fråga Tele2 om de kan sätta en tv profil på din internetuppkoppling för att minska dina nedkopplingar (Denna rättar FEC fel och tar bort omstartsfunktionen om många fel uppkommer). Du kan också be dem sätta på en långtidsmätning över 48timmar så att de kan se var felen uppkommer(Near=Stationen eller Far= din router/modem).

 

Mvh

FD Tele/Bredbands tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Du skrev "line Attenuation Down: 31.0 dB" det betyder att du har en signal dämpning på din linje som är lite högre än vad man kan önska. Detta beror på allt mellan avstånd till din station till ledningens beskaffenheter. Du har en egen lina in till stationen så det har inte att göra med om folk är på semester eller inte! Vad som påverkar din uppkoppling är väder och vind om du har luftledning eller markledning. Du kan fråga Tele2 om de kan sätta en tv profil på din internetuppkoppling för att minska dina nedkopplingar (Denna rättar FEC fel och tar bort omstartsfunktionen om många fel uppkommer). Du kan också be dem sätta på en långtidsmätning över 48timmar så att de kan se var felen uppkommer(Near=Stationen eller Far= din router/modem).

 

Mvh

FD Tele/Bredbands tekniker.

 

Tack ska ringa imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb fråga! Vad kan man göra som kunde när det erkänner att de inte kan fixa mitt problem?

 

Den tekniker som var hos dig, kunde inte han ta reda på om felet var hos dig eller hos dom "operatören", om felet fanns på utsidan eller på insidan av huset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, fick inget svar på det.. Antagligen för att dom inte hittar vart felet ligger. Jag fick till och med erbjudande att säga upp tjänsten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och det är väl just det man kan göra när det inte fungerar, dvs rösta med fötterna och byta leverantör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MatteusDeGothia

Tjena!

Detta förändrar dock inte hans problem! Han kommer troligen ha samma problem med nästa ISP så länge han kör på samma trådar fram till huset!

 

// M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...