Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nybyggd dator


SirDuke

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har nyligen byggt mig en dator som jag har problem med. Först och främst så är den otroligt slö, tar ca 3-4 min att bara starta. Väl inne i windows så kan jag inte öppna en webbläsare samtidigt som jag öppnar en mapp utan att något utav det hänger sig (svarar inte). Dessutom så är det en svart ram runt bilden, som om den inte kan fylla upp hela skärmen, på ca 5cm.

 

Datorn:

i7 3,4Ghz

8GB DDR3

Radeon HD 6870

2TB sata

Nätaggregat på 650W

 

Har testat att uppdatera alla drivrutiner men kan inte förstå vad det är för fel, någon/några som vill och kan hjälpa mig?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Svart ram - har du ställt in skärmupplösningen korrekt för din bildskärm?

 

Hämta hem senaste AMD Catalyst inkl. drivrutiner för ditt grafikkort och installera.

Sedan kan du öppna Catalyst kontrollcenter (högerklicka på ikonen längst ned bredvid klockan) >

Desktop Management > Desktop properties => välj rätt upplösning för din skärm enligt tillverkarens rekommendationer (står i manualen till skärmen).

http://www.amd.com/s...MDHomePage.aspx

 

Kontrollera om du har någon gul markering i Enhetshanteraren vid någon enhet, som indikerar att något är fel i listan som kommer upp.

 

I Vista/Windows 7

Start > i sökfältet skriv Enhetshanteraren > klicka på Enhetshanteraren => Då öppnas enhetshanteraren och kolla i listan efter några gula eller röda markeringar vid någon enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för ett snabbt svar!

 

Jag har redan hämtat hem senaste AMD Catalyst och drivrutiner, även kört en kontroll om jag har senaste drivrutinerna. Min skärm är en Benq 24" och upplösningen jag har inställd nu är 1920x1080 men den fyller ändå inte hela skärmen.

 

Finns inga gula eller röda markeringar.

 

Kan jag ha kopplat/byggt fel? Intressant att veta vad det är för moderkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Högerklicka på skrivbordet och välj Skärmupplösning => visar det också 1920x 1080?

Är det någon inställning på skärmen i sig i dess meny?

 

Ja du kan tala om exakt vilka delar du har i bygget samt vilket operativsystem.

Har du laddat Optimized Defaults i BIOS?

 

Är det uppstart av Windows som tar tid?

 

Och du kör disken i AHCI mode?

Kontrollera detta i BIOS samt kontrollera detta i Start > i sökfältet skriv enhetshanteraren > klicka på Enhetshanteraren > under fliken IDE ATA/ATAPI Styrenheter => så bör det vara en AHCI drivrutin där som kommer från moderkortstillverkaren och som återfinns på skivan.

 

Har du installerat alla dom drivrutiner som följde med skivan till moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den visar också 1920x 1080.

I inställningarna på skärmen går det inte att ändra storlek, bara position, färg, kontrast, audio. Spelar det någon roll att jag har kopplat in den via HDMI?

 

Datorn har windows 7 och består av följande delar:

Cooler Master CM 690 II Advanced Svart

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155

Intel® Core? i7-2600 Processor

Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 8GB CL9

XFX Radeon HD 6870 1GB GDDR5 "Dual Fan"

Corsair TX V2 650W PSU

Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5"

BenQ 24" LCD G2420HD

 

Ja det är Optimized Defaults.

 

Det är uppstarten om tar tid, ca 3-4 min och när man "drar runt" något på skrivbordet blir det en fördröjning.

 

Nu försökte jag göra ett Memory test i BIOS men när den hade kommit till ca 50% så stängdes datorn av och nu står den bara och startar om sig. Men den startar inte helt utan stänger ner efter 5 sek och försöker starta igen.

Har stängt av den helt med strömbrytare och är inne i BIOS igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick ur BIOS genom att ta Save & exit så stängde den av sig men kunde inte starta. Har ännu inte kommit förbi det, datorn stänger av sig efter 5 sekunder och försöker starta igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När en dator stänger av sig beror det oftast på överhettning. Är kylfläns och fläkt korrekt monterat på processorn och sitter tätt mot?

Fanns det kylpasta redan på kylflänsen eller har du lagt på egen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns ingen kylpasta på och dum som jag är så la jag inte på någon själv.

Dessutom kom jag på nu att fläkten var lite svår att montera dit men jag tror den ska sitta på ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kylpasta i ett mycket tunt lager är nödvändigt för att värmen från processorn ska kunna ledas vidare upp i kylflänsen, om man inte har någon kylpasta kommer de luftfickor som finns mellan processorn och kylflänsen att stoppa upp värmeöverföringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper kylpasta med en gång och återkommer när jag har lagt på ett tunt lager. Tack för hjälpen än så länge =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns ingen kylpasta på och dum som jag är så la jag inte på någon själv.

Dessutom kom jag på nu att fläkten var lite svår att montera dit men jag tror den ska sitta på ordentligt.

 

Om det är Original kylaren du använder, kommer den med kylpasta. 3 gråa band. Kontrollera att den sitter på riktigt. Lätt hänt ett hörn inte ligger mot processorn ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Och ta bort skyddsplasten över kylaren om du inte redan gjort det.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag tagit bort kylfläkten och konstaterat att det var kylpasta på. Nu sitter allt igen men datorn vill ändå inte komma in i windows. När starting windows kommer fram så startar den om sig.

Windows Error recovery kommer igång när jag försöker igen.

 

I BIOS står det att datorn ligger på 57 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att ni är så snabba! Upptäckte att kylfläkten inte låg på ordentligt innan men nu gör den det. Ingen skyddsplast fanns med.

Temperaturen stiger konstant, nu ligger den på 60 grader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Snurrar fläkten till CPU kylaren?

 

Läs manualen och följ instruktionerna noga när du monterar kylaren och annat till moderkortet.

Det finns knappast något som är viktigare än att noga följa dom instruktioner som tillverkarna har gett ut.

 

Ladda hem gratis HWmonitor och läs av temperaturerna i datorn med detta.

Kom ihåg att göra anpassad installation och bocka ur det extra 3:e partsprogrammet med toolbar etc. som den annars också vill installera.

http://www.cpuid.com.../1.18-setup.exe

 

Sedan kan du lägga upp ett skärmklipp av vad temperaturerna visar (endast Hwmonitor rutan då).

Om du kommer in i Windows vill säga.

Mvh

 

[Edit] Stoppat i minnena korrekt så dessa verkligen sitter nedstoppade som dom ska och låsningen liksom ploppade på plats?

 

Och hur har du stoppat i dessa minnen, vilket minnes slot?

Detta står i manualen tex. om du har dual channel så bör minnen sitta i ex. slot A1 samt B1 minnes slot.

Men det måste du kontrollera i manualen som sagt.

 

Sedan måste du tänka på att att skydda elektroniken mot ESD-skador genom att använda ett ESD-handledsband och koppla detta mot chassit.

ESD= ElectroStatic Discharge=Elektrostatiska urladdningar och dessa kan mycket lätt slå ut känslig elektronik - och minnen och annat är mycket känsliga.

 

Dra ur strömsladden från vägguttaget eller nätaggregatet när du håller på i burken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den och alla andra fläktar snurrar.

 

Manualerna följdes men jag var nog lite för försiktig när kylfläkten monterades första gången. Tror att det var pga den inte satt ordentligt som den höll på och starta om sig.

 

Nu har jag laddat hem det och lägger upp ett skärmklipp samt ett skärmklipp från enhetshanteraren över min hårddisk.

 

Minnena sitter som det står i manualen och sitter fast ordentligt.

 

ESD-armband och att datorn är urkopplad är en självklarhet för mig =)

 

 

För att återgå till skärmhistorian så har nu Catalyst control center försvunnit från högra hörnet och när jag letar upp det i start-menyn händer det inget när man trycker på den.

post-37531-0-90302000-1312039613_thumb.jpg

post-37531-0-15534000-1312039869_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Temperaturerna ser inte ut att vara någon fara med orginalkylaren (som jag antar du har).

 

 

Är dessa drivrutiner verkligen från skivan?

För det borde stått AHCI drivrutin om disken har denna inställning i BIOS istället för IDE.

Kontrollera detta i BIOS.

 

Isåfall är det ok annars ladda om alla drivrutiner från skivan igen och i synnerhet SATA drivrutiner från tillverkaren av moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

För att återgå till skärmhistorian så har nu Catalyst control center försvunnit från högra hörnet och när jag letar upp det i start-menyn händer det inget när man trycker på den.

 

Ta bort och installera om Catalyst. Har du fortfarande en svart ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinerna är från skivan och jag testade att installera om det.

I BIOS under Settings -> SATA Configuration -> SATA Mode står det IDE MODE men går att ändra till AHCI Mode, vilket jag gjorde. Nu startar inte datorn och jag kommer in på Windows Error Recovery istället.

 

 

 

Nu har jag avinstallerat Catalyst och installerat om det, var fortfarande en svart ram.

Dessutom kan jag nu inte ha mer än 1680x 1050 men om jag högerklickar på skrivbordet och väljer Skärmupplösning kan jag välja 1920x 1080. Sen gick jag in i Catalyst igen och under "My Digital Flat-Panels" -> "Scaling Options" satte jag den på 0% (tidigare var den på 10%).

Kan det varit det som var problemet med bilden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja. inga scaling options.

Kolla BIOS att disken står som AHCI och inte IDE.

 

Mvh

 

[Edit] Såg inte att du redigerat inlägget.

Drivrutinerna är från skivan och jag testade att installera om det.

I BIOS under Settings -> SATA Configuration -> SATA Mode står det IDE MODE men går att ändra till AHCI Mode, vilket jag gjorde. Nu startar inte datorn och jag kommer in på Windows Error Recovery istället.

 

Hmm det var skumt.

Just kommer jag inte på något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har vi löst det med bilden iaf - tack så mycket! =)

 

Som jag skrev innan så står det IDE i BIOS men går att ändra till AHCI. Jag ändrade till AHCI och då kom jag till Windows Error Recovery.

 

Precis när datorn startar står det:

 

Marvell 88SE91xx Adapter - BIOS Version 1.0.0.1027.

PCIe x1 5.0Gbps

Mode: PassThru IDE

Disks Information:

No hard disk is detected!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutinerna är från skivan och jag testade att installera om det.

I BIOS under Settings -> SATA Configuration -> SATA Mode står det IDE MODE men går att ändra till AHCI Mode, vilket jag gjorde. Nu startar inte datorn och jag kommer in på Windows Error Recovery istället.

 

Har du installerat Windows i "IDE MODE" och sedan ändrar i BIOS till AHCI får du problem. Blåskärm eller att datorn inte startar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja och det kanske blir problem med en 2TB disk då.

Men

 

Flytta SATA kontakten till en av Intel SATA III 6Gbit/sek kontakterna.

(SATA port 1-2) Det är nästan att föredra Intel porten.

 

Sitter den redan där, så flytta SATA kontakten till en av Marvell SATA III 6Gbit/sek kontakterna.

(SATA port 7-8)

 

DVD och övriga SATA II 3Gb enheter kopplar du på SATA port 3-6

 

Manualen: http://www.msi.com/p...tml#?div=Manual

 

post-73434-0-77179600-1312044747_thumb.jpg

 

[Edit] Eftersom det är ett nybygge och då har du väl knappast hunnit med att installera så mycket?

 

Gör om alltihop.

  1. Koppla disken enligt ovan på Intel porten.
  2. Ladda BIOS Optimized Defaults eller BIOS Defaults
  3. Ändra disken till AHCI i BIOS
  4. Installera Windows
  5. Sätt in skivan med MSI-drivrutiner och installera alla drivrutiner.
  6. Installera Catalyst
  7. Bingo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen haft tid att skruva med datorn igen.

 

Gjorde som du sa Flyfisherman och nu funkar det.

Tack så mycket för hjälpen alla som har skrivit! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...